Gå til innhold

Anbefaling mount ring til lange objektiv? Nikkor objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på en slik du fester til et stativ, så har du ikke bruk for det på dette objektivet. 18-200 er så lett at du kan godt bruke skruehullet under kamera.

 

Mulig jeg misforsto spørsmålet? :hmm:

 

du forstod spørsmålet rett, men du svarte ikke særlig godt ( ikke vondt ment ). Poenget er bl. a muligheten for å få 100% beine bilder verti- og horisontalt. (mount ringen (iallfall sigma sin) har to prikker som viser dette.. men det er ikke så viktig... MEN!

 

er det noen som vet?

Lenke til kommentar

Du får ikke stativfeste på Nikon 18-200 uten å være svært kreativ. Stativfestet på kamerahuset, er rett i utgangspunktet, så et stativfeste vil ikke hjelpe på det. Et stativfeste på objektiv hjelper til med å flytte tyngdepunktet nærmere stativet. Det er ikke der for å hjelpe deg med å linje opp horisonten.

 

 

1. jeg får stativfeste på mitt objektiv ganske lett, jeg har en kamerat med samme objektiv.

2. Jeg vet VELDIG godt hva man skal med stativfeste, og JO! Det går helt fint ann å bruke det til å linje opp horisonten. Det er nemlig to prikker (et i objektiv, et på s.festet) som skal stå inntil hverandre!

3. du svarte ikke på spørsmålet mitt, så hvis du ikke har et (godt) svar, trenger du ikke svare.

 

Har du vurdert en sånn en?

 

 

ikke dum den nei! =) takker for svar!

Lenke til kommentar

Å line opp kameraet med stativet hjelper sjelden - det er nemlig kun unntakstilfeller at bakken er så jevn at du kan få stativet selv til å være helt i vater. Så er det en mye bedre løsning å kjøpe stativhode med vater, så du kan vri stativhodet til å være korrekt, eller å sette vater på selve kamerahuset. Å line opp stativfestet så det står helt riktig på stativhodet? Så kan du, som TheDarkListener skrev, men som du kanskje ikke leste helt korrekt, like gjerne skru kameraet fast i stativhodet.

 

Skrur du kameraet fast i stativhodet, så er det linet 100% opp med stativhodet.

Skrur du et objektivfeste fast i stativhodet, så skal du passe på så det er linet 100% opp med stativhodet (det er som regel en fordel), men det er bare et poeng å bruke dette hvis du har et stort og tungt objektiv. Hvis du bruker et objektiv som ikke er stort og tungt (for eksempel 18-200 du diskuterer over), så vil nøyaktig festing og rotasjon av objektivfestet nemlig ikke gi noe mer nøyaktighet enn å skru kameraet direkte i stativhodet. ..Som TheDarkListener da også skriver over.

 

Men - enklere løsning er som sagt vater i blitsskoen. ;)

Lenke til kommentar

1. jeg får stativfeste på mitt objektiv ganske lett, jeg har en kamerat med samme objektiv.

 

Jeg er 99% sikker på at din kamerat ikke har ett Nikon 18-200mm med stativfeste, men siden du sikkert nå kommer til å brøle om at jeg ikke har peiling og ikke skal svare, kan ikke du vise meg ett bilde av en 18-200 med stativfeste, så lærer jeg i hvertfall hvordan det ser ut?

Lenke til kommentar

1. jeg får stativfeste på mitt objektiv ganske lett, jeg har en kamerat med samme objektiv.

 

Jeg er 99% sikker på at din kamerat ikke har ett Nikon 18-200mm med stativfeste, men siden du sikkert nå kommer til å brøle om at jeg ikke har peiling og ikke skal svare, kan ikke du vise meg ett bilde av en 18-200 med stativfeste, så lærer jeg i hvertfall hvordan det ser ut?

 

Beklager! legger meg 99% flat! Tenkte nok på feil objektiv, så du har nok rett=)

 

Når vi først er inne på denne siden, kan jeg like godt spørre,

hva er den knappen / bryteren.. der det står normal/active til?

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...