Gå til innhold

Spørsmål angående toll og moms ved kjøp på ebay


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenker da å kjøpe noen greier fra ebay, men har hørt mye om skatt og moms, men har egentlig ikke skjønt dette her helt...

-HVA er det man må betale hva på?

-Finnes det lovlige måter å unngå dette? (vet at dersom man ikke kjøper for mer enn 200 kr, så blir det ikke toll)

 

Edit: det jeg tenker å bestille nå er

Skjærematte

Endret av cyclo
Emnetittel endret da original emnetittel brøt med forumets retningslinjer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått det rett så:

Trenger jeg bare å forholde meg til selve prisen på varen og frakt, uavhengig av om den er fritatt fra toll eller ikke dersom jeg holder meg under 200 kr.

Men hvis den er over 200 kr, må jeg uansett betale 25% moms og muligens toll, dersom varen ikke er fritatt fra toll ??

 

Men det er en ting til jeg lurer på; dersom jeg kjøper noe til 199 kr, og det blir 100 kr i frakt, da vil det ikke bli noen andre kostnader enn prisen på selve varen + frakt = 299 kr ? (For varen er jo under toll og moms grensen?)

Lenke til kommentar

Det er varens verdi som må være under 200 kr for fritak. Men, kommer varens verdi over 200 kr så må du betale moms på både varens verdi og frakten.

 

Moms skal betales uansett så lenge det er over 200 kr i verdi, med mindre det er en gave eller noe du får tilbake i fra et verksted i utlandet(siden du da betale mva når den ble kjøpt(eller, skal ha gjort)). I tillegg til moms så er det en del varer som har en tollavgift. Dette kommer i tillegg til frakten og varens verdi, mens noe er tollfritt. På toppen av det igjen så vil transportselskapet kunne fakturere deg for et tollgebyr. Dvs at du må betale fraktselskapet for jobben de har med å fortolle varen din. Hva dette gebyret er på varierer i fra selskap til selskap.

Lenke til kommentar

I tillegg til moms så er det en del varer som har en tollavgift. Dette kommer i tillegg til frakten og varens verdi, mens noe er tollfritt.

 

Men toll gjelder ikke dersom det jeg kjøper er under 200 kr (uavhengig om det er tollfritt eller ei) ?

 

På toppen av det igjen så vil transportselskapet kunne fakturere deg for et tollgebyr. Dvs at du må betale fraktselskapet for jobben de har med å fortolle varen din. Hva dette gebyret er på varierer i fra selskap til selskap.

 

Skjer det ofte, fra steder som f.eks Dealextreme eller Ebay?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...