Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Medikamenter me same verkestoff frå apoteket - kan eg merke forskjell?


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg kom utfor noko heller merkeleg då eg gjekk på apoteket ein dag. Skulle hente min siste pakke med Cipralex, men fekk i plssen Escitalopram ratiopharm. Faktisk.

Saka er den at uka har vært eit helvete, eg har vært så utruleg vekke at det halve kunne vært nok. Angsten har vært høgare enn nokon gong, eg har følt meg jævlig.

 

No såg det ut som det gjekk rette vegen, så snudde det så utruleg brått. Det merkelege var at dei faktisk hadde Cipralex på apoteket, men sjølv om eg hadde frikort måtte eg betale for denne! Ho som ekspederte meg meinte at desse andre var akkurat det same, og skreiv = Cipralex på eksa. Det trur eg faen ikkje noko på.

Etter fleire dager slo det meg at det kanskje var medikamentene. Eg fekk Cipralex då det skal fungere samen med andre medikamenter eg nytter fast eller periodesvis. Då eksempelvis Tolvon for å lettare falle i søvn i tunge periodar. Den siste veka har vært uutholdeleg, og søvnen har vært på botn. Det minna om mi første uke med SSRI. Verre enn nokon gong.

 

Nå fekk eg låne nokre Cipralex av nokon andre, og nytter desse i plassen. Trur dei, tross verkestoff, at andre preperater kan gje slike bad trips? Eller er det berre i hovudet mitt? Det verka iallefall utruleg verkeleg. Og no er det vekke, når eg har tatt Cipralex i plassen. Av symptomer kan eg merke svært sterk verkelighetsfjernhet, svimmelhet, trøtthet, sterk angst, kvalme og feberkjennsler, og faktisk ein del mareritt eg har hatt vanskeleg for å skille mellom draum og verkelegheit.

Helvetes drit. :p

 

Kanskje eg ikkje tåler desse så bra, og kanskje dei ikkje går så utruleg godt samen med dei andre tabelettene? Eg skal no til legen neste veke, og få ny resept på Cipralex. Tenkte å trappe ned, det er nok no. Eg greier meg betre utan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Despite the similarity of escitalopram and citalopram, preclinical as well as various clinical studies (including double-blinded studies) have shown differentiated effects of citalopram and escitalopram,[7] as well as a clinical superiority compared with a variety of other SSRIs, such as paroxetine,[8] especially in severely depressed patients. A head-to-head comparison of escitalopram with duloxetine found escitalopram to be both more tolerable and more effective.[9] Compared with venlafaxine[10] and sertraline[11], escitalopram was shown to have similar efficacy."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Escitalopram#Use_in_depression

 

Escitalopram er S-Enantiomeren til Citalopram. Det skal egentlig bety veldig lite, men det var Cipralex du gikk på så da er det det du skal få. Det kan være forskjell for noen. Syns det er ganske grovt av apotekeren å gjøre dette, men har opplevd at sykepleiere på sykehus gjør det samme med pinex og paralgin forte, selv når de faktisk har begge. Det er nok mange som har lidd unødvendig pga den holdninga at det er akkurat det samme.

 

Gå til legen din og snakk med ham om det. Han vil nok forstå. Det er ingen tvil om at du faktisk har opplevd forskjellige effekter, og da er det tydeligvis ikke det samme om du får escitalopram eller citalopram. Viktig å huske på det i fremtiden.

Lenke til kommentar

Staten ønsker å kutte kostnader og vil i størst mulig grad betale for billigste variant med aktivt virkestoff i familie med det legen mener er riktig for deg. I noen tilfeller er ikke erstatningen identisk med den medisinen du har brukt før, og hvis du merker stor forskjell på virkningen så tar du dette opp med lege og ber om å få "originalen" du har brukt før.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

På en del resepter står det "Kan generisk bytte foretas"

du kan spørre om legen din kan skrive "nei" der isteden for "ja"

og si til legen at du føler deg utrygg eller at du har annerledes og uønsket virkning/bivirkning med det synonympreparat du får nå. Det bør legen respektere da synonympreparatet kan ha andre tilsetnings stoffer du eventuelt reagerer allergisk på eller ikke tåler enn det originale preparatet.

Lenke til kommentar

"Despite the similarity of escitalopram and citalopram, preclinical as well as various clinical studies (including double-blinded studies) have shown differentiated effects of citalopram and escitalopram,[7] as well as a clinical superiority compared with a variety of other SSRIs, such as paroxetine,[8] especially in severely depressed patients. A head-to-head comparison of escitalopram with duloxetine found escitalopram to be both more tolerable and more effective.[9] Compared with venlafaxine[10] and sertraline[11], escitalopram was shown to have similar efficacy."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Escitalopram#Use_in_depression

 

Escitalopram er S-Enantiomeren til Citalopram. Det skal egentlig bety veldig lite, men det var Cipralex du gikk på så da er det det du skal få. Det kan være forskjell for noen. Syns det er ganske grovt av apotekeren å gjøre dette, men har opplevd at sykepleiere på sykehus gjør det samme med pinex og paralgin forte, selv når de faktisk har begge. Det er nok mange som har lidd unødvendig pga den holdninga at det er akkurat det samme.

 

Gå til legen din og snakk med ham om det. Han vil nok forstå. Det er ingen tvil om at du faktisk har opplevd forskjellige effekter, og da er det tydeligvis ikke det samme om du får escitalopram eller citalopram. Viktig å huske på det i fremtiden.

Du er helt på jordet. Cipralex er escitalopram. Cipramil er Citalopram. Pinex Forte og Paralgin Forte har det samme virkestoffet, Pinex Forte har bare litt mer paracetamol. På sykehus bruker de vanligvis Pinex Forte, og ingen som skal ha Paralgin vil få dårligere effekt av dette, da det er det samme, bare sterkere.

Lenke til kommentar

Paralgin Forte inneholder et fargestoff, Canthaxantin. Noen reagerer på det. En lege fortalte det til en bekjent etter hun hadde blitt syk etter hun byttet til Paralgin. Byttet tilbake til Pinex, ingen fler problemer.

 

Du har rett i at Cipralex og escilatopram er det samme. Feil av meg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

He Steffenz,

 

Jeg går gjennom nesten akkurat de samme symptomene som du beskrev ovenfor nå. Dette skjedde etter at apoteket gav meg escitalopram ratiopharm istedet for cipralex. Jeg føler meg helt utenfor for tiden, og det er godt å høre at jeg ikke er helt alene. :)

 

Jeg har tenkt å oppsøke legen og få resept på cipralex istedet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Er flere bivirkninger av slik antidepresiv "medisin" enn det faktisk hjelper, jeg har brukt EFT, meditasjon og lengere turer i ut i naturen for å kurere dette problemet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=aQp0kA5a5OI

 

Uansett hvor tåpelig dette kan virke, så virker det faktisk...lo selv av dette første gangen men ikke lengere!

 

Finnes også en teknikk som er lik EFT som heter TFT (tankefelts terapi)

Lenke til kommentar

Er flere bivirkninger av slik antidepresiv "medisin" enn det faktisk hjelper, jeg har brukt EFT, meditasjon og lengere turer i ut i naturen for å kurere dette problemet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=aQp0kA5a5OI

 

Uansett hvor tåpelig dette kan virke, så virker det faktisk...lo selv av dette første gangen men ikke lengere!

 

Finnes også en teknikk som er lik EFT som heter TFT (tankefelts terapi)

 

Det finnes flere liknede teknikker, (i tillegg til de du nevner bl a EMDR) som alle bygger på samme prinsipp. Dette er ikke en behandlingsform som helsemyndighetene godkjenner, og heller ikke noe en kan forvente å få tilbudt i helsevesenet. Likevel vil en kunne finne seriøse aktører som tilbyr dette, men da helst overfor helt spesielle tilstander eller plager. Selve behandlingen er i slekt med hypnose, og er sterkt manipulativ.

 

Mange av de aktørene som fallbyr slike tjenester har ikke helsefaglig utdannelse, og mangler derfor basalkunnskap i helse og terapi. Ofte skryter de uhemmet av sine resultater uten å ha tilstrekkelig dekning i forskning, og ofte er de ukritiske til hvilke pasienter de tar i behandling. Så det gjelder å be om referanser og sjekke bakgrunn hvis en oppsøker slike utøvere.

 

Det gjelder her som ellers, at de metodene som påstår seg å skulle kurere alt, nesten ikke kurerer noe. Å drive egenterapi etter å ha sett et innslag på youtube, er vel neppe skadelig, men kan være med å forsinke at personen får riktig og virksom helsehjelp.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Er flere bivirkninger av slik antidepresiv "medisin" enn det faktisk hjelper, jeg har brukt EFT, meditasjon og lengere turer i ut i naturen for å kurere dette problemet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=aQp0kA5a5OI

 

Uansett hvor tåpelig dette kan virke, så virker det faktisk...lo selv av dette første gangen men ikke lengere!

 

Finnes også en teknikk som er lik EFT som heter TFT (tankefelts terapi)

 

Det finnes flere liknede teknikker, (i tillegg til de du nevner bl a EMDR) som alle bygger på samme prinsipp. Dette er ikke en behandlingsform som helsemyndighetene godkjenner, og heller ikke noe en kan forvente å få tilbudt i helsevesenet. Likevel vil en kunne finne seriøse aktører som tilbyr dette, men da helst overfor helt spesielle tilstander eller plager. Selve behandlingen er i slekt med hypnose, og er sterkt manipulativ.

 

Mange av de aktørene som fallbyr slike tjenester har ikke helsefaglig utdannelse, og mangler derfor basalkunnskap i helse og terapi. Ofte skryter de uhemmet av sine resultater uten å ha tilstrekkelig dekning i forskning, og ofte er de ukritiske til hvilke pasienter de tar i behandling. Så det gjelder å be om referanser og sjekke bakgrunn hvis en oppsøker slike utøvere.

 

Det gjelder her som ellers, at de metodene som påstår seg å skulle kurere alt, nesten ikke kurerer noe. Å drive egenterapi etter å ha sett et innslag på youtube, er vel neppe skadelig, men kan være med å forsinke at personen får riktig og virksom helsehjelp.

 

Hilsen

Dag

 

 

Regner med du jobber i helsevesenet siden du legger det frem på den måten, er enig at man skal være kritisk, men jeg stiller flere kritiske spørsmål til helsevesenets arbeids metoder og tilrettelegging for pasienter med slike lidelser som hær.

 

EFT, TFT er behandlingsmetoder som fungerer men som du sier kan det finnes behandlere som ikke er på den rette siden av balansen, det skjer også i helsevesenets behandlingsformer og det er påvist alt for mange bivirkninger, folk som ikke får rett behandling og omsorg med deres program og med medikamenter som har flere bivirkninger enn positive virkninger.

 

DEtte handler om soneterapi som er satt inn med tanke terapi, soneterapi har funtes i mange tusen år og har blitt godkjent som behandlings, det er snakk om at helsevesenet/industrien tjener meget lite på å ha disse behandlings måtene på veien, som EFT og TFT.

Håper folk begynner å våkne opp til realitetene og setter spørsmål til det helsevesenet står for idag, jeg mener også at det er MANGE flinke leger, søstre der ute som virkelig legger sin sjæl i sitt arbeid men mange blir feilinformert og utdanningen er for trangsynt.

Jeg synes vi burte se mere på behandlingsformer som dette, staten vill kanskje ikke tjene like mye men vi folk og fe vill helt garanter gjøre det.

 

Takk

Lenke til kommentar

Hei igjen Ibbe

Jeg skjønner du er begeistret for dette, men jeg vil likevel be personer som tenker at dette skal være en quick-fix av alvorlige livsproblemer om ikke utelukkende benytte disse behandlingsmetodene. Først må en utredes av lege og etter det motta ordinær behandling for sine plager. Hvis det gjenstår restsymptom, kan man eventuell vurdere slike alternative metoder.

 

For visse psykiske tilstander, som PTSD meldes det om positive resultat av EMDR (som jo regnes som den mest avanserte av disse manipulative teknikkene). Det gjenstår likevel mye på kvalitetssikringen av denne "forskningen" før dette blir anbefalt som standard behandling.

 

Jeg er helt enig i deg med at ikke alt i helsevesenet er optimalt, og at spesielt i behandlingen av mennesker med psykiske plager er mye ugjort. Her er også historien full av behandling som best kan karakteriseres som tortur, mishandling og lemlesting av pasientene.

 

Hvis du har lest noen av de andre postene mine, vil du se at jeg er sterkt kritisk til denne delen av helsevesenet. Det betyr likevel ikke at jeg stiller meg åpen for alle slags påhitt og innfall som måtte dukke opp. Vi må stille samme krav til dette som til andre metoder som benyttes i behandling.

 

Jeg våger den påstand at disse fiksfaks-metodene er en døgnflue og at vi om noen år ler av at noen i det hele trodde på dette. Slik som vi i dag gjør av vannkur, frisk luft, banankur, hypnose, lobotomi, våkekur, insulinkoma, etc, etc. Historien er full av slikee kurer som ikke har virket. Og faktisk så er det ikke alle disse metodene vi ler av, men vi skjæmmes av dem. Noen av oss i alle fall.

 

Selv om mye er ugjort i helsevesenet, er vi i dag langt bedre til å behandle langt flere sykdommer og plager enn noen gang tidligere i historien. Og selv om vi ikke får alt til så godt som mange skulle ønske, så er vi på rett vei. Etter mitt syn.

 

Hilsen

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...