Gå til innhold

1080p over 10-meters HDMI kabel - lyden dropper ut :|


Anbefalte innlegg

Hei dere eksperter,

 

Har noen av dere vært borti der når man overfører lyd og bilde over en HDMI kabel på 10 meter fra PC til receiver, og avspillingen er full-screen (har ingenting å si på størrelsen på selve "videoen", kun hvor stort område den avspilles i) - så faller lyden ut og in hver 5 sekund eller noe. Det er som at dette skjer når altfor mye som skjer på skjermen - altså mye data som går over kabelen. Båndbredde-problem? Er ganske sikker på at det er en rimelig vanlig problem som har muligens med kabelkvalitet og lengde å gjøre. Bør jeg investere i en repeater eller noe slikt? Har ikke prøvd en kortere kabel enda, da jeg ikke har én, og også fordi jeg må flytte på "møblene" isåfall.

 

Har googlet men der er det et hav av folk med andre HDMI problemer, ganske vanskelig for meg å finne nøyaktig samme problemsak.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kabelen er godkjent, så skal den være godkjent for den lengden den har. Altså skal det egentlig ikke spille noe rolle om kabelen er 5 eller 20 meter, så lenge den er godkjent. Kabelen på 20 meter vil naturligvis måtte holde mye høyere kvalitet enn kabelen på 5 meter for å bli godkjent.

 

Men på slike strekk kan det like gjerne være problemer med hvordan kabelen er lagt. Hvis du har lagt den på varmekabelgulv, sammen med strømkabler, eller andre støykilder kan det være disse som tuller med signalet. Da kan det lønne seg å kjøpe en kabel med bedre skjerming/høyere kvalitet.

Du kan f.eks prøve å legge kabelen i luften fra PC til Reciever.

 

Og hvilket versjonsnummer er kabelen godkjent for?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, dette høres ut som et båndbreddeproblem. Jeg har også hatt problemer med for dårlige kabler, dog mye kortere enn dine 10 meter.

Mine problemer løste seg faktisk når jeg kjøpte kabler med høyere kapasitet.

Hvis du skal kjøpe ny 10m kabel, vil dette koste litt. Selv de rimeligste non-brands koster litt når de er 10m lange.

Men hvis du skal være 100% sikker på at den nye kabelen holder mål, hold deg til et anerkjent merke. Dette er spesielt viktig når kabelen blir så lang som 10m i alle fall.

 

Kabelen MÅ være minimum en hdmi v/ 1.3 kategori 2, dvs High Speed. Hvis en ok produsent står bak og garanterer for sertifiseringen av kabelen, samtidig som det garanteres for specs, vil du kunne få 1080p bilde og full HD lyd også på en 10m kabel, uten "drop-outs".

 

Her er eksempel på specs som en slik kabel bør ha:

 

Spesifikasjoner:

 

•HDMI 1.3 cat 2 sertifisert

•Støttede oppløsninger: HDTV (alle opp til 1080p) PC: (alle opp til 1920x1200)

•Single-link båndbredde: 340 MHz (10.2 Gbit/s)

•Digital Audio: støtter alle digitale lyd format, inkludert Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio

•24k guldforgylte koblinger

•24AWG High-Purity oksygen frie ledere

•High-Density trippel skjerming for maksimal beskyttelse mot EMI og RFI

•Ultrafleksibel

•ROHS Rated

•UL CL2 Sertifisert

 

Hvis allikevel skal kjøpe ny kabel nå, kan det kanskje lønne seg med en versjon 1.4 kabel, men de koster litt mer. Men da slipper du å kjøpe ytterligere en ny kabel når oppløsningene går over 1080p og bilde kommer i 3D:

 

(En hdmi versjon 1.3 kabel klarer ikke overføring av 3D bilder eller oppløsning opp mot

4k x 2k, da må du ha v/ 1.4.)

 

Eksempel på specs en hdmi versjon 1.4 skal ha:

 

Funksjoner:

•HDMI 1.4 Certified High Speed kabel med Ethernet

•Denne HDMI kabelen er i stand til å støtte ekstremt høye oppløsninger, utover standarden 1080p eller 1440p. Tidløs for oppløsninger opp til 4K eller 4096x2160

•Støtter videobåndbredde ovenfor nyeste HDMI standard, 387MHz (langt utover 10,2 Gbps)

•Ethernet Data Channel lar enheter med HDMI 1.4, dele en høyhastighets nettverkstilkobling og internett-tilkobling uten en egen ethernet-kabel

•Designet for å støtte TV-er med høye oppdateringsfrekvensen (opp til 800 MHz)

•På grunn av høy båndbredde er denne kabelen fullt i stand til å overføre 3D-innhold. Opplev ekte 3D filmer fra nyere 3D aktiverte Blu-Ray spillere

•Audio Return Channel

•Støtter alle digitale lydformater, inkludert Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio

 

Spesifikasjoner:

•Flat HDMI 1.4 kabel

•Dual-link båndbredde: 387 MHz (over 10,2 Gbps)

•Separat Ethernet Data Channel (opp til 100 Mb / sek)

•Audio Return Channel

•Fullt 3D kompatibel for fremtidig bruk

•Støtter 2K (2048x1556) og 4K (4096x2160) oppløsninger

•24k gullbelagte kontakter sikrer mot signaltap

•High-Purity oksygenfri kobber

•High-Density trippel skjerming for maksimal avvisning av EMI og RFI

•Ultra Fleksibel

•RoHS Rated

•HDCP Pass-through

•UL CL3 sertifisert - som skal brukes til "i-vegg" montering (for kabler lengre enn 5 meter/15ft)

 

 

Spesifikasjonene er fra beskrivelsen av hdmi versjon 1.3 og versjon 1.4 kablene, der jeg kjøpte mine nye kabler når jeg måtte bytte ut de gamle.

Det finnes sikkert billigere kabler med like bra spesifikasjoner, finner du det kjøper du de istedet. Men pass på at det garanteres for spesifikasjonene. På så lange kabler som 10 meter, anbefales det ofte å styre unna non brand kabler.

Produsenten garanterer for spesifikasjonene på v/1.3 kablene opp til 20 meter og for versjon 1.4 kablene opp til 15,2 meter. Alle kablene har også livstidsgaranti, noe som jo er kjekt.

Versjon 1.4 kablene er flate, fint hvis de skal gå under tepper eller lign.

 

Priser:

 

HDMI versjon 1.3 cat 2 High Speed

 

7 meter: 649,-

10 meter 895,-

12 meter 1195,-

 

HDMI versjon 1.4:

 

9,1 meter 1295,-

12,2 meter 1495,-

 

Det er ikke noe problem å finne mye mye dyrere kabler, men det trenger IKKE koste skjorta å få seg virkelig gode kabler.

Jeg kan gjerne opplyse hvor jeg kjøpte mine nye kabler (som jeg er veldig fornøyd med) og produsenten, men ikke før evnt noen spør og ønsker å vite det.

Vil ikke bli beskyldt for å drive snikreklame her...

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke prøver å selge noe så er anbefalinger til gode produkter noe av essensen med dette forumet så det er bare å linke ivei.

 

Javel, helt greit.

 

Når jeg lette etter nye kabler hadde jeg "brent" meg på den billigste kategorien non brand kabler. Jeg ønsket derfor å finne kabler med gode spesifikasjoner som var garantert av en anerkjent produsent for å være sikker på at de holdt mål.

 

Men styrte unna de aller billigste og holdt meg laaangt unna de dyreste til flere tusen pr stk. (bare tull å kjøpe så dyrt)

 

Jeg fant ut at jeg ikke ønsket å kjøpe nye hdmi kabler på lenge, så jeg gikk derfor hdmi versjon 1.4 kabler.

Jeg fant også ut at Atlona hdmi kabler hadde et forhold mellom veldig gode spesifikasjoner og pris som føltes mer riktig for meg (og min lommebok). Alle kablene har også livstidsgaranti og jeg liker garantier veldig godt...

 

Jeg kjøpte de hos hifikabler.no og var veldig fornøyd med pris, levering og kvaliteten på kablene.

http://www.hifikabler.no/index.php?main_page=index&cPath=12_4&zenid=86a1ea69780ba7e873146788d35506e8

 

(Link til v/ 1.4 kablene)

Lenke til kommentar

Så dumt de ikke hadde "Displayport to HDMI" kabler, det er det jeg trenger.

 

Jeg har funnet noen billige noen på PS og Multicom men de er kanskje ikke brukandes de da. :hmm:

 

 

Joda, de kan være like bra de. Billig betyr IKKE det samme som dårlig når det gjelder hdmi kabler, så lenge du passer på at kabelen oppfyller de spesifikasjonene du trenger, feks Hdmi versjon 1.3 kategori 2/ High Speed eller versjon 1.4.

Det er veldig viktig hvis du f.eks har et oppsett med bd spiller som sender 1080p bilde og full hd lyd i Bitstream via en 10-15 meter hdmi kabel. Det krever MYE av kabelen. Pass også på at hdmi kabelen har god skjerming, da digitale signaler er påvirkelige for støy, akkurat som analoge signaler.

 

Selv oppgraderte jeg hjemmekinoen min med bd spiller, reciever med hdmi og hd tv. ALL lyd og bilde går kun via hdmi. Koblet opp med noen gamle non brand hdmi kabler jeg hadde liggende, de var veldig billige allerede når jeg kjøpte de for endel år siden. De funket bra mellom dvd spiller (uten oppskalering) og vanlig flat-tv, men ga hakkete bilder og feil ved fargegjengivelsen når jeg så BluRay med den nye hjemmekinoen.

Og hdmi kablene var bare på 1 meter hver.

 

Som gammel kabelskeptiker var dette en sånn "tror det ikke før jeg ser det" sak. Jeg nektet å gi etpar tusen pr kabel, men beveget med litt opp fra den absolutte nederste prisklassen.

Kjøpte hdmi v/1.4 kabler til 395 kr/ stk, med meget høye spesifikasjoner som holder i mange mange år fremover. Kunne like gjerne gjøre det, når jeg allikevel skulle kjøpe nye kabler...

 

Gode kabler trenger ikke koste skjorta.

Hva skjedde så med nye kabler? Vel hakkingen i bildet ble borte og fargegjengivelsen var nå helt korrekt. Uten å gjøre andre konfigurasjoner enn å bytte til bedre kabler. Jeg syntes det var en god investering i alle fall...

 

Jeg likte forholdet specs/ pris på de kablene, sammen med produsentens livstidsgaranti på kablene og 1 mnd "fornøyd eller pengene tilbake" garanti fra nettbutikken.

 

Hvis du vil være sikker på å ikke kaste bort tid og penger på noe som kanskje ikke vil funke for deg, ta kontakt med butikken først.

 

Fortell hva du skal bruke den til, dvs hva er kilden (f.eks BluRay spiller), hvor lang kabel skal du ha og hva er fremviser (tv eller prosjektor og om det er full HD eller ikke).

Spør om butikken kan garantere for hdmi kabelens spesifikasjoner og om du kan returnere kabelen og få igjen pengene om det ikke funker i din stue med ditt oppsett. Spør også om kabelen har livstidsgaranti.

 

Du skal ikke se på merke/ produsent når du kjøper hdmi kabel, men se på spesifikasjoner og sett de opp mot prisen. Det er lett å finne en dyr hdmi kabel fra et overpriset merke med dårlige spesifikasjoner.

 

Husk også at oppløsninger og bildetyper forandrer seg veldig fort. Det er ikke mange år siden nesten alle flat-tv'er kun var hd-ready. Nå er nesten alle full hd. Om kun få år vil oppløsninger være godt over 1080p og gå mot 4k x 2k. Det samme gjelder 3D standarden, som allerede er her nå... Disse oppløsningene og 3D bilde krever enda mer båndbredde av en hdmi kabel og du må opp på en kabel som garantert oppfyller kriteriene til hdmi versjon 1.4.

 

I tillegg utvikler tv'ene seg veldig fort både når det gjelder bilde/ oppløsning og bildets oppdateringsfrekvens, idag er det f.eks ganske vanlig med 200 hz. For 3-4 år siden var det mest vanlig med 50 Hz på flat-tv og 100Hz på de beste CRT tv'ene...

Om 3-4-5 år er det kanskje 400-500 Hz som er vanlig? Vanskelig for vanlige folk å spå, men se på utviklingen siste 5 år...

 

Hvis du kjøper en hdmi kabel som akkurat såvidt oppfyller kriteriene dine idag, vil den kanskje være utilstrekkelig om kun få år. Det kan derfor kanskje lønne seg i det lange løp å allerede idag (dvs hvis du allikevel skal kjøpe en ny kabel)kjøpe en god hdmi v/1.4 som er garantert å klare over 10,2 Gbps, 3D bilder, oppløsninger opp mot 4k x 2k og bildefrekvenser opp mot 700-800 Hz.

Hvis du i tillegg får med livstidsgaranti på kabelen er dette veldig bra.

 

Lykke til!

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar

Så dumt de ikke hadde "Displayport to HDMI" kabler, det er det jeg trenger.

 

Glemte å si at hvis du leter etter noe men ikke finner det i den nettbutikken, står det at det er bare å sende dem en mail, så skaffes det meste.

 

Kanskje verdt et forsøk, både med tanke på kvalitet, pris og garantier...?

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar

Da har jeg bestillt en 5m Displayport til HDMI fra PS for den nette sum av 206kr. Jeg kan jo skrive hvordan den oppfører seg når jeg får prøvd skiten. :whistle:

 

Veldig bra, håper det funker i din hjemmekino! Prisen var heller ikke dårlig gitt.

 

Men hvis du ikke blir fornøyd, håper jeg du får pengene tilbake. Burde ikke være noe problem blandt seriøse nettbutikker.

 

Blir litt nyskjerrig nå..:

 

Hvordan er hjemmekino oppsettet ditt? Dvs hva er kilden? Hvis BluRay, har du konfigurert spilleren til å gi 1080p bilde og HD lyd i ren Bitstream (ikke "re-encode" eller PCM)? Går lyd/ bilde via en hjemmekino reciever eller forsterker? Har du prosjektor eller lcd/ plasma tv?

Lenke til kommentar

Jeg skal egentlig bare teste hvordan det funker med en bærbar jeg har. Er egentlig ikke så veldig oppdatert på full hd etc så det blir litt testing av diverse for å se om det kan funke tilfredstillende.

 

Åja akkurat. Vel hvis du skal bruke kabelen til å koble en bærbar pc til en tv vil det ikke være noe problem med kapasiteten på kabelen! Da er det bare å kjøpe det billigste du finner. Den du har bestilt vil helt sikkert funke fint.

Det må et ledningsbrudd eller en defekt kontakt til for at den evnt ikke skal funke, men da er det jo bare å reklamere på den.

 

Det er først når kilden er BluRay og du skal overføre maks oppløsning på bilde sammen med 7.1 / 5.1 HD lyd som er mer krevende for en hdmi kabel.

 

Da er det lurt å sjekke spesifikasjonene på kabelen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...