Gå til innhold

Hvor høye bølger? (link)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da skal det være skikkelig uvær. RIB er veldig sjødyktige etter min erfaring. Kjørte en 18 fots RIB i opp mot 55 knop i ruskevær med sterk vind. Holdt også lett 40 knops marsjfart gjennom et område lokalbefolkningen kaller "Lille-Atlanteren", du forstår sikkert av navnet at det er mest kjent for høy sjø. Uansett gikk det som en drøm i RIB.

 

I lave hastigheter takler båter veldig mye sjø. Du må havne i et helsikes uvær for at det skal være farlig å ferdes.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Virker som dere kan en del, vi har en seilbåt på 42 fot. Bavaria.

 

Den vil ikke kunne trekke en 16 fots rib med 70 hester?

 

Er ikke derfor riben kjøpes, er for å kunne leke med ring og vannski samt korte dagsturer.

 

Siste spm, hvor mye koster en dagstus med en slik rib som jeg snakker om? Helt vanlig dagstud med litt ring og vannski?

Endret av dih
Lenke til kommentar

15-åringer bør ikke føre en slik båt. Men for å svare på spørsmålet ditt: Å komme seg ut leden i glomma er null stress. Selvsagt greier seilbåten å trekke den, den har vel ikke strikkmotor? :)

 

Det er helt umulig å forutsi hva en tur vil koste, det avhenger av vær og vind, hastighet, sjø, distanse etc.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det skal gå fint. Jeg har sett tilsvarende båter med tenderbåter på 19-20 fot, men det kommer vel også litt ann på motoren som drar seilebåten. Nå er jeg ikke erfaren på akkurat dette området, men jeg vil anta at det skal fungere ganske greit med en 16-foter slepende bak ved hekken.

 

EDIT: Nå svarte en som tydeligvis har mer peiling enn meg på området rundt sleping av tenderbåter.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

15-åringer bør ikke føre en slik båt. Men for å svare på spørsmålet ditt: Å komme seg ut leden i glomma er null stress. Selvsagt greier seilbåten å trekke den, den har vel ikke strikkmotor? :)

 

Det er helt umulig å forutsi hva en tur vil koste, det avhenger av vær og vind, hastighet, sjø, distanse etc.

 

Oii, hvordan visste du hvor gammel jeg er?

 

Skal kjøpe båten når jeg blir 16 år

Lenke til kommentar

En ting som er greit å være obs på når det gjelder RIB er at med en gang du får baugen nokså høyt opp i luften så vil det være en enorm flate under som vinden tar tak i. Har selv opplevd dette med vår Zodiac Pro 9-mann, spesielt når jeg må kjøre rett mot bølgene med vinden i fleisen. Da må du ta det nokså rolig, for det er veldig ubehagelig når båten hopper litt opp og baugen bare løftes lengre og lengre mot en loddrett stilling.

Hjelper heller ikke så altfor mye å kjøre på skrå, du får fortsatt mye flate som vinden griper tak i.

Men generelt er det veldig greit å være på havet i RIB, som seiltrener må jeg gjøre det en del, og jeg føler meg veldig sjeldent ukomfortabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...