Gå til innhold

Hvilket SLR er ditt favorittkamera?


Anbefalte innlegg

Pentax LX, sidan det er det kameraet eg har no. ;)

 

Kvifor?

 

1. Laaang lengste lukkartid - 124 s - berre slått av Olympus OM-4

 

2. Utskiftbar søkar/prismehus

 

3. Forholdsvis kompakt

 

4. Solid

 

++

 

 

 

 

Men eg skal innrømma at eg er ganske imponert over OM-serien til Olympus, så hadde det ikkje vore for at eg allereie hadde investert ein del i Pentax, så ville eg nok ha prøvd å få tak i ein OM-1 eller 2 eller 4. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke proff selv, men hovedpoenget med å ha to kameraer er vel at hvis det ene ryker så har du et til i backup. Det andre poenger er at du slipper bytte objektiv så ofte som du sier. Det er jo veldig vanlig å ha et kamera med en telezoom og et med et vidvinkel/normal-objektiv.

 

Fordelen med å ha to like kameraer er at du slipper å venne deg til to stykker når du er ute i felten, og at alt av ekstrautstyr passer like bra til begge to.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke proff selv, men hovedpoenget med å ha to kameraer er vel at hvis det ene ryker så har du et til i backup. Det andre poenger er at du slipper bytte objektiv så ofte som du sier. Det er jo veldig vanlig å ha et kamera med en telezoom og et med et vidvinkel/normal-objektiv.

 

Fordelen med å ha to like kameraer er at du slipper å venne deg til to stykker når du er ute i felten, og at alt av ekstrautstyr passer like bra til begge to.

En kan ofte dekke mye av det samme med ett hus og f.eks. en superzoom, men da må en nesten alltid gi opp noe, i det minste lysstyrken. Min favorittkombinasjon er D300 + D700, da har en fordelene både med FF og crop, samtidig som de er like nok å håndtere til at det går lite i ball.

Lenke til kommentar

I en optimal verden hvor penger ble produsert av måkelort ville jeg hatt et 5D mkII med EF 35mm f/1.4 til generell fotografering og 85mm f/1.2 II til portretter (og EF 24-105mm f4L IS som ferieobjektiv). Til telefoto ville jeg nok påspandert meg et batterigrep og 300mm f/2.8 med 1,4x TC til 7D som jeg allerede har.

 

Men i en ikke fullt så optimal verden gir 7D + EF-S 17-55 f/2.8 IS og EF 70-200mm f/4L IS meg tilnærmet kun det jeg trenger.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Sonolta 7500 Avantgarde med Ken Rockwell AI, med P[erfect] Av[Awesome Priority Tv[Totally Awesome Priority] M[ajestic]

 

"Ken Rockwell doesn't wait for the light when he shoots a landscape - the light waits for him."

;)

 

Intill det er i hus er det Sony A850 som gjelder for min type fotografi. Proff FF til overkommelig pris, med god ergonomi, robust, hensiktsmessig plassering av alle knapper og ikke minst fantastisk bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte først at dette er jo tullete, alle sier jo sitt eget eller finner på noe tull. MEN jeg har tenkt.. (og det er ikke skryt), og rangert de tre kameraene jeg har hatt mot hverandre rangert etter den bruksgleden jeg husker å ha hatt. Da faller jeg ned på mitt første, EOS 350D. Grunnen til det er følgende:

 

-Plastikk, som i "lettvekter" som passer fint på tur. (minuset er plastikk, som i "tåler lite", mitt sprakk da jeg satt meg på sekken. Men det var bare å presse det sammen igjen for det sprakk "i sprekken", altså delene løsnet fra hverandre.)

-Billig, man var ikke redd for å bruke det uten å ha forsikret kameraet.

-Hadde ingen forventninger til "bedre bilder" fordi det var mitt første.

Lenke til kommentar

Nikon F5:

 

... og det kan brukast som forsvarsvåpen? ;)

 

Det slår meg at gamle Nikon proffkamera ser meir "proffe" ut enn dei nye, etter mitt syn. Eg har meir sansen for designen på F5, F6 og D1 enn på D2 og seinare. Det er noko med prismehuset som ser meir massivt ut enn på dei nyare modellane.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også to kameraer, men lurer på hvorfor han har to D700-er. Jeg har to fordi det ene er mye mindre, og lettere å ta med seg. Er det for å slippe å bytte objektiv når du skal ta bilder raskt?

 

Litt sen med svar her men.. Jeg har to fordi jeg har hatt og skal ha noen betalte oppdrag, hvor det ene er en flytur unna, og da kan jeg ikke risikere stå der med kun ett kamera som plutselig ikke virker. Bildekvalitet er prioritert over alt annet, så størrelsen var ett ikke-tema. Det ene kamera lever med nikon 24-70 f2.8 på seg hele tiden, mens jeg veksler mellom sigma 12-24mm og nikon 70-300 VR på det andre helt etter hva som skal fotograferes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Foreløpig er det Olympus E-510. Har brukt det i nesten to år og er fortsatt like stabilt og pålitelig som om det hadde vært nytt... selv om jeg kjøpte det brukt. Det var også mitt aller første SLR som banet vei for noe som etter hvert ble en genuin interesse og nærmest lidenskap for foto.

 

Forøvrig har jeg ikke prøvd så alt for mange kameraer til at jeg har kunnet sette meg noen andre favoritter. Har så vidt prøvd D700, D300, EOS 7D og Oly E-3, men ingen av disse har jeg brukt såpass at jeg kan sette de som noen favoritt i stedet for mitt nypensjonerte E-510.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...