Gå til innhold

Hvordan slette linuxpartisjon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min Clarkconnect-server ble ødelagt idag (ville ikke boote inn i BIOS) og jeg har en 120GB harddisk som er formatert i ext2 (clarkconnect ligger ikke på den, 120GB'en består bare av en svær partisjon med filer).

 

Jeg skal sette denne disken inn i en annen PC og legge inn Windows XP på den, og kanskje en annen linuxdistro på den senere. Skal jeg bare boote med WinXP CD'en og fjerne alt og innstallere XP i vei eller bruke fdisk til å slette partisjonen og deretter legge inn XP?

 

Hvis jeg skal legge inn linux senere, må jeg tenke litt konsekvent og sette av en partisjon til linux når jeg partisjonerer under XP-innstalleringen?

 

På forhånd takk :smile:

 

Vidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du partition magic, trenger du ikke bekymre deg om å lage en linux partisjon. Om du ikke har det bør du nok sette av litt plass til linux ja.

Forøvrig er det bare boote fra xp cd'en, der får du formatert og partisjonert under innstallasjonen..

Trenger ikke Partition Magic, heller. Flere distroer har NTFS-resizing med i installasjonen, f.eks. Mandrak 9.1 og ASPLinux. I de to nevnte skjer resizinga i GUI, og det er svært lett...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...