Gå til innhold

14-åring skal kanskje kjøpe aksjer (TRENGER SVAR !)


Stalthy

Anbefalte innlegg

Neida. Bare hold på med denne innstillingen din i markedet også. Alltid greit med gratis penger :)

 

Til trådstarter annbefaler jeg å forhandle seg opp til minst 10 000 kr. Da kan han holde på i 6 måneder for 9kr kurtasje (nordnet + netfonds i 3 måneder hver). Etter det kan man jo gire for å ikke bli spist opp av kurtasjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida. Bare hold på med denne innstillingen din i markedet også. Alltid greit med gratis penger :)

 

Hvordan klarer du å knytte min innstilling til at du kan tjene penger på mine eventuelle transaksjoner?

 

Sitter jeg og legger inn salgsordrer som er unormalt lave og kjøpsordrer som er unormalt høye eller noe sånt?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor skal alle 'lære' og fortelle denne unge herren om allskens duppeditter og buppedatter.. Fortell heller at han og faren hans skal gå på

 

nordnet.no ( <-- mest barnevennlig..?) eller netfonds.no

 

og registrere seg der, så kan han ta en ting om gangen. Han finner fort ut selv at 'kurtasje' er prisen det koster per handel, og at introduksjonstilbudet på 3 måneder er på 9 kroner i kurtasje. Så kjøper han en aksje og ser den stige og dale i hytt og pine. Start enkelt, så kommer ting til deg etterhvert. Det gjør heller ikke noe å kjøpe en risiko aksje. Dersom den faller i verdi lærer du mest, og den efaringen er bedre med små enn store penger.

 

Drit i å slå en indeks, drit i kurtasje, drit i hva alle måtte mene du heller burde bruke pengene på. Gjør det heller til noe gøy å handle på oslo børs.

Endret av apegryn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle 'lære' og fortelle denne unge herren om allskens duppeditter og buppedatter.. Fortell heller at han og faren hans skal gå på

 

nordnet.no ( <-- mest barnevennlig..?) eller netfonds.no

 

og registrere seg der, så kan han ta en ting om gangen. Han finner fort ut selv at 'kurtasje' er prisen det koster per handel, og at introduksjonstilbudet på 3 måneder er på 9 kroner i kurtasje. Så kjøper han en aksje og ser den stige og dale i hytt og pine. Start enkelt, så kommer ting til deg etterhvert. Det gjør heller ikke noe å kjøpe en risiko aksje. Dersom den faller i verdi lærer du mest, og den efaringen er bedre med små enn store penger.

 

Drit i å slå en indeks, drit i kurtasje, drit i hva alle måtte mene du heller burde bruke pengene på. Gjør det heller til noe gøy å handle på oslo børs.

 

Dette er det mest fornuftige innlegget hittil. Det flere av dere andre ikke forstår, er at gutten er ute etter å lære. Han er ikke ute etter stor profitt.

 

Trådstarter:

Start i nordnet (billigst kurtasje). Kjøp en aksje, gjerne en av de 25 store på børsen (OBX), jeg sier disse fordi det kan være at det er enklere å følge med på nyheter om disse. Når man har kjøpt aksjer i et selskap, blir man fort "tvunget" til å følge med på den. Slik vil du lære mer.

Jeg gjorde det samme da jeg startet, nå i høst. Da startet jeg med 5.000 kroner og kjøpte aksjer i tre selskaper. Siden den gang har jeg satt inn mer penger, og tjent noen penger. Mitt største utbytte er ikke de drøye 1.000 kronene jeg har tjent (minus kurtasje), men den læringskurven jeg har hatt. Etter at jeg startet med aksjer har jeg lest flere bøker og magasiner om emnet, og jeg ser også relevansen av teorien i mitt studium (jeg studerer økonomi).

 

Til slutt må jeg si at jeg synes det er en fryktelig god idé å starte så tidlig som du gjør. Jeg startet ikke før mitt første år på høgskolen med å handle aksjer, men har rukket å bli nestleder i skolens aksjeklubb. Jeg har også fått en sommerjobb i en mindre bank, mye takket vært at jeg har vist interesse for aksje, børs og marked.

 

Mitt råd er altså, kjøp aksjer, men ikke for mer enn du har råd til å tape. Les rundt omkring på nettsider, meld deg på konkurranser, les bøker etc.

 

www.e24.no arrangerer AksjeNM, usikker på aldersgrense

www.hegnar.no og www.dn.no (Finansavisen og Dagens Næringsliv kan også leses)

The Economist kan kanskje være av interesse.

www.investtech.com Her kan du få et gratis prøveabonnement på nettsiden deres om teknisk analyse

 

Bøkene Aksjeskolen, Aksjekjøp og Daytrading, og Hvordan verdsette en aksje, kan være fine bøker. Det kan dog hende at det er for tungt stoff for en på 14 år.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tull. Du får ikke noe stor avkastning på 1000 kr på fond uansett, og aksjeNM gir ikke en god følelse av hvordan det er å handle aksjer. Denne karen er interessert i å lære om hvordan aksjehandel fungerer, og ingenting er bedre enn å sette seg rett i systemet og ta det derfra. Ta i bakhodet hvor fort yngre lærer og deres iver etter å finne ut mer, så fikser de resten selv.

Lenke til kommentar

Hei Sindre,

 

 

Når jeg tenker på at du er 14 år - så skulle jeg ønske det fantes et dataspill der ute hvor man kunne kjøpe og selge aksjer (man måtte da "finne ut om aksjer osv" som du sier og så bruke den kunnskapen i spillet.) - da kunne dere begge to spille, gjerne mot hverandre og se hvem som hadde best greie på tingene. Dersom far din vil at du skal FÅ penger (og du gjerne vil ha de :-) ), så kan dere jo bare avtale et beløp han betaler deg.

 

Poenget var vel at du skulle "finne ut om aksjer", lese avisen og være litt oppdatert. Siden han tilbyr kr.1000,- så tror jeg egentlig ikke hovedformålet var å tjene så mye. Da er man mer over i at du både gjør noe nytting og samtidig noe morsomt.

 

Finnes det et sånt spill - er det noen som vet?

Eller finnes det muligheter for tilgang til en student versjon av for eksempel Nordnet, hvor sånne som Sindre kan få prøvd seg....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det beste rådet du kan få er å aldri begynne med aksjer. Det blir en sykdom! (Dette er svaret faren din er ute etter)

 

Humøret ditt vil følge aksjekursen til aksjene du sitter på. I går så var humøret mitt på topp etter at porteføljen min var opp 7,2% :)

 

Spar kroppen din fra høyt blodtrykk og sett 1000 lappen inn på høyrentekonto. Om 4 år tar du ut litt over 1000 kr og kjøper deg øl.

 

Hvis du absolutt må kjøpe aksjer så anbefaler jeg Nordnet. Sett inn 1000 kr her og kjøp 2 aksjer i STL, 8 i NHY, 3 i tel og 2 i SDRL. Som ny kunde vil du betale 36 kr totalt i kurtasje.

 

Det er ikke noe poeng å selge da kurtasjen vil ta knekken på hele depoet ditt. Med "vanlig" kurtasje så må du ut med 95kr for hvert kjøp og salg (inn til 3 handler per selskap per sluttseddel per dag).

 

PS: Jeg hadde aldri gått inn for å handle aktivt på Oslo Børs med mindre enn 200 000 kr. Dette pga kurtasje og skatt.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

PS: Jeg hadde aldri gått inn for å handle aktivt på Oslo Børs med mindre enn 200 000 kr. Dette pga kurtasje og skatt.

Kurtasje - OK.

Skatt - Du er klar over at skatt på kapitalgevinst er 28% uavhengig av om du vinner en hundrings eller hundre tusen?

 

Absolutt. Men å bruke dagen på trading å sitte igjen med en gevinst på 1000 kr er lite vits. Etter kurtasje og skatt så har du da rundt 600 kr igjen (alt etter kurtasje). Skal en trade aktivt så må målet være rundt 1,5-2,0% avkastning per dag. Dette er ikke lett!

Lenke til kommentar

PS: Jeg hadde aldri gått inn for å handle aktivt på Oslo Børs med mindre enn 200 000 kr. Dette pga kurtasje og skatt.

Kurtasje - OK.

Skatt - Du er klar over at skatt på kapitalgevinst er 28% uavhengig av om du vinner en hundrings eller hundre tusen?

 

Absolutt. Men å bruke dagen på trading å sitte igjen med en gevinst på 1000 kr er lite vits. Etter kurtasje og skatt så har du da rundt 600 kr igjen (alt etter kurtasje). Skal en trade aktivt så må målet være rundt 1,5-2,0% avkastning per dag. Dette er ikke lett!

 

Kurtasje koster ingen verdens ting (handel på 200'000 er 100 kr i gebyr), og skatten er på kun 28% av avkastningen.

 

1,5%-2,0% DAGLIG AVKASTNING?! Tuller du? Med 100'000 kr i oppstart vil du da sitte med 56 millioner kroner på et år, og 31 milliarder etter to år.

 

edit: fjernet frekt ordbruk.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Gjesp......

 

Ta deg en pille apegryn og ro deg ned. Regn over det en gang til og se at du tar FEIL!

 

Det er så mange feil i ditt regnestykke at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

 

Kan begynne med å si at Oslo børs har åpen man til fre - helligdager.

 

Er du aktiv trader så kommer du fort opp i 10-15 handler per dag. Blir en god del kurtasje dette.

 

Jeg setter også av 28% skatt hver dag det blir "nettogevinst" etter kurtasje. Ved store tap så settes det noe tilbake. På denne måten blir noe "tvungen" sparing. Dette er da kapital du ikke reinvesterer.

 

På en god mnd så klarer jeg fint et snitt på 2% avkastning per dag. Men du forstår vel ikke at det betyr at jeg sitter igjen med dette netto.

 

Å sette seg et høyt mål gjør en for å få noe å jobbe etter. Hva er vits med å sette små mål? Det blir jo ikke noe kjekt å klare å oppnå målet sitt hele tiden?

 

Takk for meg.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

031408-pill.jpg

Tatt en pille og ser at jeg glemte fridager. Skal ta regnestykket på nytt og likevel fortelle deg hvor absurd utsagnet er. ((365/7*5)-10) = 250 børsdager i året i snitt.

 

(1,5+2,0)/2=1,75 som var påstanden din.

1,0175^250=~76 ganger avkastning på ett år

Med 100'000 kr i oppstart vil du da sitte med 7,6 millioner kroner på et år, og 580 millioner etter to år og 44 milliarder etter tre år.

 

Edit: Jeg leste først ikke at vi snakket før skatt og kurtasje, som gjør det absurde tallet litt mer tyggelig. Likefullt mener jeg det er et umulig mål. Litt excel magi her:

 

E1 = 100000

E2 = E1*(1,0126)-1000

E3 = E2*(1,0126)-1000

E4 = E3*(1,0126)-1000

 

..etc. til vi bikker over 200 000 (ca. 140 handledager) hvor regnestykket da blir slik grunnet høyere kurtasje:

E143=(E142*(1,0126))*(0,99961^15)

E144=(E143*(1,0126))*(0,99961^15)

E145=(E144*(1,0126))*(0,99961^15)

..etc

 

 

Da har vi 400'000 på ett år, 2 millioner på to år, 11 millioner på tre år, 59 millioner på fire år. 300 millioner på fem år.

 

Mener du det er realistisk?

 

---

Dersom du antar at han skal handle 10-15 ganger daglig ser jeg meg enig i at du ikke kommer veldig langt med 10'000 kr. Kurtasjen er da på 0,35% på hver handel, og du må ha klart 4,4% ila. dagen for å i det hele tatt nå null.

 

edit: Beklager at jeg kaprer tråden men trådstarter ser ikke ut til å være aktiv her så jeg tar min frihet til å utøve diskusjon :cool:

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...