Gå til innhold

Hvordan få best bilder av Knallrød solnedgang?med Canon 7d m flere objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man best bilder av knallrød solnedgang?hvilke innstilinger annbefales og evnt filtre?

Jeg har Canon 7D og canon 17-55 f2.8 is, canon 50 mm f1.4 samt canon 70-200 f4 is

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan får man best bilder av knallrød solnedgang?hvilke innstilinger annbefales og evnt filtre?

Jeg har Canon 7D og canon 17-55 f2.8 is, canon 50 mm f1.4 samt canon 70-200 f4 is

Noen fasit på innstillinger finnes vel ikke. Bruk av raw sier seg mye selv. Hvis hele motivet er statisk, ville jeg kanskje prøvd meg på HDR - spesielt dersom du skal ha med noen form for forgrunn. "Manuell HDR" med to eksponeringer, to lag i PS og en graderingsmaske funker også bra. Eller evt et gradert gråfilter på objektivet.. :)

Skrevet

Du må i hvertfall unngå automatisk hvitbalanse - da vil kamera nøytralisere fargene. Hvitbalanse innstilt for overskyet bør bli brukbart. Men det er klart at hvis du fotograferer i råformat så har du jo stor frihet til å eksperimentere med hvitbalansen i ettertid.

Et gradert gråfilter kan være nyttig, spesielt hvis du ønsker å se mer enn silhuetten av forgrunnen.

-trygve

Skrevet (endret)

Det er faktisk en fordel at himmelen er rød :)

Sarpsborg skyliner.

post-151946-1274131378,3657_thumb.jpg

Exif

Camera Canon EOS 30D

Lens Canon 50mm f/1.4

Filters none

Last Modified Date/Time2009:09:17 19:25:41

EXIF Sub IFD

raw

Exposure Time (1 / Shutter Speed)1/100 second ===> 0.01

secondLens F-Number / F-Stop28/10 ===> ƒ/2.8

ISO Speed Ratings100

Original Date/Time2009:09:17 05:34:06

Shutter Speed Value (APEX)6643856/1000000Shutter Speed (Exposure Time)1/100 second

Aperture Value (APEX)2970854/1000000 Apertureƒ/2.8

FlashFlash did not fire, compulsory flash modeFocal

Length50/1 mm ===> 50 mm

Endret av Nautica
Skrevet

Det er jo ikke EXIFen som har noe å si. Det er jo hvordan du eksponerer ifht de forholdene som er da du er ute å fotograferer.

Men det hjelper nok å undereksponere himmelen litt, da får du mere mettede farger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er jo ikke EXIFen som har noe å si. Det er jo hvordan du eksponerer ifht de forholdene som er da du er ute å fotograferer.

Men det hjelper nok å undereksponere himmelen litt, da får du mere mettede farger.

Jepp, det enkleste er å undereksponere, og forskjellene blir ofte dramatiske. Hvor mye vil variere etter farger og lys og der må en ofte tilpasse og prøve seg frem.

Tor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...