Gå til innhold

FSB eller MP overklokking?


Anbefalte innlegg

Skrevet
:roll: jeg sitter her da, lurer på om jeg skal øke Mp`en til 13.5 og kjøre 13.5 x 166 = 2.25 Ghz eller om jeg skal ta 11 x 200 = 2.2 Ghz hva vil lønne seg ytelses messig?
Videoannonse
Annonse
Skrevet
:roll:  jeg sitter her da, lurer på om jeg skal øke Mp`en til 13.5 og kjøre 13.5 x 166 = 2.25 Ghz eller om jeg skal ta 11 x 200 = 2.2 Ghz hva vil lønne seg ytelses messig?

FSB lønner seg. Gir bedre ytelse.

Skrevet
jojo, men til hvilken grad? Burde jeg f. eks. velge 190 x 12 = 2280 Mhz fremfor 14 x 170 = 2380 Mhz?????

 

Hva med å lette den late rumpa di opp av stolen og teste sjøl?

 

Du har fått svar på ditt første spørsmål. Et greit og generellt spørsmål man kan svare generellt på. Akkurat hva som lønner seg på ditt system kan bare du finne ut. Å tro at noen skal lete frem tall for deg som likevel ikke bety noe som helst er vel drøyt.

Skrevet

La meg "vise det grafisk" hvorfor man burde overklokke FSB:

 

XP2400+ @ 15x133 = 10500 3Dmark2001SE (resten av delene uviktig)

XP2400+ @ 10x200 = 14000 3Dmark2001SE (samme som ovenfor)

 

Poenget mitt er at ved høyere FSB får man mer bandwith, det som gjør at man får mye mer ytelse enn bare CPU kraft. Bare mer CPU kraft gir sjelden noe spesiell mer ytelse.

Skrevet
La meg "vise det grafisk" hvorfor man burde overklokke FSB:

 

XP2400+ @ 15x133 = 10500 3Dmark2001SE (resten av delene uviktig)

XP2400+ @ 10x200 = 14000 3Dmark2001SE (samme som ovenfor)

quote]

 

WOW. Syns de resultatene så misstenkelig bra ut til kun å vøre fsb overklokking.

Skrevet

Ta det med ro. Han har bare funnet på poengsummene selv. Det var bare et bilde for å vise at det gir stor økning i ytelse når man øker FSB.

:D

Jeg har selv gjort testa i både 3DMark2001 og 03.

Resultatene viste meg et par interessante ting:

 

Sagt med andre ord:

1280x1024, 16xAF, 4xAA - CPU 20% overklokket:

3DMark 2001 - 0,8% bedre ytelse

3DMark03 - 1,1% bedre ytelse

Unreal Tournament (gjennomsnitt av alle "Fly By") - 0,1% bedre ytelse

 

1280x1024, 16xAF, 4xAA - FSB 20% overklokket:

3DMark 2001 - 0,6% bedre ytelse

3DMark03 - 1,1% bedre ytelse

Unreal Tournament (gjennomsnitt av alle "Fly By") - 0,4% bedre ytelse

 

1024x768 - CPU 20% overklokket:

3DMark 2001 - 9,2% bedre ytelse

3DMark03 - 2,6% bedre ytelse

Unreal Tournament (gjennomsnitt av alle "Fly By") - 7,0% bedre ytelse

 

1024x768 - FSB 20% overklokket:

3DMark 2001 - 4,3% bedre ytelse

3DMark03 - 1,2% bedre ytelse

Unreal Tournament (gjennomsnitt av alle "Fly By") - 1,9% bedre ytelse

 

 

Javel. CPU overklokking gir høyere ytelsesforbedring enn FSB overklokking. Se signaturen min for systemdetaljer. Det er ikke sikkert du får samme resultater med andre komponenter.

 

11 x 200 = 2.2 Ghz gir best ytelse

14 x 170 = 2380 Mhz og 190 x 12 = 2280 ville gitt bortimot den samme gjennomsnitts-ytelsen tror jeg[/u]

Skrevet
Javel. CPU overklokking gir høyere ytelsesforbedring enn FSB overklokking. Se signaturen min for systemdetaljer. Det er ikke sikkert du får samme resultater med andre komponenter.

Å overklokke med FSB gir bedre ytelse.. Hvis du klokker FSB og CPU gir det mye bedre ytelse enn bare å ha klokket CPU til samme hastighet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...