Gå til innhold

Sykling eller jogging?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykkling har fordelen at den er ikke så hard belasting på dine kne, men jeg tror at jogging (gjerne med ryggsekk og vekt) vil være det beste for å gjøre deg klar for førstegangstjenesten....der blir det mye jogging....svært lite sykking.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg sliter med min venstre side av kroppen men, kjenner det meste rundt kne området. Hvilken belastning vill jogging med sekk ta på knær? Og, vill dette ha noe å si om jeg vill ta en yrkes utdannelse i forsvaret?

 

med sykkling hadde jeg tenkt på en gjevn stigning på ca 3km (Bare oppover bakke men, ikke bratt) og der etter forsette i skog og hjem. Til sammen rundt 5km +-

 

Tenkte jeg skulle trene anna hver dag. Blir dette for mye/lite? Liker selv å sykkle men, vill nu være fysisk klar til militær.

Endret av Steindau
Lenke til kommentar

Ville startet med sykking isåfall. Det styrker musklene uten å belaste så mye, vil nok hjelpe mot smerten. Sørg for å ha en sykkelrute som har god variert motstand, mye opp/ned/flatt.

 

Etter en stund med det, bland inn et par dager med lett jogging (dropp ryggsekken til å begynne). Trapp opp distansen og antall ganger etterhvert du kjenner at kroppen tåler det. Ikke før du klarer jogge rutinen uten å kjenne smerten du snakker om, ville jeg startet med ryggsekk og økt sakte vekten i den.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Førstegangstjenesten for meg var utrolig mye marsjering, og jogging hver eneste dag..

Så jeg ville ha startet rett på med turer der du har på deg sekk+lett jogging.

 

Viktig å starte en stund før du kommer inn, det tok 3-4 uker før jeg begynte å virkelig merke en formstigning.

 

Har du vondt i kroppen fordi du har for mye fett på kroppen? Husk at nedoverbakke med sekk tar veldig på knær.

Lenke til kommentar

Jeg fraråder deg til å begynne med å løpe med sekk, med mindre du har _godt_ trente bein og en rygg som tillater det. Tren variert er stikkordet her, og du vil med mindre sannsynlighet få belastningsskader.

 

Jogging, svømming og sykling er fine ting, men vend deg til å jogge før du braser ut i skogen med tung sekk.

Endret av Donnie Darko
Lenke til kommentar

Helt enig med Donnie Barko. Hvis du som overvektig setter igang med jogging flere ganger i uken. Og i tillegg med sekk og vekt. Da ber du om beinhinnebetennelse(Noe som er svært vanlig på rekrutten i militæret). Start med friske gåturer. Gjerne i oppoverbakker der du pusher tempo. 30min- 1 time.

5 + turer før du begynne med jogging.

 

Sykling bør helst vare en stund for at det skal ha noe effekt. (ikke skyt meg)

Men sykkelturer på 2-4 mil er perfekt.

Endret av IHASBOKK
Lenke til kommentar

Det er generelt vanskelig å gi et tydelig svar uten å kjenne deg og dine fysiske forutsetninger, men slenger ut noen råd og forslag iallefall som jeg tror kan hjelpe deg.

 

Nærmest mulige dag bør du ta deg en tur ned på nærmeste friidrettsarena. Der bør du løpe deg et testløp. Om du ikke er i form nå, kan det bli ganske tungt, og potensielt ødelegge deg for de neste dagene. Men det er likevel viktig å kjøre en test så raskt som mulig, slik at du selv vet hva du har å jobbe utifra, og at du får den sinnsykt deilige følelsen når du perser på 3000-meter om noen måneder. :D

 

Avhengig av ditt testresultat bør du legge opp treningsmengden. Løper du på omkring 14 minutter vil jeg tro at kondisjonstrening annenhver dag vil bli litt i meste laget, og progresjonen vil ikke bli så stor som du ønsker. Er du ned mot 13-tallet så burde det gå fint annenhver dag, men det er også viktig å kjenne på kroppen når den er klar for å trene. Kroppen er ikke klar for å trene når du er fullstendig utslitt etter gårsdagens løpetur. Kroppen er klar når du føler deg like bra som før den løpeturen. Løper du under 12, så tror jeg du vil trenge minst 4-5 økter i uken for å øke kondisjonen din.

 

Når det gjelder sykling vs løping: sykling er det som vil være mest tidkrevende. Turene bør være på over en time helst. Til gjengjeld er det, iallefall for meg, sykling som gir best kondisjon, og det gir også lavere vekt dersom det er et mål. Syklingen er også lettere å takle for en med kneproblemer osv. Vi kan iallefall drepe en myte; du blir ikke dårligere å jogge av å sykle, du blir bedre. Så sykkel er en god måte å trene seg opp for forsvarets kondisjonstester. :) Det er en ting som er viktig dersom du ønsker å jogge. Det er å unngå asfalt. Det ødelegger beina, og flere økter i uken vil kunne gi deg flere problemer med knær og kropp enn du allerede har. Prøv å finne stier eller i det minste grusveier som du kan jogge på. Personlig er jeg konsekvent med at jeg bare løper på fjell, på sti.

 

Det viktigste er at du finner en treningsform som du trives med, og en passelig frekvens på øktene, slik at du ikke går lei. Er det et lokalt karuselløp som går i nærheten av deg, så kan du jo slenge deg på det når det går, og merke progresjonen. Når du trener kondisjon vil du raskt merke markante resultater.

 

Det skal også nevnes at dersom du er kalt inn i sjøforsvaret eller luftforsvaret er det ikke like nødvendig å trene med sekk som dersom du er kalt inn i hæren. Det er forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ka er egentlig rett sykleteknikk?

 

Sitte avslappet på sykkelen, ha en passende frekvens og velge riktige gir til enhver tid? Veldig viktig å ha sykkelen i kroppen om du skal sitte på setet i noen timer i strekk.

 

Dette. Veldig mange nybegynnere begynner med for lav frekvens (for høyt gir). Det er ikke akkurat skadelig, men "feil teknikk" om man ikke trener styrketråkk.

Men det jeg i hovedsak tenker på er at folk som sykler for tungt skeier ut med knærne, og når man da i tillegg har for tungt gir, trykker man ganske hardt med skeive knær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...