Gå til innhold

Hva er kjappest av W7 Ultimate, Home eller proffesional?


Anbefalte innlegg

Hei! skal skaffe meg windows 7 men lurer på hva som gir meg en kjappest mulig pc, eller om det er noe forskjell.

Har en acer aspire 5730zg med 3gb ram, 256mb dedikert minne og 2.0 ghz dual core prossesor.

 

Lurer på om jeg skal ta Ultimate eller Proffesional.. om det er noe forskjell på ytelse da :)

 

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! skal skaffe meg windows 7 men lurer på hva som gir meg en kjappest mulig pc, eller om det er noe forskjell.

Har en acer aspire 5730zg med 3gb ram, 256mb dedikert minne og 2.0 ghz dual core prossesor.

 

Lurer på om jeg skal ta Ultimate eller Proffesional.. om det er noe forskjell på ytelse da :)

 

takk for svar

 

Ytelsemessig så er faktisk både ultimate og Proffesional sannsynligvis noe saktere enn Home pga at disse har langt større antall prosseser aktivert enn home.

 

Home har egentlig det du trenger (men du kan jo sjekke forskjellene hos MS) om du kun skal bruke pcen til vanlige ting som media, spill etc.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig. Windows 7 er like kjapt uansett hvilken versjon du velger. (ikke bit versjon).

Microsoft har innført "Anytime upgrade" som betyr at når du installerer Windows 7, så blir alle filer installert på pcen uansett hvilken versjon du velger.

Så er det produktnøkkelen som avgjør hvilken versjon, og hvilke funksjoner, som virker på din pc.

 

Det eneste som er forskjell, men da ikke på de tre versjonene du nevnte, er Aero funksjonen som krever litt av skjermkortet. Denne er ikke tilgjengelig i Starter utgaven.

 

Så når det kommer til RAM og CPU bruk er det likegyldig hvilken av de tre "normale" versjonene du velger.

 

Men det er en forskjell mellom 32bit og 64bit. Trådstarter har bare 3 GB med RAM, og 32bit versjonen funker derfor helt greit der.

64bit versjonen vil "spise opp" litt mer RAM på det systemet, men ytelsesmessig vil 64bits programmer (der det er mulig å få tak i) kjøre raskere enn det samme programmet på en 32bit pc. (da selvsagt 32bit versjonen av programmet).

Lenke til kommentar

Antar du er villig til å vedde skjorta di på dette?Home Vs Ultimate har en langt større mengde med Prosseser kjørende i bakgrunnen , om det er en vesentlig ytelseforskjell eller ikke kan godt diskuteres, men den er der.

Er en grunn til at Overklokkere og 3Dmark entusiaster fjerner mange av prossesene som er på ved default for å trimme systemet mest mulig.

Siden Home ikke har : Bitlocker , Applocker blandt annet så er det ikke rart at disse heller ikke er enablet i prosseser som default.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Antar du er villig til å vedde skjorta di på dette?Home Vs Ultimate har en langt større mengde med Prosseser kjørende i bakgrunnen , om det er en vesentlig ytelseforskjell eller ikke kan godt diskuteres, men den er der.

 

Er villig til å vedde litt ja, for mens du snakker ut i fra hva du leser på andre steder, så foretar jeg mine egne tester her hjemme. Har nå nettopp kjørt en test på alle versjoner av Win7 som er aktuelle. Dette er 32bits versjonen jeg tester.

Alle oppsettene er like, 1 GB med RAM og kjører på samme server.

 

Ultimate har faktisk Office 2007 installert på seg, de andre har ikke noe annet enn standard prog installert.

 

w7_starter_001.jpg

 

w7_hp_001.jpg

 

w7_pro_001.jpg

 

w7_ultimate_001.jpg

 

Hva du legger i et LANGT større antall ekstra prosesser vet jeg ikke, men det er faktisk bare 2 prosesser mer kjørende på Ultimate fra Starter. Og husk da at Office 2007 er installert på Ultimate versjonen.

 

Minnebruken varierer med 5% mellom de ulike versjonene, men det kan også ha noe med hvor lenge jeg ventet før jeg tok skjermbildet. W7 bruker mer minne helt i oppstarten før den "roer" seg ned.

 

Uansett, jeg kan ikke se de store forskjellene mellom disse 4 utgavene.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Flott , du fikk faktisk bevist selv med skjermdumpene dine at det faktisk er en forskjell i antall prosseser som kjøres , som du selv kan se så er det i ditt tilfelle med nøyaktig samme hardware kun en forskjell på 2 prosseser , men du bør kanskje også huske på at dette kan også variere i henhold til hardwaren som er brukt.

 

Uansett så er det en "minimal" forskjell mellom versjonene, men ønsker du virkelig å "buste Mythen" bør du sette opp for testing Via 3Dmark , Pcmark og teste forskjellen mellom versjonene. Nå har jeg heller ikke påstått at det er en vesentlig forskjell i ytelsen (I første post brukte jeg Sannsynligvis) men at det faktisk er en forskjell mellom versjonene.

 

Så får det bli opp til deg å bevise dette med di riktige ytelsetestene og forskjellige oppsett om mulig.

Lenke til kommentar

Trådstarter.

 

Hvorfor ikke bare skaffe deg Windows 7 Ultimate når du først skal skaffe deg Windows 7?

 

På QXL får du Retail versjon av Windows 7 Ultimate til en rimelig penge. Som Myhken skriver så utgjør ikke det noe store ytelsesmessige forskjeller mellom versjonene(har selv testet forskjellige versjoner på en gammel laptop jeg har)og med den maskinen du har så merker du ikke noen store forskjeller om du kjører Windows 7 Home Premium eller Windows 7 Ultimate.

 

Med en fullversjon får du også muligheten til å velge mellom 32-bit og 64-bit og at du har muligheten til å bruke samme lisensen på ny PC hvis din nåværende går til heden.

Lenke til kommentar

Husk at du tar en stor risk ved å kjøpe disse "billige" utgavene av Ultimate på QXL.

Trolig er dette falske produkter kjøpt fra Asia eller lignende, som er kjent for å lage kopier som ser skikkelig ekte ut, men som bruker produktnøkler fra MSDN/Technet kontoer.

 

Disse kodene funker fint i noen måneder, til MSDN/Technet kontoen blir sperret, og alle som da har kjøpt W7 får opp melding om at dette ikke er en gyldig kopi.

Og da er det forsent å få penger tilbake etc.

 

Veiledende pris på Ultimate fullversjon er ca 2.000 kroner.

Lenke til kommentar

Mulig det er en risiko å handle disse produktene på QXL. Jeg ser en auksjon som pågår på QXL akkurat nå ang. Windows 7 Ultimate. Ser vi på de tilbakemeldingene denne selgeren har fått så er de i høyeste grad posivtive. Har kjøper spørsmål så er det bare å ta kontakt med selger, denne selgeren står oppført med fullt navn og nummer for å si det slik. Selger tar jo en risiko også hvis han selger noe som ikke er helt lovlig og det er jo ikke helt bra for hans ettermele hvis han selger noe som er humbug :)

Lenke til kommentar

Les mer her: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/genuinewindows7/threads

 

Nokså seriøse selskaper rundt om kring i verden har blitt lurt av slike falske produkter.

Og de er jo som oftes gyldige i mange måneder før kontoen eventuelt blir sperret.

 

Men kan jo være at selgeren virkelig har gjort ett kupp, men over 30 kopier til en så billig penge, virker nesten for god til å være sant. Og han tjener jo garantert på dette, så det betyr at han har kjøpt de billigere enn 899 kroner.

 

Det hadde vært morsom om noen som har kjøpt fra denne selgeren kunne kjørt Microsoft Genuine Advantage Diagnostics Tool og postet resultatet her. Bare for å se om hvilken type lisens det er snakk om.

Lenke til kommentar

Okey, takk for alle svar :)

 

Jeg har nå skaffet meg ultimate versonen for andre gang. Det du nevnte meg å kjøpe fra asia har jeg nemlig gjort en gang før. Og da kom det genuine spam tullet opp etter 7 mnd ca.

 

Nå har jeg kjøpt en skikkelig en til saftig norsk pris, haha.

Lenke til kommentar

Okey, takk for alle svar :)

 

Jeg har nå skaffet meg ultimate versonen for andre gang. Det du nevnte meg å kjøpe fra asia har jeg nemlig gjort en gang før. Og da kom det genuine spam tullet opp etter 7 mnd ca.

 

Nå har jeg kjøpt en skikkelig en til saftig norsk pris, haha.

Da får jeg bare gratulere deg med splitter ny Windows 7 :)

 

Når du kjøper skikkelig programvare så er du helt sikker på at du ikke kommer ut for tull slik som dette genuinebalet :thumbup:

 

Du er også sikkret oppgradering når ny Windows OS kommer. Da får vi håpe at Microsoft belønner sine kunder som har ekte lisens med å gi dem en oppgradering til en pris som klinger godt.

Lenke til kommentar

Da får jeg bare gratulere deg med splitter ny Windows 7 :)

 

Når du kjøper skikkelig programvare så er du helt sikker på at du ikke kommer ut for tull slik som dette genuinebalet :thumbup:

 

Du er også sikkret oppgradering når ny Windows OS kommer. Da får vi håpe at Microsoft belønner sine kunder som har ekte lisens med å gi dem en oppgradering til en pris som klinger godt.

 

Du er dessverre ikke sikret noen billigere Windows 8 når den kommer. Jeg har kjørt med ekte og betalt Windows siden XP Pro kom ut, og har aldri fått tilbud på noen ny Windows utgave.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...