Gå til innhold

mistet førerkort midlertidig, etter å være første mann til ei trafikkulykke.


Anbefalte innlegg

Siden jeg er oltfor nysjerrig til å la være så må jeg bare spørre om det var denne saken?

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article767965.ece

(det er lov å la være å svare...)

 

Når det gjelder mopedlappen så kommer det vel an på hvor gammel du er? Jeg har tidligere mistet lappen for å ha kjørt for fort, men kunne da kjøre moped pga at jeg var gammel nok til å kjøre moped uten sertifikat. Tror jeg var innom halvparten av alle ansatte i både politiet og vegvesenet før noen kunne svare skikkelig på om je gkunne kjøre moped. Mener at konklusjonen da var at siden jeg var eldre enn 25år kunne jeg kjøre moped uten sertifikat så lenge jeg ikke spesifikt var fradømt retten til å kjøre det. Men det har vel blitt litt endringer i reglene så du bør sjekke nøye før du kjører, regner med at de vitnene dine sikkert tipser om de ser deg kjøre igjen...

 

Forøvrig er vel vitneobservasjoner nok til å dømme i retten, men det skal litt mere spesifikke hendelser til enn at noen synes du kjørte fort.

 

Edit:

ser ut til at reglene er endret og vi som før kunne kjøre moped uten sertifikat nå må medbringe sertifikat ved mopedkjøring.

www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Moped+(klasse+M)

Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerrettigheten krever førerkort i klasse M med kode 145 før den kan benyttes.
Endret av LightSabre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemmelsgrunnlag er det helt klart. At politiet velger å beslaglegge førerkortet basert på 4 vitner, uten noe mer forhør, er også rimelig sett fra mine øyne. Det er en preventiv handling i tilfelle det vitnene sier faktisk er sant. I tillegg så oppfyller de 4 vitnene kravet til "skjellig grunn"

 

De vil selvsagt i et avhør også forsøke å vri ut "sannheten", dvs. de vil gjøre alt de kan for å få "anmeldt part" til å direkte eller indirekte innrømme noe, selv om det ikke nødvendigvis er korrekt. Lønner seg å være VELDIG forsiktig når man forklarer seg for politiet i slike saker. Er veldig lett å si noe som blir tolket som en innrømmelse av noe som ikke er tilfelle.

 

Det tviler jeg sterkt på. Politiet skal på ingen måte stille ledende spørsmål, eller gjøre noe annet som kan forandre på historien til tiltalte. Politiet er interessert i hva som faktisk skjedde, ikke ute etter å "ta" noen. Om forhøret av de 4 vitnene virker useriøst, og forklaringen til TS er holdbar, så vil dette frita TS.

 

Forhold deg saklig, og forklar deg skikkelig. Så får du håpe at dette går veien.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Det er forklart flere mulige fordeler ved å tilbakeholde informasjon. Det kan i tillegg tenkes at TS ville fått fordømmelse, framfor hjelp, om han hadde sagt sannheten.

 

TS mangel på svar av vitale spørsmål, til tross for at siste pålogging var 11. Juni 2010, er indiser til at sannheten kan være tilbakeholdt.

 

Jeg minner på at vitneobservasjoner står ganske sterkt. Om ikke, så ville vi slitt med å få dømt enhver som begår incest, voldtekt og utuktig omgang med mindreårige. Om det er en ønskelig situasjon får bli et moralsk og etisk spørsmål som helst ikke bør besvares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...