Gå til innhold

Bærbar PC til konfirmant


Anbefalte innlegg

Min samboers lillesøster var konfirmant i år og skal kjøpe seg bærbar PC for konfirmasjonspengene. Jeg er litt lite oppdatert angående hardware til bærbare PCer om dagen og trenger derfor litt hjelp med valg av riktig PC til henne.

 

Her er lista jeg har fått med kriterier (med mine kommentarer i parentes):

  • Bra motor (les: støysvak kjøleløsning)
  • Bra skriveprogram (les: helst inkl. lisens til MS Office)
  • Rask (veldig relativt, men jeg vet sånn ca. hva hun trenger)
  • Ca. 15 tommer
  • Helst Acer eller HP (hvis ikke bedre alternativer)
  • Maks kr 8000,- (tror ikke vi trenger nærme oss dette fordi:)
  • Film/spill/musikk er mindre viktig...

 

Med det siste menes at systemet ikke behøver å kunne "runs Crysis on MAX @ 9001 FPSOMG!!!" eller spille av 1080p video. Å spille musikk er ikke akkurat kravstort i dag og relativt gode høyttalere til laptop å være er ønsket, så det punktet kan vi sikkert se bort ifra.

 

Jeg legger til et punkt selv som hun garantert ikke vil bli misfornøyd med:

  • Strømgjerrig/God batteritid!

Tips og forslag mottas med STOR takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

HP Pavillion dv62-158so ser ut som en god bærbar pc ?

 

Spesifikasjoner:

 

Prosessor

Prosessortype Intel Core i5

Nummer 430M

Hastighet (GHz) 2,53

CPU Cache 3 MB L2

Chipset Intel HM55

Minne

RAM-type DDR3

RAM (MB) 6 144

Minnehastighet i MHz 1 366

RAM-spor (total) 2

RAM-spor (ledig) 0

Maksimalt oppgraderbart minne i MB 8 192

Lagring

Type SATA

Kapasitet (GB) 500

Harddiskhastighet (RPM) 7 200

Lyd/Grafikk

Type lydkort 3D Soundblaster Pro Compatible Sound

Integrerte høyttalere

Integrert subwoofer

Grafikkkorttype NVIDIA GeForce GT M320

Dedikert videominne (MB) 1 024

Delt videominne (MB) 2 815

Skjerm

Skjermstr. (tommer) 15.6

Standard LED

Maks oppløsning 1366 x 768

Integrert webkamera

Tilkoblingsmuligheter

ExpressCard inngang

Analogt modem

Type nettverkskort 10/100/1000

Trådløst grensesnitt 802.11b/g/n

TV-utgang HDMI

TV-tuner

DVB-T

USB 2.0 4

FireWire (IEEE 1394)

Bluetooth

Minnekortspor

Kompatible minnekort SD,MCC,MS, MS Pro, xD

HSDPA

Esata

CD/DVD-spiller

Optical Drive CD/DVD +/- RW DL

Type driver CD/DVD

Annen informasjon

Batteritype Lithium-ion

Cell 6

Pekeenhet Touch Pad

Fjernkontroll

Operativsystem Windows 7 Home Premium

Operativsystem (bit) 64

Programvare Internet Explorer, Windows Live Messenger, Adobe®

Høyde minimum (cm) 3,40

Høyde maksimum (cm) 4,20

Bredde (cm) 37,85

Dybde (cm) 25,80

Vekt (kg) 2,88

 

For mer info klikk på linken under:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PADV62158SO/hp-pavillion-dv62-158so?Selected=Specifications#tProductTabcontent

 

 

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar

Absolutt en god PC som dekker kravene, men muligens ørlite overkvalifisert? :whistle:

 

Når hun skriver 'Maks kr 8000,-' betyr ikke det at vi snike oss så tett på dette som overhodet mulig, hehe... Men takk for forslaget uansett, det er en knallbra PC som definitivt vil bli nevnt, foreslått videre og vurdert for kjøp! :)

 

Flere?

Lenke til kommentar

Absolutt en god PC som dekker kravene, men muligens ørlite overkvalifisert? :whistle:

 

Når hun skriver 'Maks kr 8000,-' betyr ikke det at vi snike oss så tett på dette som overhodet mulig, hehe... Men takk for forslaget uansett, det er en knallbra PC som definitivt vil bli nevnt, foreslått videre og vurdert for kjøp! :)

 

Flere?

Jeg ville ikke valgt PC'n over. Svært dyr i forhold til hva hardware angår og er helt klart ikke verdt 8 tusen kroner.

 

Siden du ikke er ute etter noen spillmaskin så kan jo denne være et alternativ. Den har bare det integrerte skjermkortet fra intel, men du får til gjengjeld en 8 timer batterilevetid. Den finnes også i 13.3" og 14" om 15.6" ikke er størrelsen en er ute etter. Du får de i en del forskjellige versjoner. Ta en titt her så kan du jo kikke litt selv.

 

Om du skulle velge en maskin som faktisk kan spilles på og gir mye for pengene så er det nok denne. Den varer nok bare 2-3 timer på batteriet da.

Endret av fUsiOn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra motor (les: støysvak kjøleløsning)

 

hmm, HP er lite bra når det gjelder vifter, bråker masse og blir ofte veldig varm. Samtidig bruker den masse strøm. Selv har jeg en HP Pavilion dv7 tror jeg (?) (sitter på stasjonære akkurat nå så.) Uansett vil jeg tror Asus kunne vært en bedre Pc for henne.

 

Edit: Skriveleif

Endret av skenern
Lenke til kommentar

Skenern: Hva med den første som ble nevnt i innlegget til fUsiOn: Acer Aspire TimelineX 5820T?

 

Det blir antagelig den, om ikke Asus har et bedre alternativ...?

 

Selv er jeg litt Asus-frelst, men det er på stasjonær-fronten. Har fint lite peiling på bærbare, og siden hun selv helst ønsker enten HP eller Acer...

 

Men som sagt, det er åpent for bedre alternativer, uavhengig av produsent!

Lenke til kommentar

hjertelig takk til trollet over.

 

dette er asus sin version tror jeg

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=143847

 

den har litt større hardisk så vidt jeg kan se

Ikke verdt 6000kr den der. Gammel hardware, ikke noe å satse på.

Ser muligheten for at Asusen ble nevnt som svar på forslaget om Macen på tilbud...? Asusen har litt bedre specs, men til en tusenlapp mindre.

 

Joker: Hei! :!:

 

dih: Ja, jeg har brukt Mac. Tredjemann her på huset er eier av en foreløpig siste generasjon MacBook Pro. Fin maskin, men hardware og OS er etter min mening overpriset. Kjøp en annen maskin til ca. 75% av prisen og legg inn f.eks. Ubuntu eller Mint. Da har du en litt kraftigere maskin du står friere til å gjøre akkurat som DU vil med, ikke bare hva Apple vil at du skal kunne gjøre. Du kan til og med endre på grensesnittene, slik at de blir kliss like OS X!

 

Alt koker til sist ned til smak og behag... Liker du Apple, så for all del: kjøp og bruk Apples maskiner! Jeg liker bare ikke å betale for produkter jeg ikke engang innenfor lovens rammer kan bruke som jeg vil...

 

Valget faller nok på denne, så sant det ikke dukker opp noen bedre forslag i løpet av natta: Acer Aspire TimelineX 5820T

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Komplett har også tilbud på følgende: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593223 , et litt kraftigere alternativ enn Timelinex-maskinen, men til gjengjeld har den nok ikke like lang batteritid og er litt større fysisk.

 

Syns det er Acer og Asus som gjelder pr. dags dato. De fleste andre sliter med byggekvalitet, støy, crapware og generelle småting. Personlig har jeg verst erfaring med HP Compaq og Packard Bell.

 

Skriveprogram er det jo Microsoft Office 07/10 som gjelder. Men det finnes gode gratis altnerativ som OpenOffice: http://no.openoffice.org/

Lenke til kommentar

Komplett har også tilbud på følgende: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593223 , et litt kraftigere alternativ enn Timelinex-maskinen, men til gjengjeld har den nok ikke like lang batteritid og er litt større fysisk.

 

Syns det er Acer og Asus som gjelder pr. dags dato. De fleste andre sliter med byggekvalitet, støy, crapware og generelle småting. Personlig har jeg verst erfaring med HP Compaq og Packard Bell.

 

Skriveprogram er det jo Microsoft Office 07/10 som gjelder. Men det finnes gode gratis altnerativ som OpenOffice: http://no.openoffice.org/

Syns ikke det er noe kraftig alternativ i det heletatt. Om en skille hatt noe i den kategorien så måtte det blitt Acer Aspire 5551G som også koster 6000kr. Skjermkortet som sitter i den fra Komplett er gammelt, utdatert og yter dårlig. Nvidia er IKKE veien å gå i disse dager. Mobility Radeon HD 5650 er hvertfall dobbelt så bra som GT 320m. Og om trådstarter absolutt ville hatt et bra skjermkort så hadde jeg fortsatt anbefalt TimelineX, men bare med HD5650 istedet til en tusenlapp eller 2 mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Uff, makkan til useriøst innlegg.

1. Ikke et kraftig alternativ? Sist jeg sjekket så er i5 430 en langt bedre CPU enn AMD Phenom II X3 N830

2. Hadde du lest hele tråden, så var spill MINDRE viktig, så argumentet for dårlig skjermkort er ugyldig.

3. GT320 ble sluppet ca. en og en halv måned før 5650, er vel ikke akkuratt definisjonen av gammelt? Er også veldig nysgjerrig på de tallene som viser at 5650 er dobbelt så mye bedre enn GT320, vis de gjerne til oss :)

4. Nvidia er ikke veien og gå i disse dager? Faktisk så leverer Nvidia 14 av de 20 beste grafikkløsningene til det mobile markedet pr. dags dato (målt utifra 3dmark06), kilde har vi her.

5. Igjen, les tråden, skjermkort er mindre viktig, og betale 2000 kroner ekstra for og få 5650 vil derfor bare være latterlig.

 

Til trådstarter, du kan jo selv velge mellom CPU kraft, som vil trengs / skjermkort kraft som du selv sa, ikke trengs. Lykke til !

Lenke til kommentar

Valget er tatt og her kommer et lite sammendrag av prosessen:

 

Konfirmanten fikk servert alle forslagene som dukka opp i tråden, seriøse som useriøse. Etter en kjapp intro om hver maskin sto det relativt raskt kun mellom de to Acer Aspire-maskinene, som så fikk spesifikasjonene sine gjennomgått i større detalj.

 

Oppgjøret endte med at TimelineX 5820T-maskinens lengre batteritid og bluetooth-funksjonalitet måtte vike for Aspire 5741G-maskinens lavere pris, kraftigere hardware og større lagringsplass.

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Uff, makkan til useriøst innlegg.

1. Ikke et kraftig alternativ? Sist jeg sjekket så er i5 430 en langt bedre CPU enn AMD Phenom II X3 N830

2. Hadde du lest hele tråden, så var spill MINDRE viktig, så argumentet for dårlig skjermkort er ugyldig.

3. GT320 ble sluppet ca. en og en halv måned før 5650, er vel ikke akkuratt definisjonen av gammelt? Er også veldig nysgjerrig på de tallene som viser at 5650 er dobbelt så mye bedre enn GT320, vis de gjerne til oss :)

4. Nvidia er ikke veien og gå i disse dager? Faktisk så leverer Nvidia 14 av de 20 beste grafikkløsningene til det mobile markedet pr. dags dato (målt utifra 3dmark06), kilde har vi her.

5. Igjen, les tråden, skjermkort er mindre viktig, og betale 2000 kroner ekstra for og få 5650 vil derfor bare være latterlig.

 

Til trådstarter, du kan jo selv velge mellom CPU kraft, som vil trengs / skjermkort kraft som du selv sa, ikke trengs. Lykke til !

Spør du meg så er det du som ikke har lest tråden. Som du ser har jeg hele tiden anbefalt Timeline maskinen... Jeg vet at ikke skjermkortet ikke er relativt, som er også derfor jeg anbefalte han TimelineX til å begynne med.... Her er det jo du som anbefalt en laptop med GTS 320 kortet og siden du gjorde det så tenkte jeg at jeg kunne linket til et tilsvarende produkt som yter bedre i spill, selv om dette ikke var noe som trengtes. Du skulle jo aldri ha navnt den maskinen til å begynne med siden ikke kan sammenlignes med TimelineX maskinen.

 

Og hvem bryr seg om 3Dmark06? Se på vantage og dx11. Ta f.eks Bad Comapny 2. Dette kan kjøres på high med HD5650, mens GT 320m kan du ikke kjøre det på medium engang.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-320M.25099.0.html

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html

 

Du kan jo lese litt der. Jeg ville hvertfall ikke valgt GT 320m helt klart. Og hvorfor i det heletatt argumentere at det jeg sier er latterlig da det var du som startet å linke laptopper med "bra" skjermkort. Hadde du lest innlegg nr 4 så hadde du kanskje ikke begynt å kritisere absolutt alt hva jeg sier.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Uff, makkan til useriøst innlegg.

1. Ikke et kraftig alternativ? Sist jeg sjekket så er i5 430 en langt bedre CPU enn AMD Phenom II X3 N830

2. Hadde du lest hele tråden, så var spill MINDRE viktig, så argumentet for dårlig skjermkort er ugyldig.

3. GT320 ble sluppet ca. en og en halv måned før 5650, er vel ikke akkuratt definisjonen av gammelt? Er også veldig nysgjerrig på de tallene som viser at 5650 er dobbelt så mye bedre enn GT320, vis de gjerne til oss :)

4. Nvidia er ikke veien og gå i disse dager? Faktisk så leverer Nvidia 14 av de 20 beste grafikkløsningene til det mobile markedet pr. dags dato (målt utifra 3dmark06), kilde har vi her.

5. Igjen, les tråden, skjermkort er mindre viktig, og betale 2000 kroner ekstra for og få 5650 vil derfor bare være latterlig.

 

Til trådstarter, du kan jo selv velge mellom CPU kraft, som vil trengs / skjermkort kraft som du selv sa, ikke trengs. Lykke til !

Spør du meg så er det du som ikke har lest tråden. Som du ser har jeg hele tiden anbefalt Timeline maskinen... Jeg vet at ikke skjermkortet ikke er relativt, som er også derfor jeg anbefalte han TimelineX til å begynne med.... Her er det jo du som anbefalt en laptop med GTS 320 kortet og siden du gjorde det så tenkte jeg at jeg kunne linket til et tilsvarende produkt som yter bedre i spill, selv om dette ikke var noe som trengtes. Du skulle jo aldri ha navnt den maskinen til å begynne med siden ikke kan sammenlignes med TimelineX maskinen.

 

Og hvem bryr seg om 3Dmark06? Se på vantage og dx11. Ta f.eks Bad Comapny 2. Dette kan kjøres på high med HD5650, mens GT 320m kan du ikke kjøre det på medium engang.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-320M.25099.0.html

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.23697.0.html

 

Du kan jo lese litt der. Jeg ville hvertfall ikke valgt GT 320m helt klart. Og hvorfor i det heletatt argumentere at det jeg sier er latterlig da det var du som startet å linke laptopper med "bra" skjermkort. Hadde du lest innlegg nr 4 så hadde du kanskje ikke begynt å kritisere absolutt alt hva jeg sier.

 

Er dette SERIØSe eller USERIØSE svar fra deg fUsiOn?

Det får da være noen grenser for hva man skal argumentere for og imot?

Endret av Matseng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...