Gå til innhold

Objektiv / Blits til 450D


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte for en stund siden mitt første speilreflekskamera (Canon EOS 450D), og nå har jeg tatt bilder av alt mulig rart. Har til slutt funnet ut at det jeg kommer til å ta mest bilder av er folk som skater, men med kit-objektivet har jeg møtt på et par problemer. Bilder blir ofte mørke og litt uklare fordi det er mye bevegelse i bildet.

 

Siden jeg har funnet ut at det er dette jeg kommer til å ta mest bilder av, er jeg på jakt etter et objektiv som kan egne seg til slikt. Altså et som kan ha rask lukkertid uten at bildene blir for mørke.

 

Jeg er også på utkikk etter en god allround-blits om noen har noe å anbefale.

 

Jeg har ca 2000kr jeg kan bruke på objektiv nå, og blits kjøper jeg antagelig litt senere.

Om noen har noe å anbefale meg, så spytt ut :D

 

På forhånd takk!

 

-Torger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke rare greiene du får for 2K :)

 

Det første som jeg kom på er Canon 50mm f71.8,mye fotoglede for lite penger,det er et fastobjektiv som du ikke kan zoome med kanskje ikke den raskeste fokusmotoren men matcher kitobjektivet uten problem.Du kan sette objektivet ditt på 50mm og se om du blir komfortabel med den brennvidden.

 

Når tiden er inne for blits ville jeg ikke kjøpt noe annet eller dårligere en Canon 430 EX II.Du får så mye mer igjen ved og kjøpe denne.

Lenke til kommentar

Jeg kan strekke meg til 3k om du mener dette lønner seg.

 

Prøver å selge en moped for tiden. Om jeg får solgt den kan jeg øke budsjettet betraktelig, så kom gjerne med forslag i litt høyere prisklasse og.

 

Angående blitsen: Har faktisk sett på akkurat den der. Har lest at den skal være en grei allround-blits for nybegynnere (som meg). :)

Lenke til kommentar

430EX II er en grei point/shoot blits som man ikke trenger noen forkunnskaper om før bruken.

 

Angående objektiv ville det gjort objektiv-utvelgelsen enklere om du kunne sagt noen ord om hvilken brennvidder du bruker mest,mest på 18 millimeteren eller 55 millimeteren på objektivet ditt.

 

Du har også Tamron 17-50 mm f/2.8 som gir deg en fast blender f/2.8 hele veien,ikke sånn som den du har nå som er variabel mellom 18mm =f/3.5 til 55mm =f/5.6.Tamero'en vil gi deg omtrent samme variable brennviddespekter som ditt nåværende objektiv,du får også en tilsvarende utgave med stabilisering men du har ikke noe spesielt behov for det ved raske skudd.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har ingen eksempler på mørket, da jeg sletter de bildene som blir for mørke.

Har dog et eksempel på uklarheten. På dette bildet kan man se det rundt føttene til skateren.

post-146245-1273169046,1936_thumb.jpg

 

Angående brennevidde: Bruker alt fra 18 til 55. Ca 18-30 når det taes bilder på flata, mens jeg bruker litt høyere når vi er i skateparker og jeg blir nødt til å stå litt lenger unna.

 

Lurer på om jeg skal kjøpe det EF 50 objektivet og prøve det litt. Det koster jo ikke allverdens så det er ingen krise om jeg blir misfornøyd heller.

Lenke til kommentar

På eksempelet over hadde du nok løst problemet ved å kjøre iso opp til 400. Foreslår egentlig at du leser litt mer om eksponering (lukkertid/blenderåpning/sensitivitet) før du svir av tusenvis av kroner, kanskje du oppdager at utstyret du har holder mål? Om ikke annet blir du litt mer klar over hva du bør se etter når du skal kjøpe nytt utstyr :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg et bilde av den typen du viser "kler" litt bevegelsesuskarphet, jeg synes det blir for statisk hvis det ikke er noe, men det er jeg visst nokså alene om..

 

Et alternativ til 50mm f/1.8 er Canon 35 f/2, det er en brennvidde som mange synes passer bedre enn 50mm. I tillegg støtter jeg anbefalingen om å lese mer om eksponering..

 

Edit: Har du kitobjektiv med eller uten IS, forresten? Ikke at IS hjelper noe som helst til skatebilder, men IS-utgaven er også mye bedre optisk enn ikke-IS-utgaven. Har du ikke-IS-utgaven ville jeg ha gått for Tamron'en som er nevnt tidligere i tråden, gjerne uten VC da du ikke trenger VC til denne typen bilder og versjonen uten visstnok er bedre optisk. Den burde være mulig å få brukt til en rimelig penge.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Kanskje det lureste for meg kan være å lese litt mer, og kjøpe meg en blits?

Synes skatebilder blir mye bedre om de er tatt på kvelden og, hvor alt annet enn akkurat det rundt skateren er mørkt.

 

Noen som har noen linker hvor jeg kan lese og lære litt? :)

Lenke til kommentar

På det bildet som du la ut er det ikke objektivet som hindrer deg. Dersom du skal fryse bilder må du bruke lukkerprioritet på kort lukkertid 1/800 sek eller noe i den duren. Bruke midtre fokuspunkt og AI servo. Men på kvelden derimot er det blits som gjelder og da tror jeg kanskje 50mm F/1,8 er et godt alternativ.

 

For å ta kule bilder av fok som skater ser jeg for meg at du må veldig lavt ned (ligge på bakken og f.eks. ta bilder av folk som hopper) Prøv å eksprimenter med forskjellige perspektiver.

 

Kanskje fisheye objektiv hadde vært kult.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Boka "Understanding Exposure" av Bryan Peterson er igrunn knallbra, gitt at du er komfortabel med å lese engelsk. Litt mer tilgjengelig er f.eks fotokompendiet som ligger her på forumet et sted. Et kjapt google-søk gir http://digital-photography-school.com/8-tips-for-skateboard-shooting som et av første resultater, merk deg gjerne punkt 1 her, som et direkte svar på det du spurte om i første post ;)

Lenke til kommentar

Kanskje det lureste for meg kan være å lese litt mer, og kjøpe meg en blits?

Synes skatebilder blir mye bedre om de er tatt på kvelden og, hvor alt annet enn akkurat det rundt skateren er mørkt.

 

Noen som har noen linker hvor jeg kan lese og lære litt? :)

Nautica bruker å svare bra med en del linker til informasjon, her har du en av de (husker ikke de andre, og orker ikke lete akkurat nå).

 

Ellers har du ikke mye å tape på å kjöpe en 50mm 1.8, den kan du selge brukt hvis det ikke er helt det du har bruk for. Gir mye fotoglede for lite penger.

Lenke til kommentar

Takker for linken til den tråden! Skumleste gjennom nå for å se hva det gikk ut på, og tror det kommer godt med! Skal lese det ordentlig når jeg har dødtid på jobben i morgen :)

 

Ang. objektivet: Akkurat det samme jeg tenkte. Sjekket nettopp ebay, og samme linsa går for rundt $100 både ny og brukt. Så om jeg blir misfornøyd (noe jeg ikke tror jeg blir) kan jeg jo bare prøve å selge den :)

Lenke til kommentar

Takker for linken til den tråden! Skumleste gjennom nå for å se hva det gikk ut på, og tror det kommer godt med! Skal lese det ordentlig når jeg har dødtid på jobben i morgen :)

 

Ang. objektivet: Akkurat det samme jeg tenkte. Sjekket nettopp ebay, og samme linsa går for rundt $100 både ny og brukt. Så om jeg blir misfornøyd (noe jeg ikke tror jeg blir) kan jeg jo bare prøve å selge den :)

 

 

 

 

gå innom foto.no , så er brukt 50mm f1.8 til ca 500-600kr

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer en brukt 50mm f/1.8 må du ta i betraktning at dette er et "billig" objektiv,innmaten er laget av plast og hvis man vrir på fokusringen mens objektivet står i auto kan man ødelegge mekanismen.

 

Så dette objektivet vil ikke leve til evig tid,endel år lever det utifra hvor mye det vil blir brukt og behandlet og uten tvil verdt kjøpsprisen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe nytt hvis det bare er 200-300kr å spare på å kjøpe brukt. Da vet jeg hva jeg får samtidig som det er garanti i tilfelle det ryker.

 

Leste litt om eksponering i går og fant ut at det er en del ting jeg kan endre på mens jeg fotograferer. Skal prøve meg frem litt med dette før jeg eventuelt kjøper objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...