Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lett mc eller moped?


Anbefalte innlegg

Hei! :D

er en gutt på 15, som vil kjøre sykkel! :D

 

har noen spørsmål om diverse lapper...

 

Lett mc

Hvis man skal ta lett mc, hvor fort kan man kjøre da?

Kan jeg øvelsekjøre med fattern etter at han har hatt tungsykkel-lappen i over 15 år, må han sitte på da, eller kan han kjøre bak på sin suzuki 750ccm?

Hvor mye koster denne lappen? Hva slags type tester er det? oppkjøring? Hvor stort slagsvolum kan jeg ha?

 

Moped

kan jeg øvelsekjøre med fattern da? Hvor mye koster lappen? hvor stort slagsvolum kan jeg da ha? Har hørt at det bare er teoretiske tester innen moped-lappen... men er det ikke oppkjøring da?

 

 

Lyst til å kjøre! :D:new_woot::thumbup:

Endret av Oskeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet hvertfall at du kan kjøre opp til 125cc og at du har oppkjøring da kjørelærer sitter på deg. Denne lappen er en god del dyrere enn klasse M146 (..Moped..) også er selve sykkelen også en god del dyrere.

 

Moped:

Ja du kan øvelsekjøre med din far med han bak med sin tungsykkel. Dere må være lett synlig i trafikken, altså bruk refleksvest begge to. Dere må også ha toveis kommunikasjon mellom dere.

 

Med klase M146 kan du maks kjøre 50cc, og denne skal ikke gå fortere enn 50 km/t +/-.. For å få lappen til M146 få du ha gjennomført traffikalt grunnkurs, kjøretimer med skole. Tror det er totalt 16 timer eller noe slikt. Når du er ferdig med kjøretimene kan du ta lappen ved å ta en førerprøve på 30 spørsmål.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Lett mc:

Det er ingen fartsbegrensning på lett mc, det går på hestekrefter. Er vel maks 15 hk som er lov. Han må helst sitte på med deg når du øvelseskjører, men det går like greit om han kjører bak. Hvor mye lappen koster avhenger av hvor god du er til å kjøre i byen osv. Regn med 10 tusen, pluss minus. Det er som en liten billapp, er bykjøring, langkjøring o.l. Det er oppkjøring på lett mc ja. Du kan ikke ha noe større kubikk/slaglengde enn 125 som er originalt.

 

Moped:

Ja, faren din kan kjøre bak deg med motorsykkel. Det er maks slagvolum på 49 kubikk på moped og den kan ikke gå fortere enn 45 km/t. Det er felles kjøretimer med moped sammen med andre. Det er ikke oppkjøring på moped. Klarer du teorien så får du lappen med en gang.

 

Har du penger til det så ville jeg uten tvil tatt lett mc lappen.

Lenke til kommentar

Hei! :D

 

Kan være jeg går for lett mc... vet ikke helt.. kan være mine foreldre sponser meg, på grunn av sikkerhet i forhold til mopeden..

 

Har ca 30 000, og da blir jo alt brukt opp... men må man ikke inn med masse forsikringspenger og veiavgift... det er noe bulllshit!.. :(

 

Kan noen fortelle meg om " veien til Lett mc"? det hadde vært fint.. :D

 

Skal kjøpe KTM exc 125, et godt valg?! :D

Lenke til kommentar

 

Moped:

Ja, faren din kan kjøre bak deg med motorsykkel. Det er maks slagvolum på 49 kubikk på moped og den kan ikke gå fortere enn 45 km/t. Det er felles kjøretimer med moped sammen med andre. Det er ikke oppkjøring på moped. Klarer du teorien så får du lappen med en gang.

 

Har du penger til det så ville jeg uten tvil tatt lett mc lappen.

 

Tull, en norsk registrert moped er godkjent for 50 km/t.

 

Uansett så bryr ikke politiet seg så mye sålenge den går under 60 km/t bare sålenge den er orginal.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Nå får du sette deg inn i hva du sier før du påstår at noe er tull. Det er max 45 km/t, og 49 ccm, du får leve i din boble om du vil, men dette er fakta. At du i det hele tatt gidder å reagere på det er rart i seg selv, det har ingen praktisk betydning, men du tar altså feil. Hva politiet måtte mene er likegyldig. Dette er lovverket, og man skal forholde seg til det, ikke til hva utøvende makt måtte mene.

Lenke til kommentar

Kunne jeg valgt idag hadde jeg valgt lett-lappen uten tvil.

Har moped nå, og har fått to bøter fordi jeg kjørte uplombert moped.

En original moped går dass, uansett. De kjappeste originalt må vel være de nye fire-takt scooterne, og de går ikke noe særlig de heller, men de kommer seg vertfall opp en bakke i mer enn 20 Km/t...

 

Så får du lett-lappen av foreldrene dine, gå for det!

Lenke til kommentar

 

Moped:

Ja, faren din kan kjøre bak deg med motorsykkel. Det er maks slagvolum på 49 kubikk på moped og den kan ikke gå fortere enn 45 km/t. Det er felles kjøretimer med moped sammen med andre. Det er ikke oppkjøring på moped. Klarer du teorien så får du lappen med en gang.

 

Har du penger til det så ville jeg uten tvil tatt lett mc lappen.

 

Tull, en norsk registrert moped er godkjent for 50 km/t.

 

Uansett så bryr ikke politiet seg så mye sålenge den går under 60 km/t bare sålenge den er orginal.

Det spørs akkurat hvilken mann du møter på.

 

Sitat fra vognkortet på mopeden min: Maks hastighet 45 km/t. Endring av motor og utveksling for økning av ytelse og hastighet er ikke tillat.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Tenk på at på lett mc førekortet har du mye mer du må gjennom. En teori prøve som er mye/en del vanskeligere enn moped, oppkjøring du kan stryke på, og må vente 4 uker mellom hver, sikkerthetskurs og banekjøring (de to sistnevnte er jeg ikke helt sikker på) men uansett mye mer og det tar lenger tid enn moped.

 

Hvis du er født tidlig på året, kan du på moped lappen på vinteren. Og på lettsykkel kan du ikke få den før på vår til høst.

 

Tenk litt på det - jeg satt å vurderte lettsykkel en stund, men etter jeg fant ut hvor mye jobb det var å få den, så ble det moped istedenfor.

Lenke til kommentar

Tenk på at på lett mc førekortet har du mye mer du må gjennom. En teori prøve som er mye/en del vanskeligere enn moped, oppkjøring du kan stryke på, og må vente 4 uker mellom hver, sikkerthetskurs og banekjøring (de to sistnevnte er jeg ikke helt sikker på) men uansett mye mer og det tar lenger tid enn moped.

 

Hvis du er født tidlig på året, kan du på moped lappen på vinteren. Og på lettsykkel kan du ikke få den før på vår til høst.

 

Tenk litt på det - jeg satt å vurderte lettsykkel en stund, men etter jeg fant ut hvor mye jobb det var å få den, så ble det moped istedenfor.

 

Hvor tidlig? :ph34r:

Lenke til kommentar

skal man ha noe som går greit opp og fram av moped er det 2 takt scotoer som gjelder. er det flatt er det 4 takt scooter som gjelder. de kan få god farrt i nedoverbakke og holde den farten:) men de tåler vist mindre og ha rjeg skjønt. har selv 2 takt og den går ok i bakker 30-40 orginalt. og 50-55 på flata.

 

 

men kan man velge en lett mc så gå for det! mye bedre med tanke på fart

Lenke til kommentar

Tenk på at på lett mc førekortet har du mye mer du må gjennom. En teori prøve som er mye/en del vanskeligere enn moped, oppkjøring du kan stryke på, og må vente 4 uker mellom hver, sikkerthetskurs og banekjøring (de to sistnevnte er jeg ikke helt sikker på) men uansett mye mer og det tar lenger tid enn moped.

 

Hvis du er født tidlig på året, kan du på moped lappen på vinteren. Og på lettsykkel kan du ikke få den før på vår til høst.

 

Tenk litt på det - jeg satt å vurderte lettsykkel en stund, men etter jeg fant ut hvor mye jobb det var å få den, så ble det moped istedenfor.

 

Hvor tidlig? :ph34r:

 

Skrev en skrivefeil ser jeg. Mente "få mopedlappen".

 

Hvis man er født F.eks 10 januar, kan man lappen på bursdagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...