Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som vil ha 5 på nynorskeksamen


Anbefalte innlegg

Tror det måt være det værste oppgavesettet jeg noen gang har sett.

Artikkel eksisterte ikke og den essayoppgaven som var der var bare ekkel, så mitt valg falt på sammenligning noe som jeg tviler på ble en suksess

Oppgave 6 hadde jo ingen bestemt sjanger men var vel ganske så nært artikkel

 

Når det ikke står sjanger velger du selv, jeg skreiv at det var en artikkel jeg lagde. Er vist veldig viktig å skrive hvilken sjanger en velger.

Sikker? Jeg gjorde ikke det :p Tror nok mange brant seg på den da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det måt være det værste oppgavesettet jeg noen gang har sett.

Artikkel eksisterte ikke og den essayoppgaven som var der var bare ekkel, så mitt valg falt på sammenligning noe som jeg tviler på ble en suksess

Oppgave 6 hadde jo ingen bestemt sjanger men var vel ganske så nært artikkel

 

Når det ikke står sjanger velger du selv, jeg skreiv at det var en artikkel jeg lagde. Er vist veldig viktig å skrive hvilken sjanger en velger.

Sikker? Jeg gjorde ikke det :p Tror nok mange brant seg på den da

 

 

Jepp, læreren min hadde vistnok feiltolket et essay som en artikkel og settet karakteren på noen i klassen ned, men rettet det når han fikk vite sjangeren. Denne muligheten har derimot ikke sensoren. Så han kan tolke oppgaven din som et dikt og dermed stryk du pga at du ikke brukte lyriske virkemiddel...

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Jeg skrev feil oppgavenummer. Det kommer helt tydelig fram allerede i overskriften at jeg har valgt oppgave 4 og ikke 6.

 

Hva tror dere skjer? Kan det enten bli 2 eller ikke ha noen betydning?

Vi får da håpe at sensorene er såpass oppegående at de skjønner en slik fillefeil.

 

Forøvrig tror jeg ikke det er nødvendig å presisere hvilken sjanger man skal skrive i. Enten så fremgår sjangeren av oppgaven, eller så er det fri sjanger.

Lenke til kommentar

Jeg skrev feil oppgavenummer. Det kommer helt tydelig fram allerede i overskriften at jeg har valgt oppgave 4 og ikke 6.

 

Hva tror dere skjer? Kan det enten bli 2 eller ikke ha noen betydning?

Vi får da håpe at sensorene er såpass oppegående at de skjønner en slik fillefeil.

 

Forøvrig tror jeg ikke det er nødvendig å presisere hvilken sjanger man skal skrive i. Enten så fremgår sjangeren av oppgaven, eller så er det fri sjanger.

 

Med tanke på kompetansemål osv. burde det jo ikke ha noe å si. Jeg er bare redd for at jeg er nummer 200 i bunken hos en gammeldagssensor som trekker et par karakterer for det. Isåfall er legestudiet mitt utsatt med 3 år. fml

Lenke til kommentar

Om jeg husker riktig så hintet vel oppgave seks til litt retorisk analysehelvete?

 

Men jeg synes dere burde ro ned et par hakk. Det kom tydelig fram i alle oppgavene at selve besvarelsen, med sjangerforståelse og drøfting og refleksjon og alt mulig annet anti-gøy, var nedprioritert. Det er jo sidemål det her. Kan vel også forsåvidt bety at man skal få litt bedre mulighet for å velge favorittsjangeren sin, men det baller jo ut i det samme slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Vedlegget i oppgave 6 var ikke akkurat en komplisert tekst. Det var ikke akkurat noe stort problem å plukke argumentasjonen fra hverandre og formulere noen halvfilosofiske setninger og slenge inn et fagbegrep fra tid til annen. Slik jeg ser det var oppgaven ganske lett, og etter å ha lest sensorveiledninga (linket til ovenfor) har jeg faktisk håp om 6'ern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...