Gå til innhold

Torsken var for mye kokt, feil?


kans

Synes du det er riktig og si det ??   

31 stemmer

  1. 1. Riktig eller galt?



Anbefalte innlegg

Jeg så akkuratt på en episode med Master Chef ( dette er en kokkekonkurranse på Tv3 )

Hvor Helstrøm sa : " Torsken var for mye kokt"

 

Helstrøm er en dommer på dette programmet, og så klarer han ikke og formulere setningene sine. Dette er vel for dårlig ettersom de bare kunne tatt et nytt opptak?

 

Masterchef link

 

Over er linken til siden på Tv3 om programmet om noen er intressert i og lese om det.

 

Hva mener dere om dette emne ??

Endret av Kans92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis torsk er kokt for lenge blir den tørr istedet for saftig. Det er det han mener. Fisk skal egentlig ikke være totalt grå og gjennomkokt, det er derfor en hel generasjon unger "hater fisk", fordi foreldrene har servert dem ihjelkokt torsk og sei i årevis.

 

Dette sa Jamie Oliver også i et lignende program der folk ble lært opp til å servere og lage mat til en restaurant.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror han mener

"Torsken var kokt for mye."

vs

"Torsken var for mye kokt."

Evnt. vs.

"Torsken var kokt for lenge."

 

Joda, skjønner jo hva han mener.

Men poenger er jo bare at jeg synes det er rart av en mesterkokk og ikke si det riktig spesielt på tv hvor de kan bare ta et nytt opptak.

 

Alle sier feil bare synes det var rart at de ikke retta på det på tv liksom :p

Endret av Kans92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så akkuratt på en episode med Master Chef ( dette er en kokke konkuranse på Tv3 )

Hvor Helstrøm sa : " Torsken var for mye kokt"

 

Helstrøm er en dommer på dette programmet, og så klarer han ikke og formulere setningene sine. Dette er for dårlig mener jeg ettersom de bare kunne tatt et nytt opptak.

 

Masterchef link

 

Over er linken til siden på Tv3 om programmet om noen er intresert i og lese om det.

 

Hva mener dere om dette emne ??

 

At folk ikke uttrykker seg hundre prosent korrekt muntlig, er vel ikke så mye å bråke om. De kan ikke gjøre et nytt opptak hver eneste gang noen sier noe feil, da ville de vel aldri blitt ferdige. Men du kunne ha rettet alle skrivefeilene dine før du postet meldingen. Du har flere feil i hver eneste setning.

Lenke til kommentar

Jeg så akkuratt på en episode med Master Chef ( dette er en kokke konkuranse på Tv3 )

Hvor Helstrøm sa : " Torsken var for mye kokt"

 

Helstrøm er en dommer på dette programmet, og så klarer han ikke og formulere setningene sine. Dette er for dårlig mener jeg ettersom de bare kunne tatt et nytt opptak.

 

Masterchef link

 

Over er linken til siden på Tv3 om programmet om noen er intresert i og lese om det.

 

Hva mener dere om dette emne ??

 

At folk ikke uttrykker seg hundre prosent korrekt muntlig, er vel ikke så mye å bråke om. De kan ikke gjøre et nytt opptak hver eneste gang noen sier noe feil, da ville de vel aldri blitt ferdige. Men du kunne ha rettet alle skrivefeilene dine før du postet meldingen. Du har flere feil i hver eneste setning.

 

igjen, synes bare det var rart at de ikke gjorde det.

 

Btw, hva har min grammatikk med det her og gjøre?? Veit jeg ikke skriver 100% riktig men er det noe og klage på ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det får du bare finne deg i når du skriver i et språkforum. Hvis du vet at du ikke skriver 100% riktig, hvorfor gjør du ikke noe med det istedenfor å kritisere andres språk? Du kan jo starte med å lære deg forskjellen på "og" og "å".

 

 

For hva jeg skriver og mine feil er ikke relevante i denne sammenheng.

 

Men hvis du føler deg bedre av og sitte her og rette på meg så for all del slå deg løs og boost selvtilliten din!! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når ting blir kokt i vann, sier vi at de har blitt ''kokt''. Vannet koker, dermed blir torsken kokt

 

Så da mener du kanskje at det ikke finnes kokte poteter heller?

 

Selvfølgelig finnes kokte poteter. Men for at en tråd som denne skal kunne fungere, må vi sette ting veldig på spissen. Hvis alle hadde vært i den oppfatning at "alle skjønner hva det betyr - dermed er det rett", hadde det blitt en særdeles kjedelig diskusjon.

 

Et eksempel: Alle vet hva som menes med å "svømme under vannet". Det betyr dermed ikke at det er en korrekt setning. Man svømmer jo ikke under vannet, snarere midt i det ...

 

Et kjapt søk i ordboka forteller meg forøvrig at koking ikke bare gjelder for selve væsken, men også matvarene som ligger oppi. Trodde kokingen beskrev selve faseovergangen fra væske til damp. Så jeg tok nok feil her ja :)

Lenke til kommentar

Jeg så akkuratt på en episode med Master Chef ( dette er en kokkekonkurranse på Tv3 )

Hvor Helstrøm sa : " Torsken var for mye kokt"

 

Helstrøm er en dommer på dette programmet, og så klarer han ikke og formulere setningene sine. Dette er vel for dårlig ettersom de bare kunne tatt et nytt opptak?

 

Masterchef link

 

Over er linken til siden på Tv3 om programmet om noen er intressert i og lese om det.

 

Hva mener dere om dette emne ??

Du er vel ikke helt i riktig posisjon til å rette på grammatikken hans, er du vel?

 

Jeg ser vel for øvrig ikke helt problemet med at han sier "Torsken var for mye kokt", men det er vel bare meg ... :whistle:

Endret av Makhshava
Lenke til kommentar

For mye kokt høres litt rart ut. For meg ville det virka riktigere å si at den var for godt kokt. Eller kanskje kokt for mye. Men det kan hende det er dialekt, så jeg skal ikke være for sikker på at det er feil.

 

Du er vel ikke helt i riktig posisjon til å rette på grammatikken hans, er du vel?

Alle bør ha rett til å rette på andres grammatikk. Om alle retter på andre der de kan får alle bedre språk. Om bare de som skriver perfekt skal ha rett til det lærer ingen noe, for det er ikke maange av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...