Gå til innhold

Hva synes folket om Alpha Protocol?


Anbefalte innlegg

Hva? Har aldri brukt noe annet en eksplosjonsgranatene jeg... De trenger bare en av de før de dør, uansett.

 

Du kan seriøst ikke mene at du tar ned bossene med en enkelt granat? De krever som regel litt mer ildkraft enn det før de går ned og enkelte krever overdrevet mye (musikk konsert fyren blant annet).

Nei jeg er seriøs. De dør med en enkelt granat.

 

På very easy? Synes de jævlene var udødelige til tider jeg.. sikkert fordi jeg lekte Sam Fisher med pistol.. headshot kunne jeg bare glemme.. måtte aime i flere minutter den dusten.

Spillet er jo lett uansett vanskligshetsgrad. Man kan jo forutse hva AIen vil gjøre. En granat holder på de fleste, hvertfall som jeg har kommet over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva? Har aldri brukt noe annet en eksplosjonsgranatene jeg... De trenger bare en av de før de dør, uansett.

 

Du kan seriøst ikke mene at du tar ned bossene med en enkelt granat? De krever som regel litt mer ildkraft enn det før de går ned og enkelte krever overdrevet mye (musikk konsert fyren blant annet).

Nei jeg er seriøs. De dør med en enkelt granat.

 

På very easy? Synes de jævlene var udødelige til tider jeg.. sikkert fordi jeg lekte Sam Fisher med pistol.. headshot kunne jeg bare glemme.. måtte aime i flere minutter den dusten.

Spillet er jo lett uansett vanskligshetsgrad. Man kan jo forutse hva AIen vil gjøre. En granat holder på de fleste, hvertfall som jeg har kommet over.

 

Har du prøvd Moskva oppdraget med 80tals musikk fyren? Brukte flere granater (shock, flame og vanlig) samt rundt 200 kuler på fyren (de aller fleste rett i han), før han endelig gikk ned. Og han er like vanskelig på enkel og normal.

Lenke til kommentar

Hva? Har aldri brukt noe annet en eksplosjonsgranatene jeg... De trenger bare en av de før de dør, uansett.

 

Du kan seriøst ikke mene at du tar ned bossene med en enkelt granat? De krever som regel litt mer ildkraft enn det før de går ned og enkelte krever overdrevet mye (musikk konsert fyren blant annet).

Nei jeg er seriøs. De dør med en enkelt granat.

 

På very easy? Synes de jævlene var udødelige til tider jeg.. sikkert fordi jeg lekte Sam Fisher med pistol.. headshot kunne jeg bare glemme.. måtte aime i flere minutter den dusten.

Spillet er jo lett uansett vanskligshetsgrad. Man kan jo forutse hva AIen vil gjøre. En granat holder på de fleste, hvertfall som jeg har kommet over.

 

Har du prøvd Moskva oppdraget med 80tals musikk fyren? Brukte flere granater (shock, flame og vanlig) samt rundt 200 kuler på fyren (de aller fleste rett i han), før han endelig gikk ned. Og han er like vanskelig på enkel og normal.

Jeg kjører spillet på normal som recruit, og hadde problemer med han 80-talls-fyren. Først løp jeg rundt og prøvde å unngå han, mens jeg skjøt fra avstand. Det tok en evighet før jeg fikk han ned til halv helse, men døde like etterpå. Andre gangen jeg prøvde, kjørte jeg kamikaze-angrep. Eller, rettere sagt, jeg løp ikke vekk. Stod rett opp og ned og skjøt på han, selv om han kutta meg med kniven. Brukte assault-rifla av gull, siden den gjorde mest skade. Passa på å skyte han mye i hodet, og løpe bort til medisinskapet når han forsvant. Da dauda han kjapt.

 

Fantastisk musikk, forresten (Autograph - Turn Up The Radio) :D

 

Sleit litt med det brettet der du måtte drepe han bokseren også. Ikke selve boss-kampen, men alle vaktene som tålte så mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Dette blir en rimelig fantastisk bump, men dette er den nyeste generelle tråden om Alpha Protocol, så ...

 

Om vi nå beveger oss bort fra interessante måter å stave retard på, er det ikke nå på tide med en liten Alpha Protocol Redux? Spillet har vært ute en stund, og man kan nå få tak i det til bargain bucket-priser (det har bl.a. kostet ca. to knapper og ett glansbilde på Steam). Alpha Protocol er et spill alle som liker gamle Black Isle-RPG-er burde spille gjennom. Hvis du er villig til å leve med et litt upolert skall, så er den narrative kjernen og skrivingen fantastisk; og de potensielle forgreiningene i historien langt flere og dypere enn det spill de siste ti årene har tilbudt.

 

Uten å ha prøvd alle spillestiler, så tror jeg en stealth-basert karakter er det greieste (tenk at du spiller Splinter Cell: Conviction) for å komme seg gjennom de - for mange - forhatte action-sekvensene. Selv morer jeg meg med dem, men ... Ikke la dem bli en hindring!

Stealth-treet gir deg Shadow Operative, som er .. Nokså overpowered, siden den gjør deg usynlig. Snikangrepene like effektive enten du har null eller makset ut Martial Arts, og pistolen - som du kan smekke en magisk lyddemper på, og dermed gir deg et distansevåpen som ikke bryter stealth - kommer med en av de beste våpenevnene: Chain Shot. Chain Shot lar deg sakke ned tiden, merke x antall steder på skjermen du vil skyte, og så avfyre skudd mot alt du har markert i løpet av et mikrosekund. På høyere nivåer kan du renske rom og nærmest insta-kverke bosser som kjærlighetsbarnet til Max Payne og John Marston på speed.

 

Ellers finnes det en del annen legitim kritikk man kan rette mot AP. Michael Thorton føles litt som en Michael Westen (Burn Notice, han likner til og med) minus personlighet. Om du prøver å spille gjennom AP som om det er Gears of War vil du neppe være fornøyd med dekningssystem og våpenfølelse - til tross for at det er sånn halvveis lagt opp til det, med ferdighetstrær for både assault rifles og shotguns. AI-en på fiendene er heller ikke fantastisk, og balansen i spillet svinger fram og tilbake fra situasjon til situasjon, avhengig av når du gjør hva og hvordan du har lagt opp karakteren din.

 

Ellers fortjener de nå obligatoriske minispillene som representerer ting som hacking og låsdirking å nevnes, først og fremst fordi de er humoristisk ujevne. Låsdirkingen ser ut til å være designet av teamet bak Fable 3, altså med den grunnfilosofi at det skal være enkelt gjennomførbart av blinde parkinsonspasienter. Hacke-minigamet befinner seg i den andre enden av skalaen, og i løpet av den første timen kommer du sannsynligvis til å forbanne både det og autistene de hyret inn for å designe det. Det var iallefall det jeg tenkte, men det vokste på meg. Nå liker jeg det, og det er jo litt kjekt med minigames som krever litt mer hjernekraft enn toddler-puslespillene fra ME2. I tillegg finnes det et Bypass-minigame, som begynner med å være omtrent like vanskelig som dirkingen, og ender opp som en neglebitende øvelse i hjerne-øye-mus-koordinasjon som jeg tidvis hatet mer intenst enn hackingen.

 

Sånn i det store og det hele er Alpha Protocol veldig typisk Obsidian - enorme ambisjoner og veldig høy kvalitet på manuskriptet, men alle mulighetene går på bekostning av det tekniske, og spillmekanikken er ikke samtidig allsidig og velpolert nok til at alle spillestiler kan være like vellykkede.

 

Jeg holder på med gjennomspilling nummer to nå, og merker allerede at spillet blir både lettere å komme seg gjennom og en god del morsommere om man bare innfinner seg med eventuelle svakheter og quirks, og spiller med de kortene man blir gitt. Jeg kunne gjerne tenke meg å diskutere slutter (det finnes mange løsninger) og alternativer i forhold til nøkkelpunkter i plotet, men det forutsetter naturlig nok at noen andre også har fullført spillet.

Lenke til kommentar

...hackingen er jo dritlett :p

 

Nei, har ganske like intrykk som deg her. Og.. når du ser hvordan det er tenkt at du skal spille spillet, så flyter det plutselig mye bedre. Spillet legger vel rimelig tydelig opp til at du skal velge en spesiell måte å spille på og - og så fokusere på det senere. Og da blir det plutselig veldig lett å spille James Bond, Jason Bourne, eller Jack Bauer, osv - fordi alle scenarioene er like vanskelige før du får noen skill-points inn på det du vil fokusere på.

 

Men ellers likte jeg dialogene best, helt klart. Det artige med det er at du kan få veldig mange forskjellige slutter - men forskjellige midt-parter av spillet og, avhengig av hva du gjør, og hvor du drar underveis. Karakterene som dukker opp som gissel avhenger av diverse valg. Samme med hvordan alliansene dukker opp - som du kan bryte av til fordel for noen andre om du vil det. Mulig romanse i Roma - eller avhengig av andre hendelser igjen, kan du få noe helt annet. Og det er så godt satt sammen at når du kommer til slutten, så har handlingen falt på plass rundt valgene du har gjort så godt at du har en tendens til å se hele greia som en konsistent historie. Veldig artig, synes jeg.

 

Hadde en gjennomspilling der jeg kverket og kappet alle løse tråder, sprengte basen, og kjørte fornøyd avgårde alene på båten. Neste gangen endte jeg opp med snikmorderen fra andre akt hengende rundt halsen, mens vi planla nye agent-oppdrag - og det ga fullstendig mening det også.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde en viss oversikt over eventualiteter, brente broer og dører på klem, men da det kom til stykket oppdaget jeg at jeg enten hadde overvurdert meg selv, eller undervurdert Obsidian ... Da jeg skulle velge Handler for det siste oppdraget, hadde jeg ett (utilgjengelig) alternativ; en dame jeg aldri hadde møtt før. Jeg hadde så vidt hørt om henne, i form av tilfeldig intel, men det var alt. :p

Lenke til kommentar

Joda, jeg kjøpte det for en uke siden, tja hva kan man si. jeg ble overasket over at det faktisk var bra. men noe plaget meg, burde ikke en "Spion" klare og skyte ned en person fra en meters hold med en rifle? kulene sprer jo seg i alle kanter. kan være fordi jeg er så tidlig i spillet enda.

Lenke til kommentar

Veldig merkbar forskjell på å bruke våpen utrent og på å ha investert noen skill points i den relevante skillen. Har ikke spilt med Assault Rifle selv, da, men dette gjelder iallefall for både pistol og hagle.

 

Thorton er en slags Intelligence Agency-handyman ved starten av spillet, som kan litt av alt (bare les mailen fra Westridge til de andre), men du er ikke Jason Bourne før du har levlet litt. :p

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Sitter med en netbook nå, så jeg kan ikke akkurat fyre opp AP og sjekke, men... Så vidt jeg vet så har ikke assault rifles mer enn en firing mode, men om du holder deg i dekning og tar deg tid til å sikte, så tror jeg bursts fungerer utmerket. Du trenger bare et par skillpoints før du får det første nivået av Critical Hit (eller noe slikt), og da trenger du bare å holde siktet på noen (trenger ikke være i ro engang, bare det er på vedkommende) for å fyre av en veldig nøyaktig burst. Kombiner gjerne med Focused Aim, som minner veldig om Dead Eye fra RDR (tidsstopp, markering av flere mål). Critical hit kan du gjenta ubegrenset, Focused Aim har en cooldown.

 

Silencer får du kun til pistol, men du kan bruke subsonic ammo til AR for å gjøre den stillere. Tror imidlertid jeg heller ville statset på å bruke pistol så lenge stealth er at alternativ, og så skifte til AR hvis/når ting går gale.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Joda, jeg kjøpte det for en uke siden, tja hva kan man si. jeg ble overasket over at det faktisk var bra. men noe plaget meg, burde ikke en "Spion" klare og skyte ned en person fra en meters hold med en rifle? kulene sprer jo seg i alle kanter. kan være fordi jeg er så tidlig i spillet enda.

:) "overrasket over at det faktisk var bra" - veldig god beskrivelse :p

 

Måten det er lagt opp på er at du holder deg i dekning, forbereder skuddet, og så skyter et par skudd når du er siktet inn. Ellers så går tiden du må sikte veldig mye ned på det første og andre "skill"-nivået, så det hjelper en god del etter det første oppdraget.

 

Etter det får du chain-shot for pistolen (du slutter å blunke når du skyter, sånn som Roger Moore :D), eller storm-angrep med rifla, osv.

 

Men hele tiden så må du kaste deg i dekning, sikte inn, og så skyte kontrollert. (Er ikke så veldig ulikt Mass Effect 1, egentlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...