Gå til innhold

Spørsmål ang. reklamasjon og fraktkostnader


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en TV i 2007 i butikken til SIBA i Trondheim. I mellomtiden flyttet jeg lengre nord i landet og tv`n sluttet plutselig å virke.

 

Heldigvis hadde min bror planlagt tur ned til trondheim kort tid etter det inntruffne og tok med seg tv`n og leverte den personlig til SIBA for meg.

 

Nå er tv`n reparert og SIBA krever 450,- for å sende den opp til meg.

Da lurer jeg på om ikke det er SIBA som skal dekke frakt mht at dette er en reklamasjonssak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke butikkens ansvar å betale for frakt for en vare du dro til dem med for en reklamasjon. Du kunne reklamere på denne på hvilken som helst Siba butikk, og om butikken er villig og har bra service så kunne du levert den til feks elkjøp/expert..

 

Om butikken må betale går det fra demmes lomme. Tenk om du var butikken. Ville du betalt for frakt?

Lenke til kommentar

Muligens dette blir litt anderledes i vanlig butikk.

 

Men i nettbutikk pleier de fleste nettbutikker å betale retur frakten.

 

 http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal selger(nettbutikk) dekke alle utgifter i forbindelse med en reklamasjon. Men kjøper du en vare i en butikk, så står ikke selger ansvarlig for frakt, selv ved en reklamasjon, men det finnes kanskje unntak, og jeg kan ta feil?

Uansett ville jeg ringt Forbrukerrådet, og forklart situasjonen, så får du svaret.

Lenke til kommentar

Sjefen i denne SIBA-butikken ringte meg nettopp og sa at de dekker frakten :new_woot:

 

Samtalen var munter og begge parter var fornøyd. Han sa jeg måtte bare ringe på når jeg trengte ny tv :!:

Det var kanskje en spøk frhans side, men hvem vet.. Skal ikke se bort fra at jeg handler der flere ganger :)

Lenke til kommentar

Ja, synes SIBA var ganske så medgjørlig.. Fant ikke ut før etterpå at jeg kanskje ikke hadde noe krav på gratis frakt.. :ermm:

 

Hadde egentlig ikke regnet med gjennomslag uansett siden de er så store som de er.

At sjefen selv faktisk tok seg tid til å løse problemet for meg var jo en hyggelig overraskende i seg selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...