Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som vil ha 5 på nynorskeksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å være sikker, fikk dere andre bruke retteprogrammet i word/openoffice? Om jeg får høre at andre har fått bruke det kommer jeg nesten garantert til å sende klage, avhengig av karakteren jeg får

 

Går på samme skole som han her. Vi fikk bare lov til å bruke ordnett.no. Retteprogrammet i Word måtte stå på bokmål, begrunnelsen var at ordnett.no skulle være det eneste elektroniske hjelpemiddlet eller noe sånt. Veldig tynn argumentasjon...

Lenke til kommentar

Eh. Hadde eksamen seinest i dag jeg også, og kan bekrefte at internett er lov...? man sperrer jo selvsagt nettet fordi man ikke har sjangs i havet på å overvåke nettbruken til ørten håpefulle eksaminander

 

eksamensreglene sier at det ikke er tillatt med "internett og andre hjelpemidler som tillater kommunikasjon", altså blir internett definert som et kommunikasjonsverktøy - videre er regelen at "Tillatte hjelpemidler skal være formålstjenlige, relevante og ikke svekke grunnlaget for å vurdere elevens egen kompetanse". Tydeligvis betyr det at man kan bruke internett som et formålstjenlig virkemiddel, for det fikk jo faktisk jeg lov å gjøre.

Lenke til kommentar

Modell 1 - Eksamen

 

Alle hjelpemidler er tillatt. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt.

 

Modell 2 – Todelt eksamen

 

Del 1 – Skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler er tillatt.

 

Del 2 – Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon.

 

Disse fagene følger modell 2 for hjelpemiddelbruk uten forberedelsesdel: matematikk i grunnskolen, matematikk i grunnskoleopplæringen for voksne, matematikk, fysikk, kjemi og biologi i videregående opplæring.

 

Kjelde:

 

http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Hjelpemidler-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/

 

Edit:

 

For lokalt gitt eksamen i programfag, yrkesfaglege utdanningsprogram i Kunnskapsløftet, er alle hjelpemiddel tilletne utanom Internett og andre hjelpemiddel som tillet kommunikasjon. NB! Her kan det kome nokre unntak.

 

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/Vidaregaande-opplaring/Privatist/Hjelpemiddel/

 

Merkeleg det skal vere forskjell!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Det er lov, men bare ordnett.no og/eller sprakradet.no's ordbok. Det virker uansett som om regelene tolkes litt forskjellig avhengig av hvor i landet man er. Hos oss sitter det gamle pansjonister som følger med på skjermene til alle elevene. Så selv om man i utgangspunktet kan gå på andre nettsider/bruke Internett til andre ting enn ordnett.no vil det være en veldig stor risiko å ta.

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 6 på nynorsk eksamen. Etter å ha brent meg stygt på dikttolkning på hovedmål, følte jeg at det beste var å safe denne gangen. Er litt redd for at jeg mistolket oppgaven. Andre som trekte inn åpen og skjult argumentasjon knyttet opp mot virkemidler i "risikoanalyse" teksten ? Stod ikke direkte at teksten skulle tolkes, men valgte å trekke det inn allikevel. Skreiv cirka 2,5 side der jeg vurderte hovedsynet (kort) og argumentasjonen i artikkelen. For så å skrive min egen mening som bestod av cirka 1 side. Hvordan valgte dere å løse oppgaven ? Selve nynorsk gramatikken gikk overraskende bra denne gangen :)

Btw, er det mulig å endre brukernavnet sitt på diskusjon ? Lagde profilen for 5 år siden og man kan vel trygt si at brukernavnet mitt gjenspeiler min storhetstid som fjortizzzzz.

Endret av the bad reaper
Lenke til kommentar

Vi fikk berre lov til å bruke internett til å levere oppgåva. Men ellers står det i rettleiinga at alle hjelpemiddel er tillat utenom dei som tillet kommunikasjon.

 

Ellers valde eg oppgåve 6 om ekstremsport, men eg klarde å gløyme å skrive korleis sjanger eg hadde.

Trur dykk at det vil by op nokon problem? Ufatteleg kjipt om framtida mi skal øydeleggjast av det.

Lenke til kommentar

Jeg tok også oppgave 6. Skreiv som jeg følte for det (selvfølgelig kort om hovedsynet og alt det der, jeg leste jo oppgaveteksten!), retta det som var feil å finne i nynorsken, og gikk hjem rundt 11-12 tida.

 

Men nå skremmer dere meg littegranne her, jeg trakk overhodet ikke inn noe som helst avansert fagspråk eller lignende, altså for eksempel "retorisk analyse" ><

 

Men er vel selve nynorsken som teller mest her, så det ordner seg nok får man håpe.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg tok oppgave 6 jeg og. Jeg glemte å skrive hvilken oppgave jeg valgte, men det er jo åpenbart at jeg tok nummer 6. Vil sensor trekke mye på grunn av at jeg glemte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...