Gå til innhold

Skille stat og kirke?


  

108 stemmer

  1. 1. Burde vi skille stat og kirke?

    • JA!
      100
    • Nei
      6
    • Veit ikke
      2


Anbefalte innlegg

Hmmm, godt poeng. Men da har jeg en mistenke om at kirkene vil få status som kulturskatter, med staten som eier og vedlikeholder, mens DNK vil få leie dem for rimelig symbolske summer. Jeg har liten tro på at kirkene vil brukes til andre formål.

 

Nei... Det vil jeg ikke tro! Jeg tror heller at trossamfunnet hadde fått kirkene som en "gave". Kanskje ikke de gamle kirkene (husker ikke hva det heter!), men de nyere som er ofte i bruk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste kirker fra nyere tid er jo så stygge at fuglene flyr opp ned over dem jo, så jeg kan vanskelig se for meg at de klarer å donere de bort som "kultur skatter"...

 

Og det er mulig du får rett, for så veike som politikkere er mot religiøse kulter skal en lete lenge etter, de religiøse nyter en urettferdig stor respekt når alt de har å vise til er påstander ja, men dette sitter vel i "ryggen" til ynkryggene så det er mulig det blir løsningen.... Hadde jeg fått bestemme hadde eventyrklubben til jesus befunnet seg på gaten med øyeblikkelig virkning hvis de ikke kunne hostet opp penger slik andre folk og organisasjoner må. Syntes det er skammelig at vi supporter denne klubben jeg... Blir helt flau på nordmenns vegne, da det er mange organsisasjoner som trenger pengene langt bedre enn eventyr fortellernei den norske stats sponsede kirken... :no:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som har en liste over hvilke land som har statskirke?

 

Om jeg husker riktig er det kun Norge, enkelte land i midtøsten, og ikke så altfor mange flere land som ikke har skilt religion og stat enda.

 

Såvidt jeg vet har ikke engang Italia, katolikkenes høysete, "statskirke" på samme måte som Norge har -_-

 

Og vi som skal være så åpne og fremmelige...

 

 

Ikke bare har vi monarki og statskirke, vi skal kombinere dem også, "leke litt middelalder", og sørge for at folk meldes inn i statskirken før de vet hva de heter selv...

 

Og ja, kristendommen skal jo også ta like stor del i religionsundervisningen u grunnskolen som de andre religionene til sammen, i allefall ifølge kapittelinndelingen i lærebøkene...

 

feil, feil, feil, eller er det noen som mener statskirke er helt nødvendig?

Lenke til kommentar

Er det noen som har en liste over hvilke land som har statskirke?

 

Om jeg husker riktig er det kun Norge, enkelte land i midtøsten, og ikke så altfor mange flere land som ikke har skilt religion og stat enda.

I følge denne oversikten er det mange flere. Både Danmark, Island, Finland og Norge er ført opp med luthersk statsreligion. Det kommer nok litt an på hvordan man definerer statskirke og statsreligion.

Lenke til kommentar

Selv om vi har en religionsfrihet er det viktig å vise at Norge har en egen religion og ikke er ett fristed der fremmedkulturelle kan komme å kreve å få praktisere sin religion i all offentlighet. Kansje respektløst å si det, men jeg mener det utviser lite respekt å kreve en syndagoge midt i alle storbyer i Norge. Hva hadde skjedd om jeg krevde en kirke i hovedstaden i Saudi-Arabia ? Jeg skal ikke si at jeg er mot en muslim å praktisere sin egen religion. Men jeg mener det er viktik at han viser respekt for kongeriket Norge når han kommer for å praktisere.

Har du den historiske innsikten til å se ironien her? Norge hadde den viktige religionsfriheten som gjorde at fremmedkulturelle fikk komme og kreve å få praktisere sin religion i all offentlighet. Kort tid senere hadde de fremmedkulturelle drept den norske troen, brent de hellige bygningene og forbudt alle andre religioner. Fra og med da var Norge underlagt et kristent teokrati.

 

Jeg mener det utviser lite respekt å bygge kirker i et land med over 10'000 år med hedensk historie. Hva hadde skjedd om jeg krevde å få bygge horg og hov i Jerusalem? Respekten for kongeriket Norge har de kristne aldri hatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra skrevet Abigor. :)

 

De kristne evner ikke å se på det sånn, for de er opplært til å tro at det de tror på er riktig og alt annet er feil og tror i sin ensfoldhet at de skal ha denne respekten automatisk.

 

 

Og hvorfor skal vi egentlig respektere påstander? Trøsten er at vi blir klokere og en dag i fremtiden vil vi antagelig være ute av stand til å fatte at vi kunne la påstander være sannhet og styrende i et samfunn, for ikke å snakke om at alle må betale for at noen skal sitte i et hus og mumle med foldede hender i den tro at de hjelper mange uten å gjøre noen ting.... Eller ligge på gulvet å leke sykkel stativ som den nest største religiøse gruppen gjør... Vi vil en dag innse hvor stupid det er å tro at påstander er sannhet håper jeg og da er det slutt på den respekten fra resten av samfunnet også.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det omtrent som religiøs junkfood. McJesus har sine restauranter over alt. Uansett hvilket land du reiser til, får du den samme føden. Men det blir jo for dumt å si at McJesus er typisk norsk. Tenk deg at du aldri lenger kan spise fårikål, rømmegrøt eller ribbe. Det eneste som er typisk norsk er kebab og cheeseburger. Naturligvis med cola.

 

Selvsagt kan man nyte en hamburger eller kebab iblant, men det er for dumt når slikt gror seg så fast at man tror at det nærmest ble oppfunnet av Fridtjof Nansen. Den gastronomiske metaforen til side, jeg synes det er greit om kirken kan stå for egen regning. Det er et overdrevent antall bygninger i Norge som er en byrde på fellesskapet. Mange forfaller fordi politikerne ikke bevilger nok penger. Hvis vi slutter å bevilge penger, vil de som trenger kirkene få mulighet til å sørge for sin egeninteresse.

Lenke til kommentar

Kulturskatter? På hvilken måte da..?

Kanskje stavkirkene og de eldste kirkene har en viss arkeologisk verdi, men de fleste kirker har tilnærmet ingen kulturell eller funksjonell verdi som er verdig skattebetalernes surt opptjente penger.

 

For å sitere Benjamin Franklin:

“Lighthouses are more helpful than churches”

Lenke til kommentar

Jeg sier ta pengene fra kirken og gi de til de syke og fattige. Bygg heller sykehjem enn kirker, bygg dem gjerne der det er kirker i dag, så blir det kort vei til lik-depotet.

(Har aldri likt denne ideen om å begrave hele lik ned i jorden (atpåtil liggende), som om vi mennesker ikke opptar nok plass fra før av.)

 

Skjønner heller ikke religioners trang for å ha store organisasjoner, bygninger og ritualer for troen sin. Som om de trenger å validere troen sin hele tiden. "Pappa'n min er sterkere enn din".

Lenke til kommentar

Ser nytta av å ha ei statskyrkje på den måte at å ha ei overmakt å svare til kan hindre visse individ i å gjere ting som ikkje er i samfunnets beste interesse. Men, staten burde ha innflytelse over kyrkja og ha rett til å endre kyrkja sine retningslinjer og regler og ha rett til å benytte seg av eit religiøst aspekt når dei måtte ynskje det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Helt enig med Firebird, men iom at dette står skrevet i grunnloven er det vel slik at 2/3 av stortinget må vedta endringen over 2 stortingsperioder.

 

Hvor bred oppslutning er det omkring dette i dag? Er det i det hele tatt realistisk at dette blir endret innen 20 år..? Hvilke partier er det som har dette på agendaen..?

 

Problemet kan vel være at dersom partier som FrP og KrF er imot dette så er det ikke så mye å gjøre, selv om 60% av stortinget skulle være for en eventuell endring.

 

Et annet problem er at over halvparten av de som skal stemme for endring av loven faktisk selv er tilhengere av statsreligionen ):

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...