Gå til innhold

Diverse spm. angående boliglån


Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette angående boliglån. La oss si et par tjener 500k totalt i året, har 2 barn og ingen gjeld. Vil det da være helt umulig å få et lån uten at man har oppsparte midler?

 

Kan man være flere om å søke boliglån, ikke bare 2 personer, men f.eks 3 eller 4?

 

Hvis man stiller eiendommen til sine foreldre som sikkerhet, hvordan vil banken gå fram. Vil de komme og anslå verdien på boligen?

 

Hvis noen har "boliglån for dummies" så post det gjerne her. :p

Endret av Popobawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en fordel å ha oppsparte midler på forhånd. Dette trenger ikke være mye, men det viser banken at dere også har noe reelt å tape, evne til å spare etc. En BSU-konto eller to er helt genialt å ha hvis dere kommer innunder aldersgrensen, da dette ofte gir 90 % lån med renten til et 60 % lån.

 

Er 500k inntekt før eller etter skatt?

 

Dersom dere skal stille sikkerhet i foreldres bolig er det vel strengt tatt nok med signatur fra dem på en panteobligasjon med 2. prioritet på boligen deres. Vi hadde lån i samme bank som mine foreldre da vi gjorde dette, så det er mulig noe mer må til dersom dere har forskjellige banker. Hvorfor vil du ha 3 eller 4 på lånet?

 

Til sist vil jeg bare si at et godt forhold til banken er alfa og omega. Hvis dere er fra et lite sted pleier de lokale sparebankene å være meget behjelpelige

Lenke til kommentar

Det hørtes lite ut med 500' i inntekt på to voksne og to barn men noe lån vil dere sikkert kunne få.

 

Oppsparte milder forteller normalt sett at dere er økonomiske, klarer å spare og har egenkapital slik at dere trenger lavere belåning.

 

Det er imidlertid ikke noe absolutt krav. Uten egenkaptial vil de fleste banker godta tilleggssikkerhet i annen eiendom (hytte, foreldrs bolig etc.)

 

Det meste positive er hvis dere kan dokumentere at dere har spart jevnlig.

 

Ja man kan være flere enn to på et lån. Ingen grense for dette utover hva banken rent praktisk klarer å håndtere. Grunnen til å ha med flere på lånet er ganske åpenbar i dette tilfellet spør du meg. Dere har neppe høy nok inntekt til å få noe særlig stort lån alene.

La oss si at dere kunne fått et lån på en mill, men trenger tre mill. De siste to millionene får dere lånt av foreldrene deres, som igjen låner det av banken. Da kan det være mye greier med et stort lån på tre millioner som alle står som låntakere på. Dette kan løses på mange ulike varianter så klart.

 

Banken vil sikkert ha en meglervurdering eller takst på eiendommen til foreldrene.

Lenke til kommentar

Lurte bare på om det var mulig med 3 eller 4 på lånet. F.eks hvis jeg og to andre familiemedlemmer går sammen og kjøper et hus som vi alle kommer til å bo i. Var bare en tanke.

 

For å få en takst så må de sjekke huset, eller? Er helt grønn på dette.

 

Når det gjelder lønn så er det før skatt. Det er dessverre sånn at ikke alle her i landet som tjener opp mot en halv million i året, noe som er rett over gjennomsnittslønna her i landet hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Er vel bare å sette igang med sparingen tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Alt avhenger av hva slags bolig dere vil ha og slikt. Hvor gamle er barna?

 

Vi bor i en tre-roms et stykke utenfor Bergen sentrum, og leilighetene her er ikke så dyre, og er fullt mulig å finansiere på rundt en halv mill i året. Det bor 2-barns familier i mange av disse leilighetene Tviler på at dere vil få noe mer enn rundt 1,6 - 1,7 i lån av banken mtp inntekt.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at selv om det nok finnes banker som ennå gir 100% belåning, så er det ikke veldig klokt. Alle bør spare seg opp nok egenkapital til å slippe å låne mer enn 80%.

Lettere sagt enn gjort, skal man ha et hus til 2 mill, så må man da ha 400k i egenkapital.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at selv om det nok finnes banker som ennå gir 100% belåning, så er det ikke veldig klokt. Alle bør spare seg opp nok egenkapital til å slippe å låne mer enn 80%.

Lettere sagt enn gjort, skal man ha et hus til 2 mill, så må man da ha 400k i egenkapital.

 

AtW

 

Det er riktig, og det er et sørgelig faktum at det aldri har vært dyrere og vanskeligere for førstegangskjøpere å komme seg inn på boligmarkedet. Det betyr likevel ikke at man skal sette sunn fornuft til side og låne over evne. Mange vil måtte innse at boligen de ønsker seg ikke er boligen de har råd til.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at selv om det nok finnes banker som ennå gir 100% belåning, så er det ikke veldig klokt. Alle bør spare seg opp nok egenkapital til å slippe å låne mer enn 80%.

Lettere sagt enn gjort, skal man ha et hus til 2 mill, så må man da ha 400k i egenkapital.

 

AtW

 

Det er riktig, og det er et sørgelig faktum at det aldri har vært dyrere og vanskeligere for førstegangskjøpere å komme seg inn på boligmarkedet. Det betyr likevel ikke at man skal sette sunn fornuft til side og låne over evne. Mange vil måtte innse at boligen de ønsker seg ikke er boligen de har råd til.

Greit nok, men på genrell basis er det ingen automtikk i å låne over evne og å låne 80%+ av boligens verdi. Mange går feks på skole frma til et visst punkt, med relativt lav inntekt og til dels begrensede muligheter til sparing, før inntekten øker dramatisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bankene har ikke lov å gi 100% boliglån. 90% er førstehjemslån nå for tida.

 

Har du en referanse til lovteksten som forbyr det?

 

Se forøvrig http://www.dinside.no/376138/oversikt-forstehjemslaan som gir en oversikt over rentesatser på førstehjemslån for 80%, 90% og 100%, sist oppdatert 05.06.2010, dvs. i dag.

 

Jeg har snakket med flere banker i det siste og de sier at de ikke har lov å gi mere enn 90% i førstehjemslån. Før jeg snakket med dem leste jeg også på det store skumle internett at 90% er maks og er det er altså følgene etter finanskrisa. Akkurat det blei jeg fortalt da jeg snakket med flere banker. At DinSide lister opp renter på disse lånene betyr ikke at bankene faktisk tilbyr det. Og hvis dem tilbyr det hva er vilkårene? Pant i hele familien din?

Lenke til kommentar

Bankene har ikke lov å gi 100% boliglån. 90% er førstehjemslån nå for tida.

 

Har du en referanse til lovteksten som forbyr det?

 

Se forøvrig http://www.dinside.no/376138/oversikt-forstehjemslaan som gir en oversikt over rentesatser på førstehjemslån for 80%, 90% og 100%, sist oppdatert 05.06.2010, dvs. i dag.

 

Jeg har snakket med flere banker i det siste og de sier at de ikke har lov å gi mere enn 90% i førstehjemslån. Før jeg snakket med dem leste jeg også på det store skumle internett at 90% er maks og er det er altså følgene etter finanskrisa. Akkurat det blei jeg fortalt da jeg snakket med flere banker. At DinSide lister opp renter på disse lånene betyr ikke at bankene faktisk tilbyr det. Og hvis dem tilbyr det hva er vilkårene? Pant i hele familien din?

 

Mulig man ikke får det lenger, men det er bare noen få år siden man fikk 100% lån, og da til helt normale vilkår.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at selv om det nok finnes banker som ennå gir 100% belåning, så er det ikke veldig klokt. Alle bør spare seg opp nok egenkapital til å slippe å låne mer enn 80%.

Lettere sagt enn gjort, skal man ha et hus til 2 mill, så må man da ha 400k i egenkapital.

 

AtW

 

400k? Det er nok mere enn som så. Omkostninger på brukt er 2,5% av kjøpesum og nytt er 2,5% av tomteverdi. Er man to med ok inntekt og fast jobb er 90% førstehjemslån ingen problem slik jeg og bankene ser det. Men ja, minst 10% egenkapital + omkostninger er nesten et must nå til dags og det gjør det vanskelig for mange.

 

Bankene har ikke lov å gi 100% boliglån. 90% er førstehjemslån nå for tida.

 

Har du en referanse til lovteksten som forbyr det?

 

Se forøvrig http://www.dinside.no/376138/oversikt-forstehjemslaan som gir en oversikt over rentesatser på førstehjemslån for 80%, 90% og 100%, sist oppdatert 05.06.2010, dvs. i dag.

 

Jeg har snakket med flere banker i det siste og de sier at de ikke har lov å gi mere enn 90% i førstehjemslån. Før jeg snakket med dem leste jeg også på det store skumle internett at 90% er maks og er det er altså følgene etter finanskrisa. Akkurat det blei jeg fortalt da jeg snakket med flere banker. At DinSide lister opp renter på disse lånene betyr ikke at bankene faktisk tilbyr det. Og hvis dem tilbyr det hva er vilkårene? Pant i hele familien din?

 

Mulig man ikke får det lenger, men det er bare noen få år siden man fikk 100% lån, og da til helt normale vilkår.

 

AtW

 

Jeg vet eksakt når de innførte 90%. Jeg har et vennepar som fikk 100% rett før det gikk ned til 90%. Det er ikke så alt for lenge siden nei. Kanskje 1 år.

Lenke til kommentar

Bankene har ikke lov å gi 100% boliglån. 90% er førstehjemslån nå for tida.

 

Har du en referanse til lovteksten som forbyr det?

 

Se forøvrig http://www.dinside.no/376138/oversikt-forstehjemslaan som gir en oversikt over rentesatser på førstehjemslån for 80%, 90% og 100%, sist oppdatert 05.06.2010, dvs. i dag.

 

Jeg har snakket med flere banker i det siste og de sier at de ikke har lov å gi mere enn 90% i førstehjemslån. Før jeg snakket med dem leste jeg også på det store skumle internett at 90% er maks og er det er altså følgene etter finanskrisa. Akkurat det blei jeg fortalt da jeg snakket med flere banker. At DinSide lister opp renter på disse lånene betyr ikke at bankene faktisk tilbyr det. Og hvis dem tilbyr det hva er vilkårene? Pant i hele familien din?

 

Mulig man ikke får det lenger, men det er bare noen få år siden man fikk 100% lån, og da til helt normale vilkår.

 

AtW

 

Jeg vet eksakt når de innførte 90%. Jeg har et vennepar som fikk 100% rett før det gikk ned til 90%. Det er ikke så alt for lenge siden nei. Kanskje 1 år.

 

DinSide refererer til Finansportalen.no som er en statlig drevet side (Kredittilsynet, Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Finansdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet). Siden oppdateres daglig.

 

Finansportalen viser at minst 19 banker tilbyr 100% belåning på førstehjemslån, ved å gå inn på f.eks FanaSparebank ser man at dette også stemmer med det bankene sier på sine nettsider.

 

Referanser:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser. Rentene suger på 100% i alle fall.

 

Enten har det kommet endringer de siste ukene eller så har de største bankene i Norge jeg har vært i kontakt med via telefon bare pratet piss. Jeg spurte dem spesifikt hva folk uten egenkapital måtte gjøre av ren nysgjerrighet, og da sa samtlige at det måtte bare fikses utenom boliglånet. Mest sannsynlig har de bare pratet piss og at det er kun føringer som er gitt og anbefalninger om å ikke gi over 90%. Kanskje jeg tar noen telefoner over helga for å høre litt nærmere. Ingen ting er mer morro enn å ringe en bank...

Lenke til kommentar

Alltid morsomt på et forum når diskusjonene går att og fram uten at noen sjekker fakta.

 

Finanstilsynet (tidl. Kredittilsynet) har kommet med et rundskriv med retningslinjer "for forsvarlig utlånspraksis for lån til boligformål".

 

På side 4 står det følgende om belåningsgrad: "Banken må ha retningslinjer for å vurdere sikkerhet, slik at det også er en viss margin i forhold til aktuell markedsverdi. Normalt må lånet ikke overstige 90 prosent av boligens markedsverdi. Ved vurdering av belåningsgrad vil det også være naturlig å ta hensyn til låntakers totale egenkapitalsituasjon."

 

Det fins altså offisiele retningslinjer, men det er ikke et absolutt påbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...