Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Første hjemembygget pc: ingen skjermkontakt


Anbefalte innlegg

Debutert i å kjøpe nye deler i alt (altså nytt hovedkort).

Jeg lurer ganske enkelt på om det er noen kjente trinn man følger opp, eller om det er åpenbart hva jeg har gjort feil, når det er ikke er noen skjermkontakt.

Under oppstart/start av PCen slår CPU-viftene seg på og LED-lyset lyser, det er vel alt man ser av tegn på oppstart/strøm, er det ikke..

CPU, kjøler, minne og harddisk er koblet til.

Bruker VGA-port til skjerm.

Skjermen har fungert på gammel pc/hovedkort for bare noen dager siden.

Spiller det f.eks noen rolle om Harddisk faktisk er koblet til (og minne?), eller skal BIOS-skjermen starte opp uansett?

 

 

Et ekstra sidespørsmål: har det noe å si/er det dumt/skadelig å ha PCen kjørende (i korte perioder først og fremst) liggende og uten deksel? Dette burde vel nesten helst ha en positiv effekt så langt jeg kan se, ettersom dette gjør at hovedkortet ligger, og ikke har en 1KG CPU-vifte hengende på slep.

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisk trengs ikke, men minne trengs. Uten minne blir det pipelyder (hvis høyttaler er tilkoblet).

PC kan fint kjøres uten kabinett.

 

Er minnet satt i riktig spor på HK?

Er strømmen til CPU tilkoblet (det er to kabler fra PSU til HK).

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Sorry über-tregt svar, tenkte det kom til å ta lang tid før svar (glemte også bort~).

Takk for completely on-topic og enkle svar!

 

*Jeg har prøvd med minne i begge porter/slots, og leste også av at minnet er satt i DIMM1, altså skal vel det være riktig.

*Jeg ser ingen, og kan ikke huske å ha sett noen ledning til CPU?

Det er ledning festet fra PSU til HK, som ligger nærme CPU.

 

Skal prøve å se om jeg finner et kamera... heh..

Fant mobilen ihvertfall.

Ikke helt kvalitet, men.

Vi bor også i et mørkt hus, får ikke mer lys inn. Brukte lommelykt her òg.

2h696qe.jpg

Edit: Kan jo ikke gå ann å se noe her XD

Lastet opp ett par til for å se noe til de "mørke hjørnene"...

2564tnn.jpg

14k8z1y.jpg

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Trenger fortsatt hjelp.

 

Hei,

 

Var ikke lett å se fra bildene hvilket hovedkort du har, men jeg tror det er et MSI G31TM-P21 (MS-7529)?

 

Har du koblet cpu kjøleviften på "CPUFAN1" kontakten? Kan tenkes at hovedkortet vil avbryte oppstart om den ikke får hastighetssignalet fra cpu vifta. (Vanskelig å se fra bildet, men står den på "SYSFAN2"?)

 

Hvis ikke maskinen starter, prøv å koble fra ide-kontakten og s-ata kontakten for å se om den starter opp uten de tilkoblet.

 

Prøv med kun den andre rambrikken i "DIMM1".

Lenke til kommentar

Les: Maskinen starter, får ikke signal fra Skjerm......

Har bare en RAM-brikke, prøvd å puttet den i begge hver for seg..

Riktig HK. Har ikke lommelykten min her (og vet ikke hvor den er atm) så jeg får ikke sjekket. Lyspærene går her hver uke, og vi orker ikke å bytte hele tiden, samt at leiligheten mangler lys selv med fungerende lyspærer overalt.

Takk for intiativ/forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du har noe dedikert grafikkort koblet til på de bildene du lastet opp.

Er det integrert grafikk i CPU/HK?

 

Manualen til hovedkortet bør ha en beskrivelse av hvor diverse kabler skal kobles til, sjekk om noe er koblet feil eller mangler hvis du ikke har gjort det allerede.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du har noe dedikert grafikkort koblet til på de bildene du lastet opp.

Er det integrert grafikk i CPU/HK?

Bruker VGA-port til skjerm.

 

Manualen til hovedkortet bør ha en beskrivelse av hvor diverse kabler skal kobles til, sjekk om noe er koblet feil eller mangler hvis du ikke har gjort det allerede.

Come on...

Link meg gjerne til Google mens du er i gang :!:

 

Hvilken cpu har du?

Står 4 pins kontakten orntlig i?

Ta ut cpu og sjekk under om noen av pinsa er bøyd.

Skaff en minnepinne med m-flash, så oppdaterer du bios.

Quad Core Q8300 eller noe.

CPU'en står ordentlig i sockelen, ja? Vet ikke hva som ellers menes med om "4pins kontakten står ordentlig i".

Pinsa er sannsynligvis ikke bøyd? Hvorfor skulle de vært det?

Splitter ny CPU og jeg var rimelig forsiktig, og hvorfor skal dette være årsaken til at kontakt med skjermen svikter?

Bios er allerede default pga splitter nytt HK?

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

:whistle: Elementære greier.

 

PS! Fant ut at du har Onboard Intel GMA 3100 GPU løsning.

Alt ved GMA er dårlig og det kan godt hende din ikke virker i det hele tatt.

Men sånn er det med hovedkort til mellom 300-400 kroner.

 

Skal du bare ha ett bilde så anbefaler jeg en av disse billige GPUene.

 

Gainward GeForce 210 512MB PhysX CUDA Kr 350

 

PowerColor Radeon HD 5450 512MB DDR3 Kr 350

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

"To narrow it down":

Alt ved GMA er dårlig og det kan godt hende din ikke virker i det hele tatt.
= VGA-port fungerer muligens ikke..?

Jeg har allerede et skjermkort fra forrige HK, men det passer ikke lengre (my bad). Det var sikkert til PCI, og HK mitt støtter kun PCI E.

Lenke til kommentar

Prøv å reset biosen et par ganger. Gjøres ved å flytte en jumper frem og tilbake(se manual) eventuellt ved å ta ut bios batteriet et par ganger. Ps; Er sannsynligvis ikke skjermkort/skjerm det er er noe feil med. Er ihvertfall mye mer trolig at det er noe annet.

Lenke til kommentar

Prøv å reset biosen et par ganger. Gjøres ved å flytte en jumper frem og tilbake(se manual) eventuellt ved å ta ut bios batteriet et par ganger. Ps; Er sannsynligvis ikke skjermkort/skjerm det er er noe feil med. Er ihvertfall mye mer trolig at det er noe annet.

Istedenfor å lete etter HK-manualen (som jada, har blitt borte den òg) tok jeg ut batteriet. Du skriver dog "et par ganger"? Er det nødvendig og skal jeg prøve å sette på strøm/PC mens batteriet er av for så å putte det inn igjen (etter å ha koblet ut strømmen of course)?

Jeg slet litt med å få det ut, så jeg håpet på å få slippe å gjøre det om igjen :innocent:

 

PS: Har tatt ut batteriet, satt igjen og startet PCen, null resultat.

Blir borte en times tid.

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

mja, ting blir vanlig vis testet før det forlater fabrikken, ergo lite sansynlig at noe rett og slett ikke virker, men det kan seff hende.

 

Så, prøv å oppdatere bios, ikke intresert i standard versjonen, du trenger i såfall nyeste versjon for å få cpu til å funke.

 

For ditt hk:

We recommend using the following CPUs:

1. E8190 ~ E8600

2. E7200 ~ E7300

3. E6300 ~ E6850

4. E4300 ~ E4700

5. E2100 ~ E2200

6. E1200 ~ E1600

7. 420 ~ 460

 

Altså, siden hk kun har 4 pins kontakt og en 4 kjernes cpu trenger mer strøm (8 pins) er det mest sansynlig at problemet er for lite strøm. Er du heldig kan det fikses med oppdatert bios.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei. Må nesten bumpe den tråden her - jeg har enda ikke løst det, og har funnet ut noe smånytt.

I følge denne PSU/watt-kalkulatoren er jeg på "minimum 213W, recommended 263W", og kjører med "max 300W PSU", så strømforsyning skal ikke være et problem.

MEN i HK-manual står det: "Power supply of 350 watts (and above) is highly recommended for system stability."

Jeg antar dog at dette først og fremst er en formalitet.

Men jada, hadde jeg hatt pengene ville jeg kjøpt ny PSU òg.

Si ifra om dere mener at dette faktisk er kritisk dog.

 

Jeg bruker fortsatt bare VGA-port til skjerm.

Skjermen får faktisk signaler ser det ut til! Men det er like svart for det.

Jeg oppdaget det ved at en slik "Test-funksjon" startet opp på skjermen når kabelen er ute, men den forsvinner med en gang man setter den inn igjen (av PCen) :-)

 

De eneste RAM-brikkene jeg har er PC2-4200 brikker. På produktsiden til HKet mitt står det bare "PC2" på støttede RAM-brikker, men på komplett.no står det PC2-5300 og PC2-6400. I manualen står det DDR2 667/800, mens brikkene jeg har er da 533MZ :-)

Så brikkene er da ikke helt korrekte uansett, men om det er brukelig eller ikke er jeg jo ikke helt sikker på da, da brikkene passer lett fysisk.

Uansett har jeg prøvd å starte opp uten noen brikker, med kun 1 brikke (prøvd begge to), prøvd begge i begge sporene (slots), og prøvd begge i samtidig - og omvendt plass.

Svart skjerm og ingen BEEP. Alt kjører, CPU-vifte, lys, og t.o.m DVD-spiller reagerer, men ingen skjerm, og USB-tastatur og USB-mus får heller ikke strøm. Som jeg antar betyr at PCen faktisk ikke booter, bare kjører m/ strøm u/ hjerne (da USB-utstyr som tastatur og mus blir initialisert under Bios, right?).

 

Så hva bør en mann som ikke jobber- med ett par hundre kroner til overs- gjøre? :)

Kjøpe en 1GB PC2-6400 800MHZ brikke? Spare til både RAM og PSU? RAM, PSU og GFX? Nytt HK?

 

Det står heller ingenting om hvordan resete BIOS i Manualen. Jeg har prøvd å ta ut strømmen og holde inne power-knappen foran i 30sek, dette hjalp ikke ;)

Hjelp!?

Lenke til kommentar

Jupp, lite liv der altså.

På bildene ser jeg ikke at 4 pins kontakten er i, sjekk den igjen, er en kvadratisk kontakt med fire plugger som skal i omtrent midt på kortet.

Fuker ikke det...

 

Det du gjør er å ta frahverandre alt, legg hk på et vanlig trebord, legg cpu forsiktig på plass (Sjekk samtidig om det ser fint ut under, alt er rett, .

Sett i minnebrikken i slot nærmest cpu.

koble til psu 24 og 4 pins kontaktene, ene skal på siden, ene skal omtrent midt på kortet.

Koble til skjermen.

Slå på ved å kortslutte pwr pinsa.

 

Nå skal du få bilde, og en masse piping om hk har pc speaker, hvis ikke er det en feil å ett av disse.

Kan være greit å begynne med ram, er en del hk som har veldig strenge begrensninger på hvilket ram de godtar.

Lykke til

Lenke til kommentar

mja, ting blir vanlig vis testet før det forlater fabrikken, ergo lite sansynlig at noe rett og slett ikke virker, men det kan seff hende.

 

Så, prøv å oppdatere bios, ikke intresert i standard versjonen, du trenger i såfall nyeste versjon for å få cpu til å funke.

 

For ditt hk:

We recommend using the following CPUs:

1. E8190 ~ E8600

2. E7200 ~ E7300

3. E6300 ~ E6850

4. E4300 ~ E4700

5. E2100 ~ E2200

6. E1200 ~ E1600

7. 420 ~ 460

 

Altså, siden hk kun har 4 pins kontakt og en 4 kjernes cpu trenger mer strøm (8 pins) er det mest sansynlig at problemet er for lite strøm. Er du heldig kan det fikses med oppdatert bios.

 

 

Lykke til

 

Tull og tøys. Når hadde antall kjerner og antall pins på strømtilkoblingen noe å si. Det er effektforbruket som har noe å si, og det går fint å bruke selv en 130W prosessor med en 4-pins strømtilkobling. Det er hvis det skal overklokkes og du ønsker solid stabilitet at det KAN være en fordel. Dette er altså IKKE grunnen. Såklart, det kan jo hende PSU er AAAALT for underdimensjonert at den ikke engang klarer å starte, men høres egentlig ikke slik ut. Men om 4-pins strømkontakten ikke er koblet i overhode, så vil maskinen reagere med at kun vifter og lys starter.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...