Gå til innhold

Ferdig-PC fra elkjøp - noe tess?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg skal skaffe meg en stasjonær gaming PC. Jeg har prøvd å sette opp en på komplett, men så gjorde en kamerat meg OBS på en ferdig-PC fra elkjøp, som så ut til å gruse oppsettet mitt og allikevel bli billigere enn det jeg hadde satt opp.

 

Her er link:

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ASM92MFKE5F1N/acer-aspire-m5810?Selected=Specifications

 

Kan dette bli en bra "gamer"? Det eneste jeg ble usikker på var skjermkortet idet jeg prøvde å søke det opp, og fant det i sammenheng med bærbare PC'er. Det står jo at det er 2GB minne på det, men finner ingen bra opplysninger eller tester på det. Alle tilbakemeldinger er satt stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Acer Aspire stasjonær PC med Intel Core i5 750 prosessor, 8 GB DDR3-minne og 1 TB lagringskapasitet.

 

Er det nødvendig å si mere?

 

Skjermkortet er i skjermen, så det er bare å kjøpe en bra skjerm. Skjønner ikke problemstillinga di.

Endret av oyzteinr
Lenke til kommentar

NVIDIA Geforce GT 330 er ett OEM skjermkort, det brukes kun til prefabrikerte maskiner og finnes ikke i løs vekt for å si det sånn.

Jeg har ikke helt klart å bringe på det rene hvilket kort dette tilsvarer, men mye tyder på at det yter i samme klasse eller kanskje noe bedre enn ett GT 240 kort. Men jeg kan som sagt ikke finne en eksakt sammenligning så muligens andre vet noe mere.

Lenke til kommentar

Acer Aspire stasjonær PC med Intel Core i5 750 prosessor, 8 GB DDR3-minne og 1 TB lagringskapasitet.

 

Er det nødvendig å si mere?

 

Skjermkortet er i skjermen, så det er bare å kjøpe en bra skjerm. Skjønner ikke problemstillinga di.

Wow!!!!! Hvilken planet har du falt ned fra??

Lenke til kommentar

Generelt så kan man si at prefabrikerte maskiner ofte er satt sammen kun for å kjøre det maskinen blir levert med i utgangspunktet. Jeg tenker da spesielt på powersupply.

 

Du vil nok i de fleste tilfeller kunne bygge en mer oppgraderingsvennlig maskin ved å sette sammen komponenter selv.

 

Når det er sagt så kan man godt finne gode priser på prefabrikerte maskiner, bakdelen er bare at man ofte vil bli litt låst hvis man tenker på fremtidige oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Back on topic:

 

Aceren er nok en helt grei pc, men skjermkortet er kun midt på treet. Ikke sikkert det er plass til å bytte skjermkortet til hva som helst heller, pga. en del nye skjermkortet er veldig lange. Ikke sikkert strømforsyningen tåler hva som helst heller.

 

GT240, GT330 etc. er kort bygd på eldre teknologi og stappet inn mye minne fordi det ser bra ut.

 

Harddisken er ganske treg, kun 5400rpm.

 

Uansett vil den nok yte ganske greit på de fleste spill. Bytter du skjermkortet vil du få en pc som yter bra, bare pass på at kortet du vil bytte til faktisk passer inn :)

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Jammen usikker på slikt selv. Den store ulempen med OEM PC, er jo at de er ganske låste, dvs at BIOS på hovedkortet er meget låst og at man ikke kan velgt innmaten selv. OEM PC kommer ofte med en ok prosessor og mye ram (passer bra på kontoret). Men hva angår skjermkort i slike er jeg usikker. Disse er som regel basert på gamle design. Men fordi skjermkortene er custom made for produsenten, så kan de jo være bra (ikke sannsynlig, men mulig).

 

Vil absolutt anbefale en selvbygd/komplett/netshop/etc pc fremfor en OEM pc, men har egentlig ikke noe godt grunnlag for det, bortsett fra at jeg tror at skjermkortene er svake fordi de er basert på gamle design.

 

Er egentlig OEM PC så elendig. Noen som vet? Selv har jeg aldri brukt OEM PC...

 

Men mitt røvertips er at man skal holde seg unna slike, med mindre man skal ha kontorpc.

 

 

Fra Softpedia (eneste seriøse side jeg fant som giddet å skrive noe om dette):

 

NVIDIA has unwrapped a number of GeForce GT graphics adapters, namely the GT 340, GT 330 and GT 320. These models are not exactly new products, as they are redesigned versions of devices that already exist.(...)

 

The third card introduced by the company is the GeForce GT 330. This model comes in multiple versions, each differentiated from the others through its number of processing cores, its memory interface, its amount of VRAM and clock speeds. The GT 330 has either 1GB or 2GB of VRAM and an interface of 128 bits, 192 bits or 256 bits. The models can also have either 96 or 112 cores, along with a GPU frequency of 500-550MHz, a memory clock of 500-800MHz and the shader running at 1250-1340MHz.

 

The cards are exclusively aimed at OEMs.

 

(http://news.softpedia.com/news/NVIDIA-Launches-GeForce-GT-340-GT-330-and-GT-320-135698.shtml)

Lenke til kommentar

Hehe, har satt sammen PC på skolen :D Enda de PC'ene var noen røtne gamle saker var det fortsatt gøy! :D Så tror jeg går for et litt oppgradert oppsett enn det jeg hadde før jeg kom borti den fra elkjøp ;) Hadde vært fint om dere kunne tatt en raskt titt....?

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=798253&su=8a172efa-d6ae-4adb-981a-61907af34639

Den maskinen er nok vel så bra som den andre, og da har du skjerm i tillegg til nesten samme pris.

 

Imidlertid ville nok jeg hoppet opp på HD5850. Du vill sannsynligvis kunne få hele oppsettet sammen med et HD5850 til ca samme pris om du bestiller et annet sted enn Komplett. Bl.a. skjermen koster under 1500kr hos andre butikker.

 

"Skjermkortet sitter i skjermen..." :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...