Gå til innhold

Helt OK gaming PC - Under 8000,-


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått i oppdrag å sette sammen en helt grei gaming PC til under 8000,-. Jeg har satt sammen følgende;

 

Handleliste

 

Er det noen som har noen kommentarer til dette systemet? Hovedpoenget er å få mest mulig ytelse i forhold til pris. Dersom noen kommer på at det finnes billigere eller litt raskere RAM til samme pris så hadde det vært fint om dere gav beskjed :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der så for det meste ut som et veldig bra oppsett, men jeg har et par ting jeg ville forandret på:

 


  •  
  • Strømforsyningen er god nok, men du har ikke veldig mye å gå på, noe som kan bety at du må kjøpe ny PSU når du skal oppgradere PC-en senere, så å gå opp 100W kan være aktuelt.
  • Sekskjerne er ikke nødvendig i en gamer-PC, hvis gaming er det viktigste bruksområdet kan du spare en del penger og velge en Athlon II X3 eller X4.
  • 5770 i crossfire er faktisk billigere og yter litt bedre enn 5870, så det er i utganspunktet et veldig godt valg. Men crossfireoppsett har det med å slå seg vrang litt lettere enn de med et enkelt kort. Dette er noe du bør tenke over og veie opp mot hverandre hvis du ikke har gjort det allerede. Hvis du går for crossfire bør du også vurdere et hovedkort som har to fulle PCI-E x16-kanaler, det vil si 790FX- eller 890FX-brikkesett.

 

Ellers ser det veldig bra ut.

Lenke til kommentar

For lite RAM. I 2010 må man nesten gå for 4GB..

 

Ellers er ikke OCZ kjent for stillegående PSUer..

 

Om ikke CPU skal klokkes så trengs ikke ekstra CPU kjøler (den er heller ikke noe å klokke med uansett)

 

CPU er bra, men mest om det skal kjøres mye tyngre programmer en spill. Du kan like mye ut av skjermkortet med en PHII 550 til 700kr..

 

Du får mye for pengene ved å velge et Gigabyte GA-770TA hovedkort.. spesielt om det ikke skal klokkes.. da sparer man fort 300kr..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For lite RAM. I 2010 må man nesten gå for 4GB..

 

Ellers er ikke OCZ kjent for stillegående PSUer..

 

Om ikke CPU skal klokkes så trengs ikke ekstra CPU kjøler (den er heller ikke noe å klokke med uansett)

 

CPU er bra, men mest om det skal kjøres mye tyngre programmer en spill. Du kan like mye ut av skjermkortet med en PHII 550 til 700kr..

 

Du får mye for pengene ved å velge et Gigabyte GA-770TA hovedkort.. spesielt om det ikke skal klokkes.. da sparer man fort 300kr..

Greit at det ikke er så mange spill som støtter 6-kjerner og at diverse spill kjører vel så bra på en 2 kjerne som en 6 kjerne. Men nå koster ikke 1055t all verdens + turbofunksjon gir et greit ytelseboost i de spillene som ikke har behov for så mange kjerner. Ser dessuten ikke hvor han skulle plassere de pengene han eventuelt skulle spare på og gå for p2 550, utenom sparebørsa?

 

Antar du bare snappet et hovedkortet ut fra hukommelsen din, ettersom det ikke har støtte for crossfire, noe som blir problematisk som du sikkert forstår.

Lenke til kommentar

For lite RAM. I 2010 må man nesten gå for 4GB..

 

Ellers er ikke OCZ kjent for stillegående PSUer..

 

Om ikke CPU skal klokkes så trengs ikke ekstra CPU kjøler (den er heller ikke noe å klokke med uansett)

 

CPU er bra, men mest om det skal kjøres mye tyngre programmer en spill. Du kan like mye ut av skjermkortet med en PHII 550 til 700kr..

 

Du får mye for pengene ved å velge et Gigabyte GA-770TA hovedkort.. spesielt om det ikke skal klokkes.. da sparer man fort 300kr..

Greit at det ikke er så mange spill som støtter 6-kjerner og at diverse spill kjører vel så bra på en 2 kjerne som en 6 kjerne. Men nå koster ikke 1055t all verdens + turbofunksjon gir et greit ytelseboost i de spillene som ikke har behov for så mange kjerner. Ser dessuten ikke hvor han skulle plassere de pengene han eventuelt skulle spare på og gå for p2 550, utenom sparebørsa?

 

Antar du bare snappet et hovedkortet ut fra hukommelsen din, ettersom det ikke har støtte for crossfire, noe som blir problematisk som du sikkert forstår.

 

 

Trådstarter sier dog ingen ting om å kjøre CF. Ellers er ikke 1500kr mye for 1055t nei, men jeg tenkte mer på gamer segmentet, og mener han heller burde legge mer penger i et bedre skjermkort, samt en kvalitets PSU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For lite RAM. I 2010 må man nesten gå for 4GB..

 

Ellers er ikke OCZ kjent for stillegående PSUer..

 

Om ikke CPU skal klokkes så trengs ikke ekstra CPU kjøler (den er heller ikke noe å klokke med uansett)

 

CPU er bra, men mest om det skal kjøres mye tyngre programmer en spill. Du kan like mye ut av skjermkortet med en PHII 550 til 700kr..

 

Du får mye for pengene ved å velge et Gigabyte GA-770TA hovedkort.. spesielt om det ikke skal klokkes.. da sparer man fort 300kr..

Greit at det ikke er så mange spill som støtter 6-kjerner og at diverse spill kjører vel så bra på en 2 kjerne som en 6 kjerne. Men nå koster ikke 1055t all verdens + turbofunksjon gir et greit ytelseboost i de spillene som ikke har behov for så mange kjerner. Ser dessuten ikke hvor han skulle plassere de pengene han eventuelt skulle spare på og gå for p2 550, utenom sparebørsa?

 

Antar du bare snappet et hovedkortet ut fra hukommelsen din, ettersom det ikke har støtte for crossfire, noe som blir problematisk som du sikkert forstår.

 

 

Trådstarter sier dog ingen ting om å kjøre CF. Ellers er ikke 1500kr mye for 1055t nei, men jeg tenkte mer på gamer segmentet, og mener han heller burde legge mer penger i et bedre skjermkort, samt en kvalitets PSU.

Nei, for handlelisten hans inneholder jo "bare" 2 skjermkort.

 

4-8GB ram er et must. Ville nok også heller gått for et Intel i5 750 oppsett istedet for AMD.

Du kan sikkert hjelpe trådstarter hvorfor du heller ville gått for i5 750 istedet for AMD?

4GB er et must, 8 GB er "kjekt" og ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ah! Litt for trøtt på mårran til å legge merke til 2stk 5770..

 

Men syntes han enda burde gå for en kvalitets PSU, 4GB RAM og droppe CPU kjøleren...

Hehe!

 

Ja, har selv dårlig erfaring med Ocz Stealth, så er litt skeptisk til Ocz strømforsyninger.

Men ifølge han som har postet stickyen om pcen til rundt 7500, så skal det være en helt kurrant strømforsyning. Ville nok selv gått for en annen ja.

 

CPU kjøleren er litt roligere og kjøligere for enn billig penge, men strengt talt ikke direkte nødvendig.

Lenke til kommentar

Ah! Litt for trøtt på mårran til å legge merke til 2stk 5770..

 

Men syntes han enda burde gå for en kvalitets PSU, 4GB RAM og droppe CPU kjøleren...

Hehe!

 

Ja, har selv dårlig erfaring med Ocz Stealth, så er litt skeptisk til Ocz strømforsyninger.

Men ifølge han som har postet stickyen om pcen til rundt 7500, så skal det være en helt kurrant strømforsyning. Ville nok selv gått for en annen ja.

 

CPU kjøleren er litt roligere og kjøligere for enn billig penge, men strengt talt ikke direkte nødvendig.

 

Kunne heller tenke meg å se at han droppa kjøleren og la de 250kr inn i feks en 750w Chieftek Super series.. De har fått mye bra omtale og er et godt kjøp for prisen.

Lenke til kommentar

Takker for mange bra tilbakemeldinger!

 

Det der så for det meste ut som et veldig bra oppsett, men jeg har et par ting jeg ville forandret på:

 


  • Hvis du går for crossfire bør du også vurdere et hovedkort som har to fulle PCI-E x16-kanaler, det vil si 790FX- eller 890FX-brikkesett.

Har du et forslag til hovedkort med to x16-kanaler?

 

 

 

Ah! Litt for trøtt på mårran til å legge merke til 2stk 5770..

 

Men syntes han enda burde gå for en kvalitets PSU, 4GB RAM og droppe CPU kjøleren...

Har nå kvittet meg med kjøleren, og oppgradert til en kraftigere PSU. 4GB RAM har alltid vært en del av listen.

 

Er det noe poeng i å investere i 2GB til? (Totalt 6GB; 2x2GB, 2x1GB).

 

Handlevogn

 

 

EDIT: La til link til handlevognen. (Eller 'listen' som de kaller det nå.)

Endret av goofinator
Lenke til kommentar

Alle hovedkort med 790FX- eller890FX-brikkesett har dobbel 16x PCIE. 890FX er nyere og har lavere TDP, SATA 6gb og USB 3.0. Asus M4A89TD PRO bør være godt nok. Ellers virker det som Amentio har dette 790FX-kortet fra Asus veldig billig, som b-vare.

 

Jeg ville vurdert å beholde CPU-kjøleren siden du skal kjøpe en så dyr prosessor og bryr deg om støy og/eller skal klokke. En grei CPU-kjøler som Hyper 212 vil nemlig gjøre at du kan klokke en god del lenger, jeg vil tippe rundt 10-15% høyere frekvens. Når kjøleren bare koster rundt 15% av det prosessoren koster, bør det være et enkelt valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser sjef ut, der var Crossfire med x16 + x16 støtte på plass også!

Et tips dog er og bruke den handlelisten som en pekepinne på hva du trenger sånn ca. og så sette opp et oppsett tilpasset for hver nettbutikk.

Anbefaler disse nettbutikkene:

Amentio

Netshop (ofte gode tilbud)

Komplett (egentlig dyrt, men kan ofte spare litt pga gode tilbud)

Dustinhome (klart billigst + lavest frakt/gratis vist du er student)

 

En annen nettbutikk som har kommet seg i pris i det siste er Abbo, kjenner dog ikke til service men de kan ha veldig mye lav priser på diverse.

Lenke til kommentar

Jepp, nå ser oppsettet kjempeflott ut. HenrikPC sa det meste i sitt innlegg og det eneste jeg har å tilføye er at de tingene du eventuelt kan forandre avhengig av nettbutikk er:

 


  •  
  • RAM, hvis du finner bedre til omtrent samme pris, eller annen RAM billigere.
  • Grafikkort, i grunn er det bare å velge det billigste 5770 som er på lager innen en rimelig tid og har en god kjøler.
  • DVD-brenner, med mindre du valgte den NEC-en av en spesiell grunn, er det bare å velge en av de billigste fra den gitte butikken.
  • Eventuelt også strømforsyning, eksempelvis Mist 650W hos Netshop som er en del bedre kvalitet enn den du har valgt, 650W skulle være nok.

 

Hovedkort, prosessor, kabinett og harddisk kan du la være som de er uavhengig av butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jepp, nå ser oppsettet kjempeflott ut. HenrikPC sa det meste i sitt innlegg og det eneste jeg har å tilføye er at de tingene du eventuelt kan forandre avhengig av nettbutikk er:

 


  •  
  • RAM, hvis du finner bedre til omtrent samme pris, eller annen RAM billigere.
  • Grafikkort, i grunn er det bare å velge det billigste 5770 som er på lager innen en rimelig tid og har en god kjøler.
  • DVD-brenner, med mindre du valgte den NEC-en av en spesiell grunn, er det bare å velge en av de billigste fra den gitte butikken.
  • Eventuelt også strømforsyning, eksempelvis Mist 650W hos Netshop som er en del bedre kvalitet enn den du har valgt, 650W skulle være nok.

 

Hovedkort, prosessor, kabinett og harddisk kan du la være som de er uavhengig av butikk.

Fint, så fikk du utdyppet litt mer hva jeg mente! Men var for lat til og skrive^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...