Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm ved forsøk på å formatere xp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk tilsendt en ny raptor disk her om dagen og ville gjerne ha xp liggende på den,

fra før av lå det på en annen eldre 250 gb 7500 rpm hdd.

 

Så satt jeg i winxp cdn og begynte å boote fra den, så klarte jeg å gå på installering

av xp uten å formattere. Uansett når jeg da skulle prøve igjen så får jeg kun blåskjerm.

 

Jeg kan riktignok bruke pcn nå om jeg booter fra den vanlige 250 gb hddn men da dette ikke er ideelt så vil jeg så gjerne ha noen tips på hva jeg kan prøve.

 

Jeg har allerede prøvd å bytte og ta ut en ram brikke.

 

 

Laster ved bilde av blåskjermen da det kanskje kan gi noen med litt erfaring en idé om hva problemet omhandler.

 

 

 

På forhånd takk!

 

Mvh Sebastian

post-114625-1273356564,0034_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, skal ikke være noe problem om disken ikke er formatert, windows skal oppdage slikt.

 

Så, ta ut det gamle disken, og alle andre eventuelle lagringsmedier utenom 1x dvd og raptor disken, sjekk at dvd står som primary boot i bios og prøv å starte maskinen med windows cden.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Gjør som Adjin sa, koble i fra alle andre harddisker, og still inn bios.

 

Trykk gjevnlig på Del under oppstart, så du kommer inn i bios, og sett cd-rom som første og hdd som andre Boot Device i Boot Sequence, som du finner i Advanced BIOS Features.

 

Gå til Integrated Peripherals/On-Chip ATA Devices, se at On-Chip SATA Controller er "Enabled", og RAID Mode er "IDE"

 

Save & Exit Setup

 

Prøv å installer xp på nytt, og formater disken under installasjon!

Lenke til kommentar

Er du sikker på at raptoren er ok, evt kluss med kabel eller kontroller?

Instalerte selv windows 7 og fikk problemer siden hk har 4sata porter + en i en annen farge.

Fikk instalert på ekstra porten install bootet på den men fikk problemer under boot nr 2.

byttet til en annen port og det gikk greit.

Lenke til kommentar

En liten update her:

 

Har prøvd å koble fra den ene disken 250gb vanlig og kjørt med bare raptoren men får samme blåskjermen da.

 

Har også på riktige innstillinger i BIOS, sjekket de ask99 nevnte.

 

WINXP sp2 cd.

 

Nå skal jeg prøve med usb, holder på å legge over nå.

 

EDIT: Har også sjekket at raptoren er ok og alle kabler er koblet riktig, koblet den om til nr 1 da jeg prøvde med kun den.

Endret av SebastianS
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Vil først og fremst bare takke for alle hjelpsomme svar/innvendinger.

 

Det viste seg at grunnen til at det ikke fungerte var den første gangen jeg hadde begynt å installere xp så hadde dette automatisk lagt seg på raptoren. Dette gikk ikke bort selvom jeg formaterte den, jeg måtte gå manuelt inn å slette de.

 

Burde kanskje sjekket det før men stolte på formateringen.

 

 

Mvh Sebastian

Endret av SebastianS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...