Gå til innhold

Hvilken katana bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med GODE katanaer der ute? Jeg skal kjøpe meg en litt dyrere katana som er 100% funksjonelt til oppvisninger, og lignende, men det er mye å velge i til OK priser på fighter.no og pentagon.no, jeg har blitt anbefalt fighters.no's japansmidde katanaer av noen mens andre foreslår Cold Steel katanaer fra pentagon.no, og da 10 000,- pluss er mye penger vil jeg gjerne være sikker på at jeg kjøper noe som har skarpheten, balansen, og tåler en trøkk, og ikke minst er av en myk stållegering slik at det ikke brekker...

 

takk til alle på forhånd!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at tillagingen av en god Katana er svært detaljert og omfattende finner du garantert ingen god Katana i Norge til under 10 000,- (kjennere mener vel at du heller ikke finner noen til under 30-40 000,- heller).

 

Hvilken kampsport trener du? :)

jeg trener Tenshin Shoden Katori Shinto Ryu i kristiansand, under sensei Eri Kusano

 

Vel 10 000 for et bra sverd er akseptabelt, men er ikke helt gira på å gi så mye før jeg er sikker på at det er verdt pengene...

 

Hei.

 

Ville anbefalt Hanwei Practical sine sverd. Disse er også "billige". Den billigste i serien er på rundt 130-150 usdollar, og kan få Practical Pro Elite til 300-350 usdollar. Eier selv Practical Pro Elite, og anbefaler denne på det sterkeste. Perfect til tameshigiri ;)

 

Billigste siden for bestilling: Wiwingti Sword Supply

er det ikke et mareritt å få slikt gjennom tollen da alle sverd over 40cm er regulert og kun de med importlisens får lov til å ta inn slikt??

Lenke til kommentar

Grunnen til at ekte katana sverd er så dyre er jo på grunn av at ekte sverd er handarbeid ved hjelp av tradisjonelle metoder.

 

Spørsmålet er då om du treng ein katana som er laga av japanske mestersmeder og mester polerere, eller om du klarer deg med eit billigare sverd som berre har tyngda som du treng til trening.

 

Har ikkje så mykje greie på katana sverd, men om nokon skal hjelpe deg med å finne ut om eit dyrt sverd er verdt prisen så må du nesten definere kva du forventer av katanaen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ekte katana sverd er så dyre er jo på grunn av at ekte sverd er handarbeid ved hjelp av tradisjonelle metoder.

 

Spørsmålet er då om du treng ein katana som er laga av japanske mestersmeder og mester polerere, eller om du klarer deg med eit billigare sverd som berre har tyngda som du treng til trening.

 

Har ikkje så mykje greie på katana sverd, men om nokon skal hjelpe deg med å finne ut om eit dyrt sverd er verdt prisen så må du nesten definere kva du forventer av katanaen.

Hva jeg har vært borti av "billig" katanaer i rustfritt stål, aluminium osv har vært så dårlig balansert at de er vanskelige å kontrollere, og oppfører seg, "merkelig" disse har ofte tyngdepunktet langt ute på bladet i motsetning til en god katana som har tyngdepunktet nærmere tsubaen, jeg trenger hovedsaklig en katana som kan sjerpes, og som er egnet til Iaijutsu (trekk, kutt, kast av blodet, returner til saya). er ikke nødvendig med et über-sverd laget av sverdmestre over 12-18 måneders tid med metallet brettet 200 ganger, med tre ståltyper, men en mellomting hadde vært fint...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefalle bugei.com

 

Trener selv TSKSR, men i Oslo. Men hvis du ikke har snakket med Eri-sensei ville jeg ha gjort det. Hun tilbyr å kunne kjøpe Iaito gjennom henne fra noen hun skjenner. En Iaito er ett sverd du bruker i iai. Den er av aluminium og kreves ikke en mestersmed for å få til. Men samtidig gir den deg balansen og tilbehør til ett ekte sverd. Det blir billig men den gir deg det du trenger for å trene.

En iaito vil jeg anbefalle deg der jeg kjøpte en gang i tiden

http://swordstore.com/cgi-bin/htmlos.cgi/02nav/00how-main.html

 

eller som fler har kjøptfra.

http://www.tozandoshop.com/Iaito_Sword_s/40.htm

 

Men som sagt, Eri-sensei kan tilby deg en Iaito igjennom henne.

 

PS!

En eutentisk shinken (ekte skarpt sverd smidd i japan av en godkjent smed) er ikke brettet 200 ganger. Mellom 10-20 ganger.

Endret av SteffenG
Lenke til kommentar

Beklager for at poster en ny post, men så noen flere ting jeg ville si no på.

 

Ingen av de skarpe sverdene hverken fra pentagon.no eller fighter.no er laget i japan. Bare Iaitoene fra Fighter.no er fra japan.

 

 

Det er ikke noe problem å bestille internasjonalt. Går helt fint å få det igjennom tollen. Har selv ikke hatt noe problem.

 

En eutentisk nihonto, vil kunne koste deg mye penger. Du kan få lagd deg en ny shinken fra foreksempel her fra over 30000NOK

http://www.jidai.jp/shinken.asp

 

Du kan også kjøpe atikke sverd mange hundre år gamle fra her

www.ricecracker.com eller her

http://www.aoi-art.com/sword/katana/main.html

 

Jeg vil generelt si at sider som fighter og pentagon ikke er gode skilder til kunnskap om japansk sverdkultur.

Endret av SteffenG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...