Gå til innhold

Hva menes med bakkestigning


Galeper2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha, meget mogleg eg tar feil her, er meir vandt til å snakke om stigning i grader, der 100% er 90 grader.

 

Er selv litt forvirret på akkurat det. Er 100% 90 grader eller 45 grader ? Noen steder står det 45 grader mens andre står det 90 grader :(

 

Noen som kan bekrefte 100% sikkert hva 100 % stigning er ?

 

 

Beklager trådstarter at jeg "låner" tråden din litt :)

 

Edit: Hvis den formelen jeg har stemmer blir det slik:

 

tan(45grader)*100 = 100%

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar

Aha, meget mogleg eg tar feil her, er meir vandt til å snakke om stigning i grader, der 100% er 90 grader.

 

Er selv litt forvirret på akkurat det. Er 100% 90 grader eller 45 grader ? Noen steder står det 45 grader mens andre står det 90 grader :(

 

Noen som kan bekrefte 100% sikkert hva 100 % stigning er ?

 

 

Beklager trådstarter at jeg "låner" tråden din litt :)

 

Edit: Hvis den formelen jeg har stemmer blir det slik:

 

tan(45grader)*100 = 100%

Det er 45 grader vinkel som er 100% stigningsgrad.

Formelen som benyttes til å regne ut stigningsgraden er:

(høydemeter fra bunn til topp/lengden på bakken)*100

 

F.eks. en bakke på 1 kilometer som har 70 høydemeter fra bunn til topp:

(70/1000)*100 = 7% stigningsgrad

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er 45 grader vinkel som er 100% stigningsgrad.

Formelen som benyttes til å regne ut stigningsgraden er:

(høydemeter fra bunn til topp/lengden på bakken)*100

 

F.eks. en bakke på 1 kilometer som har 70 høydemeter fra bunn til topp:

(70/1000)*100 = 7% stigningsgrad

 

45 grader vinkel gir ikke 100% stigningsgrad. Om du kjører 100 meter oppover en bakke med 45 graders vinkel, har du bare gjort unna 100*sin(45)= 70,71 høydemeter. Dette gir en stigningsgrad på 71%.

 

 

Om du skal ha en stigningsgrad på 100% må retningen være vertikal, dvs du gjør unna 100 høydemeter på 100 meter tilbakelagt distanse. Dette er veldig vanskelig å gjennomføre på sykkel. (Men du greier det nok med litt øvelse :-))

 

 

Lenke til kommentar
45 grader vinkel gir ikke 100% stigningsgrad.
Jo, det gjer det.

 

Stigningsprosenten er høvet mellom antal meter stigning og den tilbakelagte horisontale distansen. Den horisontale distansen er ikkje den distansen ein sykler/køyrer/går, men den distansen ein måler på kartet.

 

For å få ein stigning på 100%, må ein dermed sykle ein meter oppover for kvar meter ein går framover på kartet, noko som gjev ein vinkel på 45°. Ein vertikal vegg har uendeleg høg stigningsprosent.

Lenke til kommentar

Det er 45 grader vinkel som er 100% stigningsgrad.

Formelen som benyttes til å regne ut stigningsgraden er:

(høydemeter fra bunn til topp/lengden på bakken)*100

 

F.eks. en bakke på 1 kilometer som har 70 høydemeter fra bunn til topp:

(70/1000)*100 = 7% stigningsgrad

 

45 grader vinkel gir ikke 100% stigningsgrad. Om du kjører 100 meter oppover en bakke med 45 graders vinkel, har du bare gjort unna 100*sin(45)= 70,71 høydemeter. Dette gir en stigningsgrad på 71%.

 

 

Om du skal ha en stigningsgrad på 100% må retningen være vertikal, dvs du gjør unna 100 høydemeter på 100 meter tilbakelagt distanse. Dette er veldig vanskelig å gjennomføre på sykkel. (Men du greier det nok med litt øvelse :-))

 

Det er forholdet mellom stigning og strekning målt horisontalt som utgjer stigningsforholdet. Så det er tangens og ikkje sinus til vinkelen som skal målast. Tangens til 45 grader er som kjent 1, dvs 100%.

 

Sjå forøvrig innlegget til Torbjørn T.

Endret av KnutW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de over skriver så er 45 grader det samme som 100% stigning. Hvis du kjører 45 grader opp så vil du jo stige 100 meter loddrett for hver 100 meter du kjører på det vannrette planet. Det er det loddrette og vannrette planet som teller, ikke lengden på planet som man kjører på oppover.

Lenke til kommentar

Makes sense. Aldri tenkt over % vs grader før, men det er jo rimelig logisk. 1m opp og 1m bort må jo bli 100%, mens en urealistisk bratt bakke på f.eks. 60 grader vil ha en stigningsprosent på 173. Strengt tatt er det jo veldig mye greiere å regne med stigningsprosent i sykkel, da man enkelt får en formening om hvor langt man kjører oppover eksempelvis per kilometer, uten å måtte regne på det mer enn 0.1s i hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...