Gå til innhold

Magnus Betnér om Sverigedemokratene


Anbefalte innlegg

Den svenske (meget dyktige) standup-komikeren Magnus Betnér har skrevet en god del om Sverigedemokratene på hjemmesida si i det siste.

 

Fire ganske lange artikler med god argumentasjon rundt SDs synspunkter på ting som nasjonalitet og innvandring. Kommentarene er også morsom underholdning

 

Del 1.

 

Del 2.

 

Del 3.

 

Del 4.

 

 

Betnér konsenterer seg spesielt mye om skremselspropagandaen rundt innvandring, og viser til tall fra Statistiska centralbyrån. Jeg innbiller meg at lignende tall og argumentasjon lett kan overføres til norske forhold.

 

Den oerhört omfattande invandringen till Sverige förra året var ungefär 100 000 personer. Ungefär 40 000 vandrade ut från Sverige. Fler än hälften av dem som vandrade ut var födda utomlands. Om man dessutom tittar vidare på statistiken så ser man att invandrare från “avlägsna länder” uppgår till ungefär 24 000 personer. Den största gruppen invandrare är svenskar. Men de kanske bara är svenska medborgare, men födda i en annan kultur och därför inte en del av den svenska nationen. Vad vet jag. Hur som helst var det alltså ungefär 16 000 människor fler som vandrade ut från Sverige, än som vandrade in från “avlägsna länder” Såvida inte Sverigedemokraterna räknar Polen och Tyskland som avlägsna länder. Då blir siffrorna lite annorlunda.

 

Låt oss vara snälla mot Sverigedemokraterna och anta att 15 000 av de svenskar som vandrade in i själva verket är svenska medborgare som tillhör en annan nation. Vidare antar vi att INGEN av de utvandrade utlandsfödda (ca 20 000 pers) är från ett avlägset land. Då ger det oss ett överskott från “avlägsna länder” på ungefär 40 000 människor. Det är alltså den “oerhört omfattande invandringen från avlägsna länder” 40 000 människor. I själva verket är det färre än så. Typ ett Katrineholm från avlägsna länder. Det är oerhört omfattande för en lundensisk nazist det tydligen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snip

Sjekket tallene og tallene hans er feil. Det er langt ifra 24000K fra ikke vestlige land og Svensker som kommer tilbake ligger på 13000. Antall fra Irak ligger også på 10-15K. La oss ta en titt på noen av de største gruppene fra ikke vestlige land.

 

 

 

Iraq 9543

Somalia 7021

Iran (Islamic Republic of) 2978

Turkey 2213

Romania 1876

India 1854

Pakistan 1850

Afghanistan 1384

Eritrea 1197

Russian Federation 1192

Lithuania 1158

Ethiopia 1001

Syrian Arab Republic 984

Kosovo 971

Serbia 959

Latvia 898

Hungary 887

Lebanon 802

Philippines 738

Bangladesh 737

Bulgaria 700

Bosnia and Herzegovina 690

 

 

 

Jeg tittet også på de som emigrerte. Her er topp 10.

 

Sweden 16732

Denmark 2321

Finland 2284

Norway 1529

Germany 1254

Poland 1213

Iraq 902

United States of America 717

United Kingdom 640

India 637

 

 

Det er tydlig hvem som drar og hvem som blir og det er også tydlig at tallene hans er helt feil. Det er ikke 24K som kommer fra ikke-vestlige land. Det er 42K av de landene som er nevnt over, men det finnes veldig mange andre land som bidrar mindre enn 700, men forsatt en del. Altså, ihvertfall 50-60K som kommer til Sverige er ikke-vestlige.

 

Tar vi titt på dem som drar er det ihvertfall rundt 30K som drar fra Sverige og er fra vestlige land. Og av de som drar er det da rundt 10K som er ikke vestlige.

 

Dette gir et netto bidrag av ikke vestlge på 50K hvert år. Iløpet av 30 år er dette 1.5 millioner ikke-vestlige innvandre. Disse kommer til å få flere barn enn svensker og kanskje ta med seg sin familie. I tilegg bor det rundt en million i Sverige fra før av som også kommer til å få flere barn. Når vi titter på problemene Sverige har allerede, 100 bilbranner på en måned i Gøteborg. Massiv arbeidsledighet i Malmø og lignende og ikke vestlige innvandre bidrar mye mindre enn de tar. Neida, Sverige har ingen problemer. Jeg tror Magnus Betnér vet godt at han lyver, men dumme svensker sjekker ikke opp fakta og vil tro på han. Da kan Sverige forsette innvandringsekperimentet.

 

Uansett jeg synes dette er flott. Sverige er et ideologisk fyrtårn for sosialisme og for grenseløs masseinnvanding av asylsøkere. Jeg ønsker å se Sverige feile, fordi det kan kanskje vekke opp mange andre land til å ikke gøre det samme. Så kjør på, det kommer til å gå så bra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Tallene hans er helt riktige. Det er nok din forståelse som er feil. Dessuten regnes ikke Romania, Russland, Bosnia osv. som ikke-vestlige land.

Er det vestlige land? De er ikke særlig rike for å si det mildt? Det er uansett ikke hvor jeg ville ha hentet innvandre fra så de vil påvirke negativt på Sverige.

 

Men bare lurer er,

Iraq vestlig?

Somalia?

Afganistan?

Iran?

Pakistan?

Eritrea?

Syrian Arab Republic?

 

Bare de landene alene vil gi Sverige 25K innvandre og alle de landene har en majoritet muslimer og det er også flere muslimske land som Kosovo og Tyrkia. Det er hauger av ikke-vestlige land jeg ikke inkluderte så tallet er naturligvis mye høyere.

 

Selvfølgelig løy han, tallene hans er helt feil og brukes til å lure dumme svensker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Selvfølgelig lyver han ikke, hvorfor i all verden skulle han gjøre det? På seg selv kjenner man andre?

 

 

De landene er selvsagt ikke vestlige, ikke vær barnslig nå. Hvorfor skriver du dem på engelsk, forresten? Kan det være at du bare kopierer fra andre steder? :p

Romania er jo til og med medlem av EU. Et land er ikke ikke-vestlig kun fordi det ikke ligger i Vest-Europa.

 

 

Betnérs tall er henta direkte fra offisiell svensk statistikk, og hvis man leser teksten hans (noe jeg tviler på at du har gjort, det ville jo tatt en stund, mye ord) vil man forstå hvordan og hvorfor han bruker de tallene han gjør. Det forutsetter selvsagt også at man kan lese svensk.

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar

Selvfølgelig lyver han ikke, hvorfor i all verden skulle han gjøre det? På seg selv kjenner man andre?

 

 

De landene er selvsagt ikke vestlige, ikke vær barnslig nå. Hvorfor skriver du dem på engelsk, forresten? Kan det være at du bare kopierer fra andre steder? :p

Romania er jo til og med medlem av EU. Et land er ikke ikke-vestlig kun fordi det ikke ligger i Vest-Europa.

 

 

Betnérs tall er henta direkte fra offisiell svensk statistikk, og hvis man leser teksten hans (noe jeg tviler på at du har gjort, det ville jo tatt en stund, mye ord) vil man forstå hvordan og hvorfor han bruker de tallene han gjør. Det forutsetter selvsagt også at man kan lese svensk.

Men de tallene jeg har hentet til deg ovenfor er rett utifra svensk statistikk. Har du lyst til å sjekke. Her har du muligheten til det, og du kan se at tallene mine er korrekt. http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/SubTable.asp?yp=tansss&xu=C9233001&omradekod=BE&huvudtabell=ImmiEmiFod&omradetext=Population&tabelltext=Immigrants+and+emigrants+by+country+of+birth+and+sex.+Year&preskat=O&prodid=BE0101&starttid=2000&stopptid=2009&Fromwhere=M&lang=2&langdb=2

 

Hvordan forklarer du at tallene hans ikke samsvarer med det svenske statistiske sentralbyrå? Jeg antar du har lest teksten hans, kan du forklare meg hvorfor tallene hans er feil? Tross alt du var enig at bare 7-8 ikke vestlig land sendte mer enn 24K innvandre til Sverige og det finnes langt flere ikke-vestlige land.

 

Vestlige land er ikke land i vesten, men det er rike land. Romania, Bosnia, Albania og de andre landene er ikke særlig rike er de vel, altså de er ikke vestlige land. Derimot, USA, New Zealand og Japan er vestlige land selv om de ikke er medlem av EU.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Enok, HVORFOR er det så viktig for det at dette multikulturelle eksperimentet som foregår i Sverige skal fungere så fint? Hvorfor er det så viktig å tro blindt på denne ene svensken, istedefor offisiel statistikk? Og hvorfor benekter du alt, og svarer på lengre innlegg med en setning? Du er jo totalt avkledd her.

 

 

Lenke til kommentar

Prøv å holde dere til tema, så ikke dette blir nok en generell innvandringsdebatt. Nå har vi fått presentert to motstridene sett med tall, eventuelt tolkninger av tallmaterialet. Det er en morsom utfordring for dere alle. Så kan dere la slagordene ligge til andre tråder.

 

Selv er jeg desverre sylta forkjølet og orker ikke å grave i statistikkene...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Enok, HVORFOR er det så viktig for det at dette multikulturelle eksperimentet som foregår i Sverige skal fungere så fint? Hvorfor er det så viktig å tro blindt på denne ene svensken, istedefor offisiel statistikk? Og hvorfor benekter du alt, og svarer på lengre innlegg med en setning? Du er jo totalt avkledd her.

 

 

 

Betnérs tall er henta fra offisiell statistikk de også. I så fall er det kanskje statistikken som ikke er helt oppdatert.

 

Resten av innlegget ditt er fullstendig meningsløst. Jeg kan svare med samme mynt:

HVORFOR maler du Faen på veggen og prøver noen få problemer til å se ut som verdens ende. Hvorfor tror du blindt på folk som snakker om sivilisasjonskræsj og innvaderende muslimer.

 

Ellers er jeg like avkledd som Amundsen på Sydpolen.

 

Men uansett angrer jeg som en hund på at jeg bevegde meg inn i politikk-delen av forumet. Jeg kommer ikke til å svare mer i denne eller noen annen tråd her lenger. Det blir litt som å diskutere grillmat med veganere.

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar

 

Uansett jeg synes dette er flott. Sverige er et ideologisk fyrtårn for sosialisme og for grenseløs masseinnvanding av asylsøkere. Jeg ønsker å se Sverige feile, fordi det kan kanskje vekke opp mange andre land til å ikke gøre det samme. Så kjør på, det kommer til å gå så bra.

 

I følge deg har de vel allerede "feilet"? Selvom Siv Jensen gjorde et godt forsøk med "Snikislamisering i Malmø" har vi ikke lært mye enda. Om det er borgerkrig du ønsker, håper jeg på dine vegne du har god tolmodighet. Det skjer neppe med det første.

 

Hva har forresten innvandring med sosialisme å gjøre? Et kaptitalistisk land som USA har massiv innvandring mens kommuniststland som Hviterussland knapt tar i mot noen. Sverige ledes av en regjeringskoallisjon bestående av fire høyrepartier, der norske høyres søsterparti "Moderaterna" er det største partiet. Ideologisk fyrtårn for sosialisme sa du?

 

 

Tallene hans er helt riktige. Det er nok din forståelse som er feil. Dessuten regnes ikke Romania, Russland, Bosnia osv. som ikke-vestlige land.

Er det vestlige land? De er ikke særlig rike for å si det mildt? Det er uansett ikke hvor jeg ville ha hentet innvandre fra så de vil påvirke negativt på Sverige.

 

Men bare lurer er,

Iraq vestlig?

Somalia?

Afganistan?

Iran?

Pakistan?

Eritrea?

Syrian Arab Republic?

 

Bare de landene alene vil gi Sverige 25K innvandre og alle de landene har en majoritet muslimer og det er også flere muslimske land som Kosovo og Tyrkia. Det er hauger av ikke-vestlige land jeg ikke inkluderte så tallet er naturligvis mye høyere.

 

Selvfølgelig løy han, tallene hans er helt feil og brukes til å lure dumme svensker.

 

 

Det er egentlig ikke noe poeng i å diskutere og "vestlig" og "ikke vestlig" når man diskuterer innvandring, da det handler om løse begreper som må defineres ut i fra tidsepoker og personlige oppfatninger.

 

Hvilken rolle spiller det forresten om enn innvandrer er fra Tyskland eller Albania?

 

 

Forresten litt merkelig at vi ikke legger større press på rike land som Polen og Japan, som knapt tar i mot en eneste innvandrer i året. Skal vi fortsette dagens kurs i innvandringspolitikken burde vel slike land også hjelpe til.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

I følge deg har de vel allerede "feilet"? Selvom Siv Jensen gjorde et godt forsøk med "Snikislamisering i Malmø" har vi ikke lært mye enda. Om det er borgerkrig du ønsker, håper jeg på dine vegne du har god tolmodighet. Det skjer neppe med det første.

 

Hva har forresten innvandring med sosialisme å gjøre? Et kaptitalistisk land som USA har massiv innvandring mens kommuniststland som Hviterussland knapt tar i mot noen. Sverige ledes av en regjeringskoallisjon bestående av fire høyrepartier, der norske høyres søsterparti "Moderaterna" er det største partiet. Ideologisk fyrtårn for sosialisme sa du?

Trenger ikke borgerkrig og tviler på at det skjer. Men det som sannsynligvis kommer til å skje er at de sosiale problemene øker og økonomien rakner i enda større grad enn i dag. I tilegg blir de nok tvunget til å enten kutte enda mer, eller å øke skattene.

 

Det viktigste er at når folk tenker på Sverige, så tenker de på en nasjon som forsøkte å ta imot masse asylsøkere og feilet tragisk. Grunnen til at Sverige er et ideologisk fyrtårn for sosialisme var fordi Sverige var en av de mest venstrevridde nasjonene tilbake i gamle dager. Det har uansett ingenting å si hvem som styrer. Det handler om hvordan nasjonen er. I dag har de gjort en del reformer, men f.eks. har de forsatt begrensinger i ytringsfriheten som ikke finnes i f.eks. Norge og skattenivået er forsatt veldig høyt.

 

 

 

Det er egentlig ikke noe poeng i å diskutere og "vestlig" og "ikke vestlig" når man diskuterer innvandring, da det handler om løse begreper som må defineres ut i fra tidsepoker og personlige oppfatninger.

 

Hvilken rolle spiller det forresten om enn innvandrer er fra Tyskland eller Albania?

 

Forresten litt merkelig at vi ikke legger større press på rike land som Polen og Japan, som knapt tar i mot en eneste innvandrer i året. Skal vi fortsette dagens kurs i innvandringspolitikken burde vel slike land også hjelpe til.

Nei, si det. Hva har det å si om man får innvandre fra Somalia som ender opp med å leve å trygd og havner utenfor samfunnet, og få innvandrere fra Tyskland som jobber hardt og bidrar mer enn den jevne nordmann? Norge trenger et system som tar imot de som bidrar til Norge og ikke de vi synes mest synd på. Ønsker du å hjelpe folk vil det være mye mer effektivt å hjelpe dem der de er, spesielt for kommende generasjoner.

 

Vanskelig å legge press på land som gir absolutt faen. Nok av folk som klager http://ijrl.oxfordjournals.org/cgi/content/short/5/2/205 men siden japanerene gir blaffen, fokuserer de heller på nasjoner som er lettere å overbevise.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Enok, HVORFOR er det så viktig for det at dette multikulturelle eksperimentet som foregår i Sverige skal fungere så fint? Hvorfor er det så viktig å tro blindt på denne ene svensken, istedefor offisiel statistikk? Og hvorfor benekter du alt, og svarer på lengre innlegg med en setning? Du er jo totalt avkledd her.

Betnérs tall er henta fra offisiell statistikk de også. I så fall er det kanskje statistikken som ikke er helt oppdatert.

 

Men uansett angrer jeg som en hund på at jeg bevegde meg inn i politikk-delen av forumet. Jeg kommer ikke til å svare mer i denne eller noen annen tråd her lenger. Det blir litt som å diskutere grillmat med veganere.

Tallene var fra 2009 og tallene fra 2010 er ikke ferdige ennå fordi 2010 er ikke over. Så 2009 tall er de nyeste tallene han kunne ha brukt. 2008, 2007 og andre år har også et mye høyere antall enn han hevdet. Tallene er foran deg, hvorfor er det så vanskelig å forstå at tallene hans ikke var korrekt og at du ble lurt av politisk propaganda fra Sverige?

 

Og ikke forvent at alle kommer til å være enige med deg i politikkdelen. Skal du debatere her må du ha ordentlige argumenter for påstandene dine. Det hadde ikke du og nå er du irritert fordi argumentene dine har blitt motbevist.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Synes denne videoen framstiller Sverige ganske på kornet. http://www.youtube.c...Venstreekstreme (ANTIFA) går inn i Rosengård for "å jage ut purken". Rosengårs blokker tømmes i rekordtid for å jage ut disse "fremmede" som kommer inn dit for å lage bråk. Antifa må ha hjelp av politiet for å komme seg vekk fra denne muslimske mobben. Så fortsetter bråket langt på natt med slåsskamper mellom politiet som prøver å opprettholde ro og orden og begge disse gruppene som angriper politiet fra hvert av sine områder. Er jo faktisk ganske morsomt. La Sverige kjøre på, men hold mennesker som har denne benektende og selvhatende ideologien unna Norge.Hva faen skjer med at jeg ikke kan legge inn avsnitt eller trykke på noen av knappene i meldingsboksen?

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Nå bryter jeg mitt eget ord om ikke å skrive mer, men ok.

 

Nok en gang tillegges jeg meninger jeg ikke har. Jeg er ikke 'sur' fordi jeg har blitt 'motbevist', men fordi dette politikk-forumet er invadert av xenofobe småunger som ikke forstår så mye av verden. Stikk til flashback.org. Ikke har jeg kommet med noen påstander heller. [/rant]

 

OK, nå skal jeg være hakket mer saklig:

 

 

Talla du, Kamelon, og Betnér har funnet fram er nøyaktig de samme. Dere har bare definert "ikke-vestlige" innvandrere på en ulik måte. Evt. er svensken litt dårlig i matte (men han er en fabelaktig komiker, sjekk ham ut på youtube :) )

 

Jeg beklager at jeg siterte de talla, det trakk fokuset vekk fra det jeg egentlig syntes var mest interessant i teksten. For om du hadde lest artiklene hans, hadde du også sett poenget hans. Det er ikke hvorvidt det kommer 20 eller 40 tusen onde muslimnegerinnvandrere til Sverige. Det er nettopp det at et fokus på horder av mennesker som er en trussel mot den svenske nasjon er usaklig og dumt. Betnér er kritisk til Sverigedemokratenes snakk om "bevaring av nasjonalstaten" og påpeker at det å ta imot innvandrere er både solidarisk og på andre måter lønnsomt.

 

Dette hadde kanskje vært et bedre sitat å ha med i førsteinnlegget for å illustrere hva Betnér egentlig snakker om.

 

"Visst är varje människa unik, men samtidigt är vi också mer eller mindre lika varandra. [i alla fall om SD får bestämma] Vi är alla beroende av gemenskaper, människor som på olika sätt liknar oss själva och som vi kan identifiera oss med. [som lever i kärnfamilj, flaggar på midsommar och inte bögar]Sverigedemokraterna menar att det i första hand är familjen och nationen som ger oss förutsättningarna att uppnå detta. Inga konstruerade kollektiv kan helt ersätta dessa djupt rotade, ursprungliga gemenskaper."Som vi alla känner till är inte familjen och nationen konstruerade kollektiv, utan ursprungliga gemenskaper. Det första Adam gjorde var att gifta sig, muta in ett område och sy en flagga. Alla människor har i alla tider levt i monogama par-relationer som välsignats av Gud. Bott i hus med vitt mexitegel och grillat flintastek på fredagar. Och tillhört sin nation. Västgötar, Östgötar och Skåningar torde hålla med. Dessa nationer har ju alltid funnits. Lite oklart hur det blir med dem. Jag tror Skåningar borde höra till den Danska nationen.

 

"kränkningar av den nationalistiska principen ger upphov till instabilitet och konflikter. Gränstvister och tvister om särskilda rättigheter för olika grupper har genom århundradena fått ödesdigra konsekvenser. Av den anledningen är den nationalistiska principen central och bör eftersträvas i största möjliga utsträckning över hela världen." Alltså, så länge vi tillämpar principen: Ett land, ett folk. Så får vi fred. För vem har hört talats instabilitet och konflikter mellan stater som inom sig har en homogen befolkning? Så länge tyskar får ha tyskland i fred och Frankrike och Italien får ha sina länder till sina folk så håller de sig lugna. Så har det alltid varit. Allt krig och elände började när araberna kom hit.

 

 

For dem som måtte trenge det.

 

Og da takker jeg for meg. De som heretter kommer med personkarakteristikker, stråmenn og annet pjatt til/om meg, vil få obskøne ord tilsendt pr. personlig melding.

 

God natt og gledelig pinsehøytid! :)

 

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar
Trenger ikke borgerkrig og tviler på at det skjer. Men det som sannsynligvis kommer til å skje er at de sosiale problemene øker og økonomien rakner i enda større grad enn i dag. I tilegg blir de nok tvunget til å enten kutte enda mer, eller å øke skattene.

 

God økonomi og sosial stabilitet er det da mulig å oppnå med innvandrere også - så lenge de jobber og bidrar til samfunnet? Sverige er nok nødt til å begrense innvandringen i større grad om de som allerede bor der skal integreres bedre, men såvidt jeg vet er dette noe den borgerlige alliansen jobber med nå. Innvandringen reduseres og man senker skattene på arbeid, skaper nye jobber, stiller krav til nye landsmenn og strammer inn på velferdsgodene for å bedre integreringen. Tror nok Sverige beveger seg bort fra det du frykter/ønsker skal skje. Dårlig økonomi blir det nok uten innvandrere også.

 

Det viktigste er at når folk tenker på Sverige, så tenker de på en nasjon som forsøkte å ta imot masse asylsøkere og feilet tragisk. Grunnen til at Sverige er et ideologisk fyrtårn for sosialisme var fordi Sverige var en av de mest venstrevridde nasjonene tilbake i gamle dager. Det har uansett ingenting å si hvem som styrer. Det handler om hvordan nasjonen er. I dag har de gjort en del reformer, men f.eks. har de forsatt begrensinger i ytringsfriheten som ikke finnes i f.eks. Norge og skattenivået er forsatt veldig høyt.

Ok, men hva i huleste har dette med innvandring å gjøre?

 

Nei, si det. Hva har det å si om man får innvandre fra Somalia som ender opp med å leve å trygd og havner utenfor samfunnet, og få innvandrere fra Tyskland som jobber hardt og bidrar mer enn den jevne nordmann? Norge trenger et system som tar imot de som bidrar til Norge og ikke de vi synes mest synd på. Ønsker du å hjelpe folk vil det være mye mer effektivt å hjelpe dem der de er, spesielt for kommende generasjoner.

Hvorfor diskrimenere på bakgrunn av nasjonalitet? Så lenge de bidrar til samfunnet og/eller er i nød spiller det da ingen rolle om vedkommende er somalier eller burmeser? Tyskland var et særs dårlig eksempel av meg, da man burde kunne reise fritt innad i Europa.

 

Synes fortsatt det burde legges større vekt på de landene som nekter å ta i mot innvandrere. Kan til en viss grad forstå Japan da de har et lite land og svært mange mennesker, men ta Polen f.eks da. Landet er ikke rikest i Europa, men fortsatt blandt verdens rikeste og mest utviklede. Eneste europeiske land som vokste ut av finnanskrisen også? Arbeidsledigheten er såvidt jeg vet lavere enn i flere andre vestlige land. I tillegg er landet forholdsvis stort og infrastrukturen mer enn god nok, av det jeg har sett også bedre enn norges. Skal de fritas for innvandring fordi folket ikke liker det?

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
God økonomi og sosial stabilitet er det da mulig å oppnå med innvandrere også - så lenge de jobber og bidrar til samfunnet? Sverige er nok nødt til å begrense innvandringen i større grad om de som allerede bor der skal integreres bedre, men såvidt jeg vet er dette noe den borgerlige alliansen jobber med nå. Innvandringen reduseres og man senker skattene på arbeid, skaper nye jobber, stiller krav til nye landsmenn og strammer inn på velferdsgodene for å bedre integreringen. Tror nok Sverige beveger seg bort fra det du frykter/ønsker skal skje. Dårlig økonomi blir det nok uten innvandrere også.

Hvis du ser på innvandringstatistikken så ser jeg ikke den begrensingen du snakker om. Altså, de borgelige har ikke redusert antallet noe særlig. Sannsynligvis blir de rødgrønne stemt inn til neste valg og de snakker varmt om hvordan grensene skal være åpne. I Norge er det bare småpartiene som snakker varmt om å ta imot masse asylsøkere, men i Sverige er det en annen stemning selv om de har hatt mye trøbbel med dem.

 

Senere kan nok sverigedemokratene havne på vippen. Dette kan fort føre til at det blir en mindretalsregjering, og da blir det ihvertfall ingen forandringer. Det vil nok ta lang tid før Sverige gjør endringer med en effekt. Når de gjør dette, er det nok altfor sent. I tilegg må man ikke glemme at de som kommer til Sverige også kan stemme. Dette kan snu folkets meninger tilbake til venstresiden igjen.

 

Ok, men hva i huleste har dette med innvandring å gjøre?

Hvis Sverige faller sammen på grunn av ubegrenset asylinnvandring, vil sveriges velferdstat også få deler av skylden. Uansett om det er relevant eller ikke.

 

Hvorfor diskrimenere på bakgrunn av nasjonalitet? Så lenge de bidrar til samfunnet og/eller er i nød spiller det da ingen rolle om vedkommende er somalier eller burmeser? Tyskland var et særs dårlig eksempel av meg, da man burde kunne reise fritt innad i Europa.

 

Synes fortsatt det burde legges større vekt på de landene som nekter å ta i mot innvandrere. Kan til en viss grad forstå Japan da de har et lite land og svært mange mennesker, men ta Polen f.eks da. Landet er ikke rikest i Europa, men fortsatt blandt verdens rikeste og mest utviklede. Eneste europeiske land som vokste ut av finnanskrisen også? Arbeidsledigheten er såvidt jeg vet lavere enn i flere andre vestlige land. I tillegg er landet forholdsvis stort og infrastrukturen mer enn god nok, av det jeg har sett også bedre enn norges. Skal de fritas for innvandring fordi folket ikke liker det?

Jeg gir blaffen i hvor de kommer fra. Kravet mitt er at de skal integreres og bidra til samfunnet. Jeg bryr meg ikke om de kommer fra Somalia eller Australia. Det jeg har noe imot er asylinnvandring bare fordi vi synes synd på dem.

 

Og Polen kan velge å ta imot null asylsøkere hvis de vil. Det er fordi jeg støtter noe som kalles demokrati og at de som bor i et land skal også betsemme hvordan landet skal styres. Jeg er ikke for at en korrupt maktelite skal bestemme hva andre land skal gjøre. Det er ikke våres jobb og bestemme innenrikspolitikken til andre land, ihvertfall så lenge den bestemmes igjennom demokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...