Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva vil det si at "hjernen" er ødelagt på bilen?


Anbefalte innlegg

har en lancer 98 som noen "gode hjelpere" skulle tjuvstarte, noe som førte til at de ødela hele tenningslåsen og det rundt.

fikk skifta den, men fikk ikke start på bilen.

fikk rundt nøkkelen, og den brrrrm-lyden kom (bra beskrivelse :roll: ) men fikk ikke start liksom.

 

uansett, nå er den på verksted, og han mannen sa at det var "hjernen" på bilen som var ødelagt (ja de har virkelig holdt på de som skulle tjuvstarte) og at ny del ville koste 40 000.

det er jo uaktuelt på den bilen, da blir det dynga, men han snakka om å få i brukt da.

 

hva er det han snakker om, og hva vil en slik del koste brukt?

 

er det omfattende arbeid å skifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hjernen" er styreenheten. "Datasentralen" om du vil. Den leser av parameter fra givere i motoren og styrer innsprøytning, tenning etc. og jo nyere bilen er, jo større "ansvar" har styreenhetene og flere styreenheter til ulike komponenter (ABS, ESP etc) er mer og mer vanlig.

 

Uten denne er bilen ute av stand til å fungere og disse er ikke noe man reparerer. Det er ikke noe stort problem å skaffe en brukt. De koster ikke mye når de er så gammel (ca.500-1000 kr) og det tar kort tid å bytte dem.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Hjerner er ufattelig dyre nye.. Selv en hjerne til en 20 år gammel bil har lett for å koste over 10 lapper..

 

Det er jeg klar over da jeg jobber som mekaniker. men 40000 er det døyeste jeg har hørt. de pleier å ligge rundt 10-15 tusen. værtfall min erfaring på VAG.

Lenke til kommentar

han mekanikeren lurte jo på om det ikke var strartsperre på den da, han var usikker da jeg kom med den.

men etter å ha kikka på den sa han iallefall ikke noe om det, han snakka bare om denne såkalte hjernen.

 

men det er jo uaktuelt å kjøpe ny... hehe, bilen er jo ikke verdt mer enn ca 30 lapper så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...