Gå til innhold

Hva bør jeg begynne med for å utvikle alle typer nettsider?


Anbefalte innlegg

Hva innebærer det å drive med å lage nettsider?

Hvordan kan man sette i gang og lage en kopi av f.eks. Facebook

Det er jo helt sykt, at det går ann, jeg er uteforstående.

 

Noen som har forslag til bøker?Som inneholder kunnskap om å utvikle nettsider? Alle typer.

 

Jeg

har

null

peiling,

dog

har

lyst

til

å

lære

 

Men HTML, CSS og Jacascript? Hva er alt det der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lage en dynamisk nettside er det to viktige hovedingredienser:

 

1. Logikk

 

2. Grafisk design

 

De aller fleste har en naturlig helling mot en av de, er veldig få som klarer begge bra.

Et kjapt spørsmål : Likte du best matte / fysikk på skolen, eller tegning / forming?

 

Logikk

Dette innebærer programmering (språk som java, php, python, ruby, javascript), lagring (databaser - mysql, postgresql, NoSQL type databaser), og levering av data til frontend.

 

Design

Dette går mer på å få ting til å se bra ut (fargevalg, bilder, grafikk), side struktur, være lett å bruke (brukslogikk på siden, hva folk vil forvente) osv. Arbeidsverktøyene er HTML, CSS, photoshop (og lignende programmer), og enkel javascript.

 

 

Hvor bør du begynne? Tja, det enkleste er HTML. Ta også en titt på grunnleggende programmering (python, C#, javascript og java pleier å være ofte nevnte start-språk). Du vil trenge grunnleggende forståelse for begge delene for å gjøre en god jobb, og det vil fort fortelle deg om det er noe du vil fortsette med, og evt hvilken del som passer deg best.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

siden det var snakk om facebook , noen som vet hvilket programmeringspråk dem bruker? kjenner til php men tror ikke facebook er basert på det ... php kan feks ikke drive chatting...hørte dem bruker et spåk google kom med... mer detalj?

Endret av peace2
Lenke til kommentar

siden det var snakk om facebook , noen som vet hvilket programmeringspråk dem bruker? kjenner til php men tror ikke facebook er basert på det ... php kan feks ikke drive chatting...hørte dem bruker et spåk google kom med... mer detalj?

PHP er et serverside språk. Dvs at koden kjøres på webserveren og resultatet sendes til klienten(brukeren) og vises. Så nei, PHP alene kan ikke gi "chatte"-funksjonalitet alla facebook. Da må man til med klientside språk som VB script, Java, Javascript, Flash eller lignende. Men disse er fortsatt avhengig av en server, og på serveren kan fint PHP kjøre mens Javascript kjører i klienten.

Lenke til kommentar

:hmm:

Hva mener du med "opererer man med sponsorinntekter"?

 

Skal man tjene noe på en nettside må man enten ha høyt trafikkvolum og få betalt via reklame, eller ta betalt for en tjeneste som brukere er villige til å betale for.

Er det greit at penga kommer inn må en privat bankkonto eller må det registreres som et foretak med bankkonto?

 

Glabladet ser jo ganske fancy ut da.

Hallllelujaaa

 

Det første jeg trenger er forslag til program, slik at jeg kan sette inn koder osv :dribble:

har alltid pleid å bruke frontpage :w00t:

men finner ikke det lengre

Endret av battlefield
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det ikke noe problem at pengene kommer inn på den private kontoen din. Men dersom du for eks sier til "sponsorer" at pengene doneres til et veledig formål eller tilsvarende, da er det ikke greit, samt at det er mer ryddig at pengene går via en separat konto.

 

Skatteetaten bryr seg ikke om inntekten så lenge vi snakker om hobby. Dvs at det du holder på med er av en økonomisk karakter som ikke er egnet til å gi overskudd eller under ei viss maksgrense pr måned. Overstiger du grensen eller om du tjener penger på hobbyen så må du føre det som inntekt og skatte av det.

Lenke til kommentar

Det første jeg trenger er forslag til program, slik at jeg kan sette inn koder osv :dribble:

har alltid pleid å bruke frontpage :w00t:

men finner ikke det lengre

Sjeldent at man lager slike sider selv lenger. Det vanlige nå er å installere ferdige CMS(content management system) som man tilpasser til eget bruk via kontrollpanelet og stilark. Og deretter legger man ut innholdet.

 

Glabladet.no er bygget på Wordpress.

Lenke til kommentar

siden det var snakk om facebook , noen som vet hvilket programmeringspråk dem bruker? kjenner til php men tror ikke facebook er basert på det ... php kan feks ikke drive chatting...hørte dem bruker et spåk google kom med... mer detalj?

 

Facebook bruker faktisk PHP på frontend delen, chatten delen tipper jeg er JavasScript som kommuniserer via AJAX til et PHP script på serveren.

 

Fra http://blog.facebook.com/blog.php?post=2223862130 :

Our Web servers use Linux and Apache and PHP. Our database servers run MySQL. We use memcached to help keep the site snappy. Some of our behind-the-scenes software is written in Python and Perl and Java, and we use gcc and Boost for the parts that aren't. Our developers use Subversion and git to keep track of their work.

 

Hvilket språk man bruker har meget lite å si med hva som er mulig når det gjelder web, spørsmålet går heller i retning av hastighet og hvor enkelt det er å gjøre ting. Med god caching så forsvinner forsåvidt mye av hastighetsproblemet, så det er ikke fullt så viktig.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Mykje bra i innlegget frå Terrasque. Du bør først byrje med grafisk design. Om du skal lage alt sjølve, og ha ei praktisk nettside er det svært hensiktsmessig å ha ein solid layout. Uansett kva sida di kan gjere, mykje rot og dårleg design vart aldri godt motteke..

Berre sjå denne sida, og sammenlikn med Apple si til dømes.

 

Med det sagt er HTML og CSS vegen å byrje med. Det er ikkje noko programmeringsspråk, nærmare eit markup språk som forteljer korleis nettlesaren skal vise informasjonen. Så kan du byrje med eit eventuelt klientspråk som javascript, og eit serverspråk som PHP.

 

Eg trur facebook nytter ein kombinasjon av fleire språk. Serverspråket er PHP, og det er mykje javascript og noko java (appleten til å laste opp bileter til dømes). Trur chatten er ein kombinasjon av PHP og javascript. Det er noko APC greier til PHP trur eg, som gjer at innhaldet kan oppdateres med hjelp frå javascript over server.

Lenke til kommentar

Jesus christ, her var det mye synsing. APC er et rammeverk for caching og et alternativ til Memcached. Tilnærmet alt på Facebook er interaktivt og det gjøres selvfølgelig med Javascript. Måten man oppnår kommunikasjon mellom klientside og serverside er som oftest vha. et XMLHttpRequest-objekt. Bruken av dette objektet er gjerne det man kaller Ajax. Kommunikasjonen skjer altså ikke via Ajax, kommunikasjonen er Ajax.

Lenke til kommentar

Jesus christ, her var det mye synsing. APC er et rammeverk for caching og et alternativ til Memcached. Tilnærmet alt på Facebook er interaktivt og det gjøres selvfølgelig med Javascript. Måten man oppnår kommunikasjon mellom klientside og serverside er som oftest vha. et XMLHttpRequest-objekt. Bruken av dette objektet er gjerne det man kaller Ajax. Kommunikasjonen skjer altså ikke via Ajax, kommunikasjonen er Ajax.

 

Bare for refereanse, APC og memcached er to forskjellige ting, med forskjellige mål. APC cacher php's "mellomkode" og gjør at interpreteren slipper å tolke kildekoden for hver gang. Memcached brukes for å cache data som PHP koden behandler (som f.eks liste over dine venner, slik at man slipper å dra det fra DB serveren og formatere det hver gang).

 

Og AJAX er en måte å kommunisere på, så man kan trygt si at kommunikasjonen går via AJAX. På samme måte som man sier "jeg snakker med noen via telefon/internett/røyksignaler". Du sier ikke "Jeg telefonerer noen nå" - iallefall håper jeg du ikke sier det ;)

Lenke til kommentar
Bare for refereanse, APC og memcached er to forskjellige ting, med forskjellige mål. APC cacher php's "mellomkode" og gjør at interpreteren slipper å tolke kildekoden for hver gang. Memcached brukes for å cache data som PHP koden behandler (som f.eks liste over dine venner, slik at man slipper å dra det fra DB serveren og formatere det hver gang).

Slik jeg tolker dokumentasjonen så har APC i tillegg akkurat samme features som Memcached. F.eks. så ser apc_add ut til å korrespondere til Memcached's add. (Uten at jeg har benyttet meg av førstnevnte..) Derfor er APC et alternativ til Memcached, men ikke omvendt, fordi APC er, som du sier, også en php accelerator.

 

Og AJAX er en måte å kommunisere på, så man kan trygt si at kommunikasjonen går via AJAX. På samme måte som man sier "jeg snakker med noen via telefon/internett/røyksignaler". Du sier ikke "Jeg telefonerer noen nå" - iallefall håper jeg du ikke sier det ;)

Jeg er uenig. Ajax er en betegnelse for en kombinasjon av teknologier. Bruk av XMLHttpRequest-objektet til å sende og å motta informasjon, Javascript til å modifisere DOM og presentere denne informasjonen. For å dra telefonanalogien videre; jeg ser på Ajax som to personer som snakker i telefonen. Eller mer spesifikt - ajax definerer hva som skal være i din ende av telefonen. Å snakke via telefon vil iflg. en slik definisjon si si at du har en kompis som prater i telefonen for deg og relayer informasjonen videre til deg.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...