Gå til innhold

Hvor mye penger bør vi ha med oss? Ferietur til Side, Tyrkia


Anbefalte innlegg

Den 6.juni reiser kjæresten og jeg til Side, Tyrkia. Selv om jeg har vært i Tyrkia to ganger tidligere er jeg litt usikker på hvor mye penger vi bør ha med oss. Grunnen har jo litt med stedet også, jeg usikker på hvor mye det er som koster der, samt hvor gode shoppingmuligheter det er der. Jeg har tidligere vært i Alanya og Marmaris, hvor prisnivået var svært lavt, men da var jeg henholdsvis 10 og 13 år gangene jeg var der, og jeg er usikker på hvordan prisnivået er i dag.

 

Slik jeg har forstått må vi ha penger til visum som vi må betale for når vi kommer til Tyrkia. Slik var det ikke den gang jeg reiste de to første gangene jeg var der, men regner med å ha med 20 euro til pr pers for dette formålet (greit å ha litt ekstra om det skulle være noe, men vet at visum koster rundt 15 euro).

 

Utover dette, hva må vi tenke på? Noen overraskelser vi kan vente oss ift pris?

 

Vil bare legge til at vi skal på bo et femstjerneshotell med all-inclusive hvor dette er inkludert;

* Frokost-, lunsj- og middagsbuffé med drikke (lokal vin, øl, brus eller mineralvann).

*À la carte (bordbestilling) i forskjellige restauranter (tyrkisk, fisk og internasjonal).

* Drikke (mineralvann og brus) og lokale alkoholholdige drinker i barene 10-24.

* Snacks om ettermiddagen.

* Ettermiddagskaffe/te med kaker.

* Iskrem 10-18.

* Midnattsbuffé med salater og sandwich.

* Sportsaktiviteter som tennis, bordtennis, strandvolleyball og squash. Fitness-senter.

* Parasoll og solsenger på stranden og bassenget.

 

Forøvrig er også mat på flyet, samt buss til og fra hotellet også allerede betalt for. Kun setereservasjonene på flyet som gjenstår å betale (80 kr pr sete én vei).

 

Med andre ord, mye er allerede inkludert, men jeg liker å forsikre meg om at vi har med nok, så fint om andre har erfaringer med å bo på f.eks all-inclusive i Tyrkia. Vi skal forresten på en utflukt som antagelig kommer på rundt 300 kr pr pers.

 

Om noen har tips til ting vi burde kjøpe eller få med oss foruten gull og eventuelt krydder, så tar jeg dem i mot med glede. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På turiststeder tar de vel begge valutaer. Jeg var i Marmaris for et par år siden, og da tok vel 95% av alle salgssteder Euro. Tilogmed midt inne i basaren tok de det.

 

Det med hvor mye penger du skal ha med er jo også veldig individuelt:

 

Hva har du tenkt til å kjøpe?

Hvis klær, hvor mange plagg?

Kjøper du merker eller ikke?

Etc.

 

 

Gull som du har nevnt er relativt billig, det samme er lær. Så man kan kjøpe lærbelter og lærvesker til en billig pris.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Joda, men jeg har også erfart at euro er generelt dyrere valuta å betale med. Og da jeg var i Tunisia i fjor ble jeg anbefalt å ta med f.eks euro eller dollar, men det var ingen som ville ha det, eller så var det altfor dyrt å bruke, så det er derfor jeg spør. ;)

 

Vet ikke hva jeg har tenkt til å kjøpe egentlig, bryr meg ikke mye om merker. Har vært i Tyrkia to ganger før, og vet det er mye fake der nede, og det er jeg ikke interessert i. Tviler på at jeg kommer til å handle så mye klær egentlig. Ser for meg at det eventuelt går i gull, som jeg vet er billig der nede, og eventuelt en lærveske f.eks.

Lenke til kommentar

Okay. Brukes det mest euro eller tyrkiske lira der nede nå?

Tyrkisk lire brukes i Tyrkia.

 

Noen gateselgere og store butikker tar Euro, men gir som regel dårlig kurs.

Det lønner seg som regel alltid å betale i den lokale valutaen.

 

Lønner seg også å betale med kredittkort der det er mulig, så slipper du evt. gebyr for å ta ut i minibank, men bare valutapåslaget på rundt 1,75. Det er også mindre risiko for at du taper penger, for om du mener noe er feil, kan du få igjen pengene av banken eller kredittkortselskapet.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...