Gå til innhold

Windows 7 SP1 betyr slutt på nedgradering


Anbefalte innlegg

I syntetiske tester er det minimal forskjell i hastighet, men det viser seg i praksis i en del programmer at WinXP er betydelig raskere. Dette blir vel bedre med Service packs og at Win7 blir mer "inngrodd" hos utviklere av diverse programmer, men hvis man pr. i dag viser null forståelse for at en god del fortsatt bruker XP (utover det at noen bedrifter er trege til å oppdatere), og spesielt XP64, så bør man kanskje heller være litt ydmyk. Selv sitter jeg på en kraftig pc, jeg har Original Vista liggende i hylla, jeg bruker Win7 på skolen, og jeg har helt bevisst valgt å bruke XP64, nettopp pga. erfaringene mine med de to andre OS`ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet er ikke hastigheten men kompatibiliteten mellom gammelt utstyr og ny programvare ( spesielt operativsystemet).

xp modus skal jo løes det . jeger er slet ikke sikker på at det funger hver gang.

 

da jeg ville bruke den gamle skriveren min måtte jeg buke xp modus . d.v.s at jeg bruket programmet Vmlite Worksation.

likevel kunne jeg ikke bruke den gamle xp driveren.

nå tok skriveren kvelden like etterpå så jeg måtte kjøpe meg en nye en.

 

for bedrifter trenger ikke dette problemet å være så enkelt.

 

 

en annen ting . hvorfor oppgradere / bytte ut utstyr som funger slik det skal ?

Lenke til kommentar

Vel, det største problemet jeg har funnet i Vista og W7 er faktisk sikkerhet. Det at det faktisk er ett %"%¤#&%/& å kopiere fra en backup av vista da windows mister info vedr. eierretigheter på filer etc. Annet enn det, så er det ganske greit å få W7 på plass. XP er en "hemsko" da det å forklare kunder hvorfor XP er tregere på den 6 år gamle maskinen enn på den helt nye maskinen på nabokontoret av og til kan være ett mareritt. Det er nesten så de ikke godtar at den nye maskinen er raskere, for det er jo samme operativsystem, så da skulle de jo være like raske. Ellers så liker jeg W7 bedre og bedre for hver dag som går (når jeg lærer meg til å jobbe med det mer og mer)

Lenke til kommentar

I hvilke programmer mener du at denne hastigheten har stor betydning for ?

 

det er jo hevdet at sikkerheten i Xp er et stor dilemma.

OG at av den grunn bør bytte til vista elle ( nå) W7 .

Men da er jo kompatibiliteten til det gamle utstyre et stor problem.

å kjøre i XP modus hjelper ikke på sikkerheten her .

 

 

at W7 er raskere en Xp kommer i hovedsak av at den støtter hardwaren bedre.

Lenke til kommentar

I hvilke programmer mener du at denne hastigheten har stor betydning for ?

 

det er jo hevdet at sikkerheten i Xp er et stor dilemma.

OG at av den grunn bør bytte til vista elle ( nå) W7 .

Men da er jo kompatibiliteten til det gamle utstyre et stor problem.

å kjøre i XP modus hjelper ikke på sikkerheten her .

 

 

at W7 er raskere en Xp kommer i hovedsak av at den støtter hardwaren bedre.

Missforstå meg riktig, sikkerheten er ett mareritt. For den er for tight. Hvorfor i granskauen kan ikke win7 detektere at det er en ekstern harddisk og at ingen av eierrettighetene på filene samsvarer med noe som helst på maskinen. Går jeg på toppen og endrer rettighetene for _ALLE_ filene, så gjelder ikke dette for skjulte filer og mapper.. Hurrah MS de har gjort det såpass sikkert at det tidvis er ett mareritt å jobbe med. Jeg liker sikkerheten. Men ikke når det blir ett mareritt å jobbe med, hvis jeg uansett har muligheten til å ta eierrettigheter over filer/mapper. Hvorfor ikke gi meg det valget når jeg forsøker å kopiere filene, istedenfor å bare si at: NÆH det får du ikke lov til.

 

Poenget mitt med XP er ikke at det er tregere på samme HW, her er det snakk om en bruker på XP som har en ~4år gammel maskin som sammenligner sin 4 år gamle maskin med den splitter nye maskinen med XP fordi de ser helt like ut (utseendemessig) det er lettere å forklare en person som knapt nok vet hvor påknappen på maskinen er at det er nytt når det er win7 på burken enn winXP annet enn det så synes jeg det er greit å slippe en del av bugsene jeg har hatt med XP. Må bare avvente at flere programmer blir klargjort slik at de fungerer i win7

Lenke til kommentar

ja, det kan være et mareritt.

 

det er alltid noe de ikke har klar å tilpasse før en skaffer seg nyeste versjon av Windows.

det har vær en del diskusjoner hvorfor dert skjer.

mye av det kommer av at MS kommer for sendt med informasjonen programmererne trenger ( mye er bestemt i siste liten) når et program skal fornyes.

dels fordi det tar lang tid å få alt tilpasset.

 

når så alt endelig funger ( nesten) perfekt så er det på tide med ny os versjon og man må begynne på nytt.

 

en ting man kan gjøre lite med er : 100 % funksjonalitet = 0% sikkerhet. 100% sikkerhet = 0% funksjonalitet.

når man så prøver å møtes en plass mellom ytterpunktene så er det alltid noen som mener at sikkerheten er for dårlig og andre som mener at funksjonaliteten er for dårlig. hvor skal man da legge listen hen ?

 

og så er det alltid ett eller annet de glemmer ta hensyn til.

 

selv om du ønsker å bli spurt om de skulte filene ved backup eller kopiering så er det nok som ville bestemme valgen et annet sted .

de blir lei av maset for hver fill som det skal taes baskup av.

Lenke til kommentar
en ting man kan gjøre lite med er : 100 % funksjonalitet = 0% sikkerhet. 100% sikkerhet = 0% funksjonalitet.

når man så prøver å møtes en plass mellom ytterpunktene så er det alltid noen som mener at sikkerheten er for dårlig og andre som mener at funksjonaliteten er for dårlig. hvor skal man da legge listen hen ?

 

Jeg vil si etter min egen lille mengde kunnskap: Fiks sikkerhetsproblemene og BRYT bakoverkompitabliteten mens sjansen enda er der, valget er å sitte å lappe på gjennomhullet skrog overfylt med hull.

Og det andre spørsmålet er: Hva legger du i "funksjonalitet", programvare biblotek?

Lenke til kommentar

alternativet er å lage enda fler utgaver av Windows ( avhengig hvor balansen mellom sikkerhet og funksjonalitet) er satt i fler nivåer

 

med funksjonalitet ( fant ikke noe bedre ord ) mener jeg hvilke elle hvor mange muligheter man har med produktet.

kort og god at det har mange funksjoner innebygget.

 

fjernstyring i Windows er jo en som neppe er så bra med hensyn til sikkerhet.

en annet er jo java søtten som det stadig klages på.

 

det siste er det er en feil i Aero som gjør at noen kan bryte seg inn på maskinen

Lenke til kommentar
alternativet er å lage enda fler utgaver av Windows ( avhengig hvor balansen mellom sikkerhet og funksjonalitet) er satt i fler nivåer

 

Tja, det er ikke det som er problemet.

OS graf fra wikipedia

Problemet er ikke nederst, men nest nederst og nest nest øverst. Brukeren bare gjør det enda verre.

La oss fikse OS feil og grunnelgende sikkerhetsfeil i OS, da er det største problemet borte.

"Sikkerhet" er ikke mer en at bruker ikke har direkte tilgang til OS, fikser grunnlegde sikkerhetsproblemer, og sikrer at applikasjoner ikke har tilgang til OS.

 

Bruker har tilgang til applikasjoner, applikasjoner kan via en spesifik måte bli autorisert til å ha tilgang til OS.

Windows default: Brukern har tilgang til OS, så har applikasjonene. Med UAC begynner det å lige det korrekte, men det er fortsatt mil igjen.

 

Vis problemet er at området vi bor i er radiaktivt, er ikke løsningen å flytte eller bli kvitt alt radioaktivt?

Lenke til kommentar

det er flere problemer her .

det viktigste er som du sier . de fundamentale tingene som ikke fungerer slik de skal.

bl.a at enkelte programmer krasjer.

 

et mindre problem er innloggingen som må til for at det er sikkerhet.

når man legger inne automatisk innlogging er det da sikkerhet ?

 

 

men du tekte kanskje på disse hullene i operativsystemet eller nettleseren som gjør at noen kan snike seg inn i systemet siden det ble nevnt at MS bur tenke mindre på bakover kompatibilitet ?

 

problemet er at det er veldig mye å ta hensyn til når en lager et os og at Windows brukere forlanger bakover kapabilitet.

det er overgangen fra xp til vista/Windows 7 eksempler på

for ikke å snakke om alle dette maset om sikkerhet som kom opp i viste for den minste ting.

her bommet Microsoft.

 

hvå gjøren en når det på den ene siden blir for mye bakover kapabilitet og på den andre siden blir lit for lite ?

Lenke til kommentar

Min kjøre elg, det var ikke det jeg sa eller impliserte.

 

når man legger inne automatisk innlogging er det da sikkerhet ?

Automatisk inloginng fungerer bare ved fysisk tilgang, med mindre noen har glemt hva ordet sikkerhet betyr(logge inn på en PC remove og ha direkte tilgang til å ødelege..... virkelig dårlig ide).

 

Det jeg mener med bakoverkompitablitete er at mange hull er derfra, PGA store hull i den originale planen(enbruker system, etc.....), som med hvert trinn forplanter seg og blir verre.

Hver gang MS lager en oppgradering fikser de ikke det egentlige problemet, og de brekker mesteparten av de tidligere programmene uansett. Så vis man ved hver oppdatering brekker 50% uansett, hvorfor ikke droppe bakoverkompitabliteten og fikse problemene en gang for alle?

 

hvå gjøren en når det på den ene siden blir for mye bakover kapabilitet og på den andre siden blir lit for lite ?

 

Finner mellomgrunnen: Lager et solid applikasjonslag aka wine, og dropper all bakoverkompitablitet.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

riktig. det med innlogging var mine meninger. så det har nok blitt en liten misforståelse her.

 

det jeg ville påpeke av problemer kommer best frem ved Windows xp og xp modus i Windows vista og 7.

 

- en bedrift trenger bedre sikkerhet på pcen sin. de bruker i dag xp

- tillegg fungere de gamle pcen dårlig

- bedre sikkerhet er å gå over til et annet operativsystem ( ente nå det blir mac os , linux eller windows7 ) for å ha et bedre grunnlag for sikkerheten.

- problemet da er at det gamle og fult brukbare utstyret (utenom pcene ) de bruker ikke lenger lar seg bruke. det finnes ikke drivere til det. å kjeppe nytt har de ikke økonomi til.

 

da er det bare 2 alternativer . der begge ender opp med at de forsatt bruker xp

 

man kan jo bare spørre seg om hvorfor MS ikke har gjort xp mode sikrere en vanlig xp.

hvorfor de ikke tiltatt gamle drivere å kjøre i en egen kompatibel modus. det funger jo delvis med gamle dataprogrammer

Lenke til kommentar

Vis det ikke finnes nyere version av deres gamle mainframe så har de kjøpt spesialagd, eller så er det edgammelt...... Eller så er produsentene en gjeng med drittsekker.

Eksempelet ditt stemte delvis til punkt 3, og på punkt 4 feiler logikken din.

Punkt 3: Windows 7 er litt sikrere en Windows XP, men ikke mye. Du må fortsatt ha antivirus, ergo usikkert.

Vis det er spesialutstyr så skal det ikke ha eller trenge nettverk med utenomverdenen, ergo det kunne godt kjørt DOS. Ergo dette skal ikke oppgraderes eller røres.

Si meg heller hvilket utstyr dette gjelder, og hvorfor det trenger internet tilgang. 90% av alt styres med mus og tastatur, vanelig spesialutstyr(tablets, etc) finnes det altids drivere til. Så hva er de siste 5%, produksjonspresser?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

punnkt 4.

utstyret er gammel , ja. men den trenger en pc for å styre det.

den gamle begynner å bli utslitt i motsetning til det andre utstyret.

så det er en ny pc de trenger

 

men den pcen funger lit dårlig med xp og best med W7 og her finnes det ingen drivere til resten av utstyret.

 

å kjøpe nytt utstyr har de ikke økonomi til

Lenke til kommentar

her finnes det mye forskjellig. alt fra det enkleste til det som er avansert. det er det siste som er dyrt å bytte ut

 

 

der jeg jobber har vi begrenset økonomi. hvis firmaet skal investere i nytt utstyr så må det behandlet i styret. det er firmaer som har det enda strammere økonomisk sett.

da er det ikke bare å kjøpe nyt utstyr

 

datastyrt graveringssutstyrr er ikke akkurat billig.

hva med dem som driver trykkeri. der er ikke utstyrer akkurat billig.

 

hvis pcen som styrer det svikter og de er avhengig av å kjøpe nye så må de nye kunne kjøres på det samme operativsystemet som de har brukt hele tiden.

 

det er ikke sikker at det går.

da må de bruke en nyere versjon , men så er utstyret såpass gammel at det ikke støttes i det nye operativsystemet. da er det problemer.

 

store firmaer vil altis klare en slik inverstering men det blir værre med det små

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Gravingsutstyr og trykkutstyr har ingenting med sikkerhet eller nettverk å gjøre, så det er heller en sak om problemer med gode avgjørelser?

Tror ikke helt jeg forstår situsionen, men jeg forstår at det ikke er en spesielt unik situsion blant små bedrifter med spesial utstur.

Slik jeg ser det virker det mer som det blir kjørt over usikret nettverk, fordi det er litt enklere en å sikre dem eller lage et internt nett som ikke er en del av hovednettet.

Utstyr som bryter sammen er en annen sak, det er alltid tøvig. Ok, produsent opplyser ikke om at den nye serien deres støtter hvilket OS? Siden du sier at det er "tester og kanskje det fungerer"?

Noe som bringer meg til:

 

det er ikke sikker at det går.

da må de bruke en nyere versjon , men så er utstyret såpass gammel at det ikke støttes i det nye operativsystemet. da er det problemer.

Er dette sirkelargumentasjon?

Usikkertvet, ny version av utstyr, støttes kanskje ikke i begge version av OS? Denne setningen henger ikke på grep :(

Vis dere har et utstyr, dette gamle støttes i det gamle OS. Den gamle bryter sammen, den nye støttes i hva? Så kjøper dere gammelt utstyr, eller er leverandørfirmaet som lager utstyret en gjeng med drittsekker som ikke vil si hva deres utstyr fungerer på, og ikke vil lage drivere til noe som helst?

Hva er egentlig problemet?

Lenke til kommentar

problemet er små bedrifter som ikke har råd til investere i nytt utstyr .

de har råd nye pcer når de gamle svikter.

dette er maskiner som må brukes for å styre dette utstyret.

hvis de nå blir tvunget til å kjøpe nye pcer så er jeg ikke sikker på at de fortsatt kan bruke xp på de nye maskinen.

da blir de i praktisk også tvunget til å kjøpe resten av produksjons utstyret i nyere versjon.

 

jeg er sikker på at det finnes små firmaer som bruker data styrt utstyr som er mere 10 år gammelt.

som vår en dyr inventeringen en gang i tiden.

 

nå er det støtten i operativsystemet og ikke i programvaren som er problemet.

på en måte så virker det som om non forutsetter at bedrifter bytter ut produksjonsutstyret etter et vis antall år uten å det burde være nødvendig. det er det som er den lille tuen som velter hele lasset

 

 

nå er vi ikke i den situasjon på jobben siden det er et større bedrift

 

 

der er stort sett bedrifter med noen få ansatte som jeg tror kan få problemer med dette.

alternativet er at de legger ned bedriften

Lenke til kommentar

nå var det du som mener at jeg bruker sikkerhet som argument bare fordi jeg har nevnt det i en sammenheng.

 

kan du forklar meg hvor noen ikke blir tvunget til å oppgradere eller kjøpe nytt produksjonsutstyr når bedriften må.

 

- kjøpe nye pcer når de gamle ikke virker

- de må bruke viste/ Windows 7 på dem fordi hardwaren i pc ikke funger skikkelig med xp

- produsenten av produksjonsutstyret har gått over til nyere utstyr og støtter ikke lenger det gamle med drivere

( på samme måte som at Canon ikke har w7 driver til skriveren bjc 6200 eller at Samsung ikke har noe konfigurerings program (magic tune) som blir godtat av W7 ) ? den skjermen er ikke så mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...