Gå til innhold

Er Nikon Coolscan fortsatt bra saker?


Anbefalte innlegg

jeg holdt på å kjøpe meg en Nikon Coolscan for å digitalisere noen tusen lysbilder for noen år siden. Det ble lagt på is, men nå har jeg børstet støv av planene.

 

Er det fortsatt en Coolscan av et eller annet slag jeg bør satse på eller finnes det nyere og bedre i samme eller rimeligere prisklasse? Jeg finner likksom ikke så mye annet en flatbedscannere over alt nå og er litt forvirret siden alt annet data/foto utstyr har gått gjennom minst 3 generasjoner siden den gang...

 

takk

 

-varg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut for at de halvproffe scannerne som Coolscan er på vei ut. LS-9000 tror jeg du finner fortsatt, LS-5000 er det lenge siden jeg har sett ny, og den rimeligste varianten sluttet de å lage for 2-3 år siden.

 

De beste flatbedscannerne som Epson V700 gjør en rimelig bra jobb, selv med 35mm lysbilder, men ikke helt i Coolscan klasse.

Lenke til kommentar

Epson V700 er helt anstendig, og det er ganske kjapt mht til å kunne automatisere opp til 4 striper med 35mm film av gangen. Eneste aberet er om filmen ikke er 100% rett- Fokus er nemlig fryktelig vanskelig å justere, og en krøllete film kan gi deg ubrukelige scans.

 

Nikon Coolscan har både autofokus, særdeles bra optikk, LED belysning og faktisk mulighet for lagring i RAW-format!

 

Jeg har hatt begge, V700 er noe av det beste du får til mellom og storformat, men jeg angrer overhode ikke på Coolscan for 35mm!

Lenke til kommentar

Coolscan modellene er fremdeles de beste for film skanning. Hvis du leter litt/er litt tålmodig så er det mulig å komme over brukte, selv om de nå ser ut til å stige i pris. Vel verdt å skaffe seg en sånn hvis du tror at du kommer til å også bruke film i fremtiden. 

 

Ville vært fantastisk om det hadde kommet en ny utgave av denne. Ganske mye som har skjedd på sensor teknologi fronten siden Coolscan hadde sin debut. 

 

Dessverre lite sjanse for at det noen gang blir satt i gang produksjon av en slik skanner igjen.  

 

Alternativet er den nylig omtalte her på Akam, Canoscan 9000F flatbed skanneren med 9600x9600dpi oppløsning for dias og negativer.

 

Jeg skal starte på en større skanne jobb etter sommeren og selv om jeg har Coolscan V ED så vurderer jeg å supplere med  Canoscan 9000F hvis den er raskere. Så kan jeg re-skanne enkeltbilder med Coolscan som fortjener ekstra oppmerksomhet hvis det viser seg at Coolscan gjør en bedre jobb.

 

Canoscan 9000F kommer med mye bra software, bl.a. Silverfast SE.

 

http://www.akam.no/artikler/ny-_avansert_canon-skanner/76216

 

Ganske mye billigere er den også.

 

 

Lenke til kommentar

kjøpte en Coolcan 5000 i vinter,denne gir meget bra kvalitet. Har supplert med dias magasin, APS magsin og Silverfast programvare. Veldig fornøyd med resultatet. Nærmer meg ferdig med prosjektet så den blir nok lagt ut for salg på foto.no ila noen uker.

Skal du skanne i høy oppløsnong trenger du en del diskplass, er nå oppe i 400Gb ..

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er Nikon Coolscan 9000 bedre enn 5000? Er den noe å satse på?

 

LS9000 og LS5000 er samme generasjon scannere fra Nikon. Hovedforskjellen er at LS5000 kun håndterer 35mm (og APS) mens LS9000 klarer opp til mellomformat.

 

Jeg leste en test (tror det var i Fotografi) som mente LS 9000 var et hakk bedre på noen områder, men det er lenge siden og jeg husker ikke hva. Tror også at ICE på LS9000 skal være bedre på KC enn LS5000, men det er ikke noe jeg har testet selv.

Lenke til kommentar

Største forskjellen er at Coolscan 9000 tar medium format film.

 

Største problem er å få tak i noen av dem da de er gått ut av produksjon. Kan finnes på bruktmarkedet hvis du er god til å lete og tålmodig.

 

Bruktmarked prisen er ofte høyere enn da skannerne var nye.

 

Mener at Coolscan 5000 kostet ca. 12000.- da den var i produksjon.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...