Gå til innhold

Kjørte 45km/t i 40-sone med fotoboks.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som tittelen sier, så kjørte jeg ca 45 km/t i 40-sone, hvor det var plassert ut en fotoboks. Så jeg lurer på hvordan vet jeg om denne har tatt meg?

 

Så vidt jeg har hørt fra andre, så skal det komme en jævlig blits ut av denne boksen (som er trafikkfarlig, mener nå jeg), når den tar bilder. Men jeg la ikke merke til noe blits. Det var mørkt ute, og hvis det hadde komt blits, som på vanlig fotokamera, så hadde jeg nok lagt merke til det.

 

Trenger jeg da å bekymre meg for en bot?

 

Dette blir i så fall min første forseelse siden jeg fikk lappen 29. mars 2006 ;)

Endret av baNteX Kaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at du ikke har blitt "tatt" da.. jeg har ikke blitt tatt selv, men så en gang på veien foran meg, et godt stykke frem, en bil som det blinket for, ..og det var på høylys dag.. og hvis det var mørkt har du "garantert" ikke blitt tatt.. Dessuten tror jeg det er større sikkerhetsmargin enn de 5 km/t, men det er jo noe man ikke skal/bør ta høyde for..

 

Men.. når du sier at du mener lyset er trafikkfarlig, hvordan kan du si det når du ikke har peiling på hvordan lyset oppfattes/oppleves? Du har jo kun "hørt fra andre" .. ??

Lenke til kommentar

Er denne fotoboksen "nettopp" blitt satt opp eller har den vært der lenge? Det kan faktisk være en avgjørende faktor da de nye fotoboksene har "Unsynlig blitz" (Infrarød). Men 5 km/t over på speedometeret? Tja da lå jo du i teorien i fartsgrensen da ;) Må huske på at speedometeret lyger litt :)

Lenke til kommentar

De blinker med en gang du kjører over fartsgrensen, men så har jo disse en feilmargin på 5-10% som de som leser av tar høyde for. Svært liten sjanse for at du får bot. Speedometeret viser noen km over det du egentlig kjører om du har riktig hjul + at det er flere fotobokser filmene er brukt opp på/ikke aktive eller der de har satt inn "bilteller" midlertidig.

Lenke til kommentar

Speedometeret viser noen km over det du egentlig kjører om du har riktig hjul + at det er flere fotobokser filmene er brukt opp på/ikke aktive eller der de har satt inn "bilteller" midlertidig.

 

Jeg går ut i fra a du bor på landet med det sitate?

 

De siste 10 årene har det vært digitalekamera med sendere på fotoboksene på alle streksninger jeg har kjørt på både på vest- og østlandet. Her i Bergen f.eks har de ikke kamera i alle boksene (De som ikke har er avslått), her flytter de mellom boksene i tilfeldig rekkefølger så man vet aldri 110% om det er en aktiv eller ikke aktiv fotoboks man kjører forbi. Det man skal vite dog er at blitzer det eller du vet selv at du er over fartsgrensen er at fotoboksene tar deg opptil 100-150 meter unna boksen. Ser at mange bråbremser forran boksene og da er det allerede forsent. Husk på at det er også slik at du kan ikke gjemme fjeset ditt lenger pga da blir bil eier belastet for at du kjørte bilen.

Lenke til kommentar

Hm, etter å ha sjekket google-street view, så er det ingen fotobokser langs den strekningen jeg kjørte, og det vil da si at denne boksen er relativ ny, og jeg kan ikke huske at det var en der når jeg kjørte der sist, for ett par uker siden. Vil da tro at denne er ny og veldig high-tech.

 

Men noe jeg også la merke til på street view greiene, så var det ingen 40-sone skilt, som det har vært en god stund pga vei-arbeid, så kanskje dette var en 60-sone all the way. Men er en skole langs denne veien, og vei-arbeid som gjorde at jeg automatisk trodde det var en 40-sone.

 

Jeg får kjøre tilbake i dagslys å se, for å være sikker :)

 

Kanskje jeg har bekymret meg for noe jeg ikke trenger å bekymre meg over.

 

Jeg skal holde dere oppdatert.

 

Takk for svar uansett ;)

 

Oppdatering: fikk vite at den boksen ble satt opp for knapt 1 uke siden.

Endret av baNteX Kaa
Lenke til kommentar

bruke ikke fotoboksan infrarød blits som ikke ses så godt?

 

Håper da det, ellers ville alle som kjørte for fort om natten bli blendet og kanskje kollidere som resultat

 

Er kun de nye som har dette, men det jobbes med at disse skal få en mer "synlig" blitz så folk kan se at de blir tatt uten å bli blendet slik de gamle boksene gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...