Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter følgende:

 

- Et nytt dSLR som er greit å bruke, men også med avanserte muligheter, et å vokse med.

- Virkelig god bildekvalitet og godt til å ta bilder inne med også.

- Jeg har testet litt forskjellige kamerar og liker godt å holde i Nikon og Olympus spesielt.

 

Jeg har kikket på dette fra Olympus: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575359 , men en venn av meg har dette og sier det blitzer nokså mye ved takning av bilder innendørs, stemmer det?

 

Ellers har jeg ikke spesielle krav, men har forstått at stabilisator er viktig i nye? Trenger ikke videofunksjon og ser ikke helt poenget med live-view.

 

Hva er beste deal til prisen, ønsker ikke brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon 450D som det er linket til er kun et hus,du vil trenge et objektiv i tillegg.

 

Når det gjelder at kameraet "blitser mye" innendørs er det noe som heter preflash,kameraet gir en rekke korte blink så det har mulighet til og fokusere.

Man må ha et fokuseringslys "rød lys" for å unngå dette,vet ikke om noen kameraer har dette innebygget,men veldig mange eksterne blitser har denne formen for fokusering-hjelp innebygget.

 

Du kan sjekke prisguiden her på forumet for å sammenlingne kameraer og pris,bare husk at pakken må inneholde et objektiv også.

Lenke til kommentar

Til den prisen du tenker er Canon Eos 1000D med 18-55 IS ett fantastisk kamera.

Jeg bruker selv dette kamera og er meget fornøyd med det meste på kamera.

Eneste jeg endret på var vel att kamera mitt ALLTID har batterigrepet på når jeg bruker det.

Som Nautica sier er preflash så å si standard på kamera for att de skal finne fokus, også på 1000D.

Men til innendørs bilder vil du ganske snart se att det er mye bedre og legge pengene i en extern blitz og da er problemet med preflash borte.

 

De har billigere Kit med Eos 1000D på fotovideo men de er uten IS og de 400 kronene du bruker extra på og få IS er så absolutt verd pengene.

 

Lykke til med valg av kamera.

Jeg har iallefall nytt min tid fra helt nybegynner til amatør hobby fotograf utrolig med Canon Eos 1000D.

Lenke til kommentar

Ang. blinkingen med blitsen, siterer jeg meg selv. Personlig har jeg ikke brukt noen form for hjelpelys på evigheter, til tross for at AF-systemet på mitt kamera ikke er noe voldsomt å skryte av i dårlig lys.

 

(...)Jeg hadde sett meg ut Olympus 520, men ser at det mangler fokuslys og endel klager over at ved bildetakning innendørs så blinker blitzen infernalskt for å få fokus (...)

 

Det et vanlig problem at man ikke er klar over begrensningene autofokus byr på generelt. Uten kontrast klarer ikke et passivt autofokussystem å fokusere. Den vanligste måten å unngå dette på er "fokuser-og-rekomponer"-metoden, som i praksis betyr at du fokuserer på noe i samme plan som motivet, f.eks. et mørkt slips på lys skjorte om du vil ha en person i fokus. Fungerer som regel helt greit, selv om det åpenbart ikke er den mest nøyaktige metoden i verden.

 

Er det stappmørkt, er dog fokuslys veldig fint å ha.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket på dette fra Olympus: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575359 , men en venn av meg har dette og sier det blitzer nokså mye ved takning av bilder innendørs, stemmer det?

 

I likhet med flere av de andre produsentene bruker Olympus stroboskopisk blits som hjelpelys for fokussystemet. Jeg synes ikke dette er noen spesielt god løsning. Men det er mulig å slå det av. Da må du riktignok klare deg uten hjelpelys, men min erfaring er at det stort sett går greit. En bedre(?) løsning er å bruke en ekstern blits som for eksempel FL-36R. Den har eget hjelpelys.

 

Løsningen jeg bruker er å ha hjelpelys aktivert, men å slå av auto-sprett-opp på blitsen. Da slipper jeg blinkingen når jeg ikke vil ha den, men får tilgang til hjelpelyser uten å måtte gå inn i menyen hvis jeg har bruk for det.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...