Gå til innhold

Skille stat og kirke?


  

108 stemmer

  1. 1. Burde vi skille stat og kirke?

    • JA!
      100
    • Nei
      6
    • Veit ikke
      2


Anbefalte innlegg

Det å skille stat og kirke er noe som har vært snakk om lenge! Hva syns du om dette?

 

Jeg mener det er det rette å gjøre! Jeg syns ikke religion skal påvirke samfunnet så mye som det gjør! Det kan godt være kirker osv, men ikke en statskirke som man er meldt inn når man blir døpt! Mennesker rundt om i Norge skal godt få lov til å tro på Gud og gjengen, men ikke bland det inn i hverdagen min! Jeg misliker å ha Religion på skolen! Hva skal vi med det? Hvem trenger å kunne mye om religion hvis du skal ha en annen jobb enn prest o.l.? Jeg lurer også på hvorfor Norge skal være kjent som et kristent land, når flertallet er ateister o.l!

 

Edit: Har lagt inn en avstemning!

Endret av FøkkAlt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener også at det er feil å ha en statskirke e.l. som skal være med å bestemme over ting som i grunn kun har med personlige synspunkter å gjøre.

 

Der du tar feil derimot er der du sier at det er unyttig å kunne noe serlig om religion så lenge du ikke skal bli prest e.l.

I et samfunn hvor religion er en del av manges hverdag er det faktisk ganske nyttig å vite en del om hvorfor en person oppfører seg som han gjør og hva det vil innebære å være medlem av en religion.

 

Folk må selv kunne velge hvilken religion de vil tilhøre eller om de ikke vil være med i noen religion i det hele tatt men man må vite noe om en ting for å kunne mene noe om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde du trengt å kunne mye religion for å sitte på kassa på Rema 1000? Hvis man skal "skjønne seg" på religioner, så må man respektere religion og/eller religiøse. Så da hjelper det ikke å ha det som fag mener nå jeg da!

Tenk deg om! Du skal ansette en av to søkere. Ser du på karakteren eller andre ferdigheter? Si hvis h*n skal jobbe på en cafe. Hadde du sett på hvor høflig personen er, hvor motivert osv? Hadde du trengt å sett på karaktererene? Kanskje norsk, engelsk og matte, men ikke religion og gym vel?

Lenke til kommentar

Old habits, die hard. Faktum er at veldig få gidder å stresse med å melde seg ut av statskirken. Man må jo sendte et fysisk brev! De burde ha en "MELD MEG UT AV DEN NORSKE KIRKE" knapp må MinID ved siden av selvangivelsen.

 

Og å lære seg religion er veldig viktig, da som et virkemiddel som promoterer kritisk tenking. Uten den utdannelsen, hvordan skal vi da klare å argumentere mot disse religiøse fanatikerene på forumet. Det er bedre å slå dem i sitt eget spill, selv om det ikke hjelper noenting! Det er ikke alt som står i "The Anarchist Cookbook" vet du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Old habits, die hard. Faktum er at veldig få gidder å stresse med å melde seg ut av statskirken. Man må jo sendte et fysisk brev! De burde ha en "MELD MEG UT AV DEN NORSKE KIRKE" knapp må MinID ved siden av selvangivelsen.

 

Og å lære seg religion er veldig viktig, da som et virkemiddel som promoterer kritisk tenking. Uten den utdannelsen, hvordan skal vi da klare å argumentere mot disse religiøse fanatikerene på forumet. Det er bedre å slå dem i sitt eget spill, selv om det ikke hjelper noenting! Det er ikke alt som står i "The Anarchist Cookbook" vet du :)

 

Ja, det er viktig å lære religion, men det kunne heller vært et valgfag..! Hvis du gir f*en i religion, hvorfor skal man ha om det? Hvis jeg ikek hadde vært gla i å diskutere hadde jeg aldri fulgt med i RLE-timene!

 

Og jeg har desverre ikke "The Anarchist Cookbook"! haha... Har lyst på den! lol :D

Lenke til kommentar

Det dere beskriver her står vel allerede i grunnloven ? I norge har vi religionsfrihet og ytringsfrihet.

 

Kongeriket Norge er kristent. Det kreves at kongen er av kristen tro. Og flere ting i det norske system er bygget opp på bakgrunn av kristendommen.

 

Jeg er ikke personlig kristen. Men med alle tradisjonene jeg har vokst opp med så mener jeg det blir galt å skille staten og kirken på denne måten. Våre tradisjoner er ikke nødvendigvis kristne verdier for alle som praktiserer dem. Det handler ofte om annet enn religion.

 

Selv om vi har en religionsfrihet er det viktig å vise at Norge har en egen religion og ikke er ett fristed der fremmedkulturelle kan komme å kreve å få praktisere sin religion i all offentlighet. Kansje respektløst å si det, men jeg mener det utviser lite respekt å kreve en syndagoge midt i alle storbyer i Norge. Hva hadde skjedd om jeg krevde en kirke i hovedstaden i Saudi-Arabia ? Jeg skal ikke si at jeg er mot en muslim å praktisere sin egen religion. Men jeg mener det er viktik at han viser respekt for kongeriket Norge når han kommer for å praktisere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dere beskriver her står vel allerede i grunnloven ? I norge har vi religionsfrihet og ytringsfrihet.

 

Kongeriket Norge er kristent. Det kreves at kongen er av kristen tro. Og flere ting i det norske system er bygget opp på bakgrunn av kristendommen.

 

Jeg er ikke personlig kristen. Men med alle tradisjonene jeg har vokst opp med så mener jeg det blir galt å skille staten og kirken på denne måten. Våre tradisjoner er ikke nødvendigvis kristne verdier for alle som praktiserer dem. Det handler ofte om annet enn religion.

 

Selv om vi har en religionsfrihet er det viktig å vise at Norge har en egen religion og ikke er ett fristed der fremmedkulturelle kan komme å kreve å få praktisere sin religion i all offentlighet. Kansje respektløst å si det, men jeg mener det utviser lite respekt å kreve en syndagoge midt i alle storbyer i Norge. Hva hadde skjedd om jeg krevde en kirke i hovedstaden i Saudi-Arabia ? Jeg skal ikke si at jeg er mot en muslim å praktisere sin egen religion. Men jeg mener det er viktik at han viser respekt for kongeriket Norge når han kommer for å praktisere.

 

Du sier jo her at det er religionsfrihet i Norge, hvorfor skal vi ikke da ha en synagoge i Norge? Syns det bare er bra at Norge er et flerkulturelt land, og det skal vi fortsette med! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du trengt å kunne mye religion for å sitte på kassa på Rema 1000? Hvis man skal "skjønne seg" på religioner, så må man respektere religion og/eller religiøse. Så da hjelper det ikke å ha det som fag mener nå jeg da!

Tenk deg om! Du skal ansette en av to søkere. Ser du på karakteren eller andre ferdigheter? Si hvis h*n skal jobbe på en cafe. Hadde du sett på hvor høflig personen er, hvor motivert osv? Hadde du trengt å sett på karaktererene? Kanskje norsk, engelsk og matte, men ikke religion og gym vel?

Jeg som ateist (og snart 40år) mener du trekker en litt feil slutning. Jeg tror religions-historisk undervisning (der en lærer litt om de viktigste religionene i verden) kan hjelpe en jøde til og forstå troen til en kristen (bare et eksempel).

Dette i seg selv tror jeg minsker faren for konflikter basert på "oss og dem". Når vi lever i en globalisert verden er det viktig og forstå hvordan andre mennesker tenker og ikke la fordommer og manipulerende krefter styre vår politikk og "omgang" med andre menneskegrupper. At vi i Norge for eksempel krever en grunnskole med helt nøytralt religionssyn og i form av en nasjonal læringsplan krever at alle går gjennom samme grunnutdanning i tråd med en integreringspolitikk, tror jeg bare vil styrke verdensfreden.

Dette burde være et svært aktuelt spørsmål i tiden.

 

Jeg har lenge sagt at staten Norge bør fraskrive seg rollen som en kristen nasjon. Dette er demokratisk helt feil. Vi er tross alt en nasjon dominert av ikke-troende på lik linje med andre svært velfungerende samfunn. Poenget med å skille stat og kirke er ikke mitt syn på kristendommen, men heller i frykt for at våre skatteinnbetalinger også skal dekke andre LIKE u-forsvarbare overtroer ( som igjen vil skape større avstand mellom mennesker. "oss og de andre" )

Religion kan være moralsk bra, men det har så mange negative bieffekter at jeg kan ikke godta at slikt skal styre livene til våre barn.

http://www.youtube.com/watch?v=H5tOgRD4EqY

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Det dere beskriver her står vel allerede i grunnloven ? I norge har vi religionsfrihet og ytringsfrihet.

 

Kongeriket Norge er kristent. Det kreves at kongen er av kristen tro. Og flere ting i det norske system er bygget opp på bakgrunn av kristendommen.

 

Jeg er ikke personlig kristen. Men med alle tradisjonene jeg har vokst opp med så mener jeg det blir galt å skille staten og kirken på denne måten. Våre tradisjoner er ikke nødvendigvis kristne verdier for alle som praktiserer dem. Det handler ofte om annet enn religion.

 

Selv om vi har en religionsfrihet er det viktig å vise at Norge har en egen religion og ikke er ett fristed der fremmedkulturelle kan komme å kreve å få praktisere sin religion i all offentlighet. Kansje respektløst å si det, men jeg mener det utviser lite respekt å kreve en syndagoge midt i alle storbyer i Norge. Hva hadde skjedd om jeg krevde en kirke i hovedstaden i Saudi-Arabia ? Jeg skal ikke si at jeg er mot en muslim å praktisere sin egen religion. Men jeg mener det er viktik at han viser respekt for kongeriket Norge når han kommer for å praktisere.

 

Du sier jo her at det er religionsfrihet i Norge, hvorfor skal vi ikke da ha en synagoge i Norge? Syns det bare er bra at Norge er et flerkulturelt land, og det skal vi fortsette med! :)

 

Har du vært i tyrkia på ferie ? Eller i noe muslimsk land i det hele tatt ? Hvis ikke, ta deg en tur!

Lenke til kommentar

 

Har du vært i tyrkia på ferie ? Eller i noe muslimsk land i det hele tatt ? Hvis ikke, ta deg en tur!

 

Det som er litt artig er at Tyrkia har en sekulær stat. Noe jeg mener er ett godt forbilde for bakvendtlandet Norge

 

Ga vel egentlig ikke noe svar på hvor irriterende for ikke religiøse disse bønnetårnene er. Personlig syntes jeg Norge mangler nasjonal stolthet. Kansje ikke så rart. Men det at vi gir og gir...det ligger faktisk noe i det. Det er ikke sånn at det er usant :)

Lenke til kommentar

Hvis du synes en kultur er irriterende så løser du det lett med å ikke reise der. Derimot bønnerop, kirkeklokker i norge klarer jeg meg fint uten. Ser dog ikke problemet med at Norge mangler nasjonal stolthet. Det synes jeg tvert i mot er bra. Hadde ikke gjort noe om vi hadde mindre heller.

Lenke til kommentar

Nå er det IKKE religion frihet at staten (med kongen i spissen) holder kristendommen oppe økonomiskt og betaler kirker og andre bygg for dem da, det er ikke religionfrihet i mine øyne ihvertfall...

 

På tide å skille de to, da kristendommen allikevel er den religionen som omtrent har minst tilhengere om en tar vekk alle kristen zombie som står oppført som medlemmer i stats kirken, men ikke egentlig er det...

 

Så kan vi bruke kirkene til noe fornuftig isteden for eventyr stuer :) Gleder meg allerede til å sku bil inne i den kirken vi har her jeg bor, da den passer perfekt til Amcar klubb lokale!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

Så kan vi bruke kirkene til noe fornuftig isteden for eventyr stuer :) Gleder meg allerede til å sku bil inne i den kirken vi har her jeg bor, da den passer perfekt til Amcar klubb lokale!

 

Bare synd staten kommer til å gi kirkene i gave til Den norske kirke når de skilles ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Jeg er ikke personlig kristen. Men med alle tradisjonene jeg har vokst opp med så mener jeg det blir galt å skille staten og kirken på denne måten. Våre tradisjoner er ikke nødvendigvis kristne verdier for alle som praktiserer dem. Det handler ofte om annet enn religion.

 

Feirer ikke du jul og påske hjemme uten å gå til kirken? Hvilke tradisjoner er det du frykter vil gå tapt? Om du vil feire jul i kirka kan du enda gå dit, om du ønsker dåp kan du enda gå dit eller ha borgerlig navnefest.

 

Synes denne resolusjonen gir et perfekt utrykk av mine meninger

Lenke til kommentar

 

Så kan vi bruke kirkene til noe fornuftig isteden for eventyr stuer :) Gleder meg allerede til å sku bil inne i den kirken vi har her jeg bor, da den passer perfekt til Amcar klubb lokale!

 

Bare synd staten kommer til å gi kirkene i gave til Den norske kirke når de skilles ...

Da har de et kjempeproblem på nakken plutselig. Hvem skal betale for driftsutgiftene?

Lenke til kommentar

Jepp, det koster flerfoldige millioner i året å vedlikeholde dette og det har ikke den norske kirken råd til når de står der med et fåtall av medlemmene sine, som jo skal betale gildet og verre blir det når den eldre generasjonen, som er de som tror mest på dette, faller fra...

 

Så kirkene må enten rives eller selges videre til noen som vil bruke dem, noen kirker er verne verdige og går over på et annet buskjett, men de aller fleste kirkene vil da bli lagt ut for salg eller lignende. De tilfaller ikke de kristne automatisk selv om det er bønn og annet som kirkene opprinnelig ble bygget for, da det er folket som har betalt for dem, ikke bare de kristne.

 

Så det blir artig å se hva de gjør av dem etter at staten skiller seg fra kirken. Det er egentlig hårreisende at staten fremdeles holder DNK som et forhåndsvalg her i landet når vi liksom sier at vi har religions frihet her i landet... Det betyr også frihet FRA religion, ikke sant?

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...