Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1.8T eller Mazda RX-8 ?


Anbefalte innlegg

Jah, da var det endelig bil!

 

Har funnet ut at jeg har lyst på en Audi A4 1.8T eller en Mazda RX-8.

 

Men det jeg lurer på er med Mazdaen, hvordan vil det være å bytte ut turbo osv på den med tanke på at det bare er en 1.3 liter. Jeg har tenkt å bytte turbo på uannsett bil og deretter chippe den. Så lurer på om noen kan med disse bilene, og hva jeg burde gå for. Og hvordan det er prismessig også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Og si at Mazda RX-8 har bare 1,3liters motor blir feil. Dette fordi at RX-8 har en helt annen type motor enn den vanlige med stempler.

rx7-RotaryEngineAnimation.gif

Vist du har ca. middels bilinterrese så kan du se over at det ikke ser ut som en vanlig stempel motor, strengt talt et helt annet design.

 

Ville selv gått for Mazdaen, så får du noe som ikke alle naboene har.

Ellers foreslår jeg at du prøvekjører bilene før du bestemmer at du skal bytte turbo på de, tro meg Mazdaen går som et helv*te orginal.

 

Ellers kan det vel sies at drivstofføkonomien går til helsikke på mazdaen.

 

Vanlig stempelmotor:

4-Stroke-Engine.gif

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Det eneste negative med mazdaen må være slitasjen på motoren. Mye mer slitasje enn på vanlig 4 takts stempelmotor. Men har du råd, går for mazdaen :D uten tvil råest og ikke minst finest ;) Dessuten har den bakhjulstrekk imotsetning til feilhjulstrekker audien (ja kan få quattro, men likevel ikke det samme)

Lenke til kommentar

Rx8'en er en nydelig bil, men kanskje noe dyrere vedlikehold, men det er nok lettere å få mer effekt ut av audi'en. Fordeler med begge deler, bra biler uansett. Jeg tror jeg hadde gått for audi pga trim og penger, men om du har romslig økonomi og setter pris på kjøreegenskaper hadde jeg vel kanskje gått for rx8'en. Den skal visst være veldig lettkjørt og det er ikke vanskelig å kjøre fort med den og ha kontroll. Se gjerne top gear/fifth gear reportasjer o.l.

Lenke til kommentar

RX'en har kanskje størst potensiale, men hva i all verden skal du med MER enn 200 hestekrefter og firehjulstrekk? 1,8T har 150 hk originalt og med chip og eksosanlegg (10-15k?) når du 200 hk enkelt, og til kanskje halvparten av prisen på en RX-8?. Skal også nevnes at da ligger den på ca 1,5l/m med litt grisekjøring.

 

Edit: Broren min har en A4 1,8TQ b5 stasjonsvogn forresten, og driver i skrivende stund å nå oppmot 450hk.

Endret av Haugli
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

RX'en har kanskje størst potensiale, men hva i all verden skal du med MER enn 200 hestekrefter og firehjulstrekk? 1,8T har 150 hk originalt og med chip og eksosanlegg (10-15k?) når du 200 hk enkelt, og til kanskje halvparten av prisen på en RX-8?. Skal også nevnes at da ligger den på ca 1,5l/m med litt grisekjøring.

 

Edit: Broren min har en A4 1,8TQ b5 stasjonsvogn forresten, og driver i skrivende stund å nå oppmot 450hk.

 

Den kommer vel med en variant på 180hk også fra B5 tror jeg?

Lenke til kommentar

RX'en har kanskje størst potensiale, men hva i all verden skal du med MER enn 200 hestekrefter og firehjulstrekk? 1,8T har 150 hk originalt og med chip og eksosanlegg (10-15k?) når du 200 hk enkelt, og til kanskje halvparten av prisen på en RX-8?. Skal også nevnes at da ligger den på ca 1,5l/m med litt grisekjøring.

 

Edit: Broren min har en A4 1,8TQ b5 stasjonsvogn forresten, og driver i skrivende stund å nå oppmot 450hk.

 

Skjønner godt hva du tenker når jeg sier jeg vil skifte turbo og chippe bilen etterpå. Har 2-3 TT'er og GTI'er her jeg ikke vil være dårligere enn. Det er vel mest grunnen til at jeg skal skifte turbo etterpå også. Selv vurderer jeg å kjøpe en A4 1.8T, siden jeg alltid har vært fan av Audi. Prisen er ganske så forskjellig ja. A4 1.8T kan jeg få får 185 000 mens en RX8 ligger på 250 000 ..

Lenke til kommentar

Hvis du har budjsett på nærmere en kvart million ville jeg vurdert en anonym S4 2,7 biturbo alá http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1103954;Modified=1273002788;_cmd=similar

 

Mye morsomere å kjøre fortere enn kompisene dine når det ser ut som de blir frakjørt av en valig a4 :D

 

 

Har vurdert det der! men du skjønner har en far som ikke vil betale en kvart million for en så "gammel" bil sier han og som er kjørt så mye.. mehh er vanskelig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Hvis du har budjsett på nærmere en kvart million ville jeg vurdert en anonym S4 2,7 biturbo alá http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1103954;Modified=1273002788;_cmd=similar

 

Mye morsomere å kjøre fortere enn kompisene dine når det ser ut som de blir frakjørt av en valig a4 :D

 

 

Har vurdert det der! men du skjønner har en far som ikke vil betale en kvart million for en så "gammel" bil sier han og som er kjørt så mye.. mehh er vanskelig!

 

Pappa betaler, ja. DA skjønner jeg... men 12 år og 142.000km er ikke akkurat veldig mye.

Lenke til kommentar

Hvis du har budjsett på nærmere en kvart million ville jeg vurdert en anonym S4 2,7 biturbo alá http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1103954;Modified=1273002788;_cmd=similar

 

Mye morsomere å kjøre fortere enn kompisene dine når det ser ut som de blir frakjørt av en valig a4 :D

 

 

Har vurdert det der! men du skjønner har en far som ikke vil betale en kvart million for en så "gammel" bil sier han og som er kjørt så mye.. mehh er vanskelig!

 

Pappa betaler, ja. DA skjønner jeg... men 12 år og 142.000km er ikke akkurat veldig mye.

 

Haha, men vil det da lønne seg å ha en S4 over lengre tid? 1998 modell som er kjørt en 140.00km nå og så skal jeg kanskje selge om noen år og kjøpe meg ny bil. Blir det ikke da litt vanskelig å selge en bil som er godt over 200.000km og er en del år gammel?

Er det ingen andre alternativ utenom S4?

Lenke til kommentar

Audi er jo absolutt det billigste alternativet i innkjøp, men hvis du skal beholde skiltene og bytte turbo+chip så blir det fort dyrt! BT er lite glad i trimma biler. Du må også tenke på at du må ha bremser dimensjonert til effekten på motoren. Kanskje bilen må stives opp litt osv osv. Det baller fort på seg!

 

Tror du vil få mer "out-of-the-box" morro med en mazda og vinkelmotor! Gøy lyd er det også!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...