Gå til innhold

Japan Photo Flagship Store


Anbefalte innlegg

Har vært der idag for å prøve Sony A850 som var på tilbud, men kamera hadde ikke strøm.

 

My two cents about JP:

Personlig syns jeg heile konseptet til JP på Byporten vil neppe nå helt frem hos de proffe fotografer.

 

Det er f.eks. ingen skrivere eller fotopapir - siden det konkurrere med CEWE/"utskrift på nett" til JP. Jeg syns det er viktig å i det minste å ha litt fotopapir eller ha en "utskrift på nett" som er mer rettet mot proff-brukere.

 

Utstilling for alt mulig "foto-utskrifts-produkter" er like stor som selve butikken nede. Kunne i det minste flyttet kompakt-kamera og den slags 1 etasje opp.

 

Resultatet er at butikken er litt for liten til å virkelig kunne prøve 200mm og oppover. ... også er det for dårlig lys.

 

Så på mandag drar jeg til FotoVideo for å prøve A850 og kjøpe litt fotopapir. :thumbup:

Hei GCardinal,

 

det er MYE sant i hva du skriver! Noen ting er i gang allerede, noe trenger litt lengere:

 

* Strøm på A850: Det er på ingen måte konsept til å ikke har strøm på det. Som sagt før så er det konsept att ALT kan testes, så selvfølgelig skal der være strøm på kamera. Men butikken er bare to dager gammel, det var ett helvete får å bare får det grovt på plass for å åpne butikken. Bare gir oss noen dager tid for å for butikken opp på konseptnivå.

 

* konsept ikke helt for proffe: Dette stemmer, "Pro markedet" i Norge er (Nikons tall) omtrent 5% av total markedet. Hvis vi bygger butikken "bare for pro", så går vi konk som FotoKnudsen Pro, tidliger Fotovideo eller andre. Det gjør vi ikke. Så butikken skal være "godt akseptabelt" for pro, men ikke som hovedmålgruppe. Vi vil har 20% av markedet så som i entusiast markedet, der er vi fornøyd :-)

 

* skriver/fotopapir: Det kommer stor utvalg av scannere og fotopapir i assortiment. Og en mindre antall kvalitetsprintere. Gir oss litt tid for å for det på plass. Konkurranse til CeWe assortiment er ikke noe kriterium i det hele tatt. CeWe eier JP, men vi er 100% fritt i hva vi selger. CeWe ser bare på bunnlinje, resten er på oss selv.

 

* Kompaktkamera opp i første etasje: Der sier du noe, det har vi diskutert veeeldig lenge og det er ikke utelukket att vi gjør det i framtid. Men vi selger faktisk veldig mange entusiast kompaktkamera som G11, Leica, Panasonic LX3 etc. De er ofte solgt som "andre kamera" til de med Speil som første kamera. Plus att "systemkamera" som Pen er noe midt i mellom, skal de der være oppe eller nede? Så vi har tatt beslått att en kamera er inntil videre en kamera og de skal selges i "kamerakjellern". Men som sagt, time will show.

 

* siste grunn for att "pro delen" er underrepresentert med antall m2 og varebeholdning er att vi først skal får sertifiseringen av Nikon, Canon og Leica. Det jobbes med på sprang og målsettning er å har det for plass till/rett etter sommeren. Der følger altså step to og vi håper att kundene finner der både, strøm på A850 og bra utskriftsutstyr.

 

Tusen takk for feedback, det er veldig konstruktivt med sånn konkret opplevelse og hjelper mye mer enn "butikken ser fantastisk ut" eller "sjappen kan du glemmer" :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var innom i dag, og helt klart en butikk med potensiale :)

Eneste som var noe drøyt priset når jeg var innom var nikon 35mm af-s 1.8 til 17799,-, regner med at det var en trykkeleif ute og gikk der...

Bra med slike butikker i Oslo.

Lenke til kommentar

Eneste som var noe drøyt priset når jeg var innom var nikon 35mm af-s 1.8 til 17799,-, regner med at det var en trykkeleif ute og gikk der...

Hehe... den må vi få fikset på mandag :)

 

Som ansatt i butikken må jeg bare få lov til å takke alle de hyggelige kundene som har vært innom i løpet av åpningsdagene. Har forstått det slik at mange av dere leser på forumet og Akam. Tilbakemeldingene, smilene og de hyggelige samtalene har gjort det mulig for oss å yte maks for kundene til tross for at vi omtrent har jobbet døgnet rundt den siste uken for å få butikken så bra som mulig.

 

Også veldig bra at vi får konstruktive tilbakemeldinger. Vi vil selvsagt få strøm på alle kameraene etterhvert og mange har det allerede. Det har bare vært litt for hektisk til å administrere denne biten (skaffe demobatterier og ladestasjon for disse) disse første dagene da kundestrømmen har vært overveldende. Og utvalget på både varegrupper, kamera, objektiver og tilbehør vil selvsagt øke i tiden som kommer.

 

Så tusen takk til alle som har tatt turen innom, og håper å få se enda flere av dere i tiden som kommer :)

Lenke til kommentar

Kudos til JPstoney som våger seg inn her på forumet og "tar tyren ved hornene" ;)

Veldig greit å høre butikkens "point of view" også. Jeg misunner deg ikke jobben med å finne denne balansen mellom pro/entusiast og det segmentet man tjener mest penger på. Det synes som disse gruppene ønsker seg litt ulike ting til tider ;) Og i disse internett tider så må det være veldig vanskelig å holde priser nede og ant. kunder i butikk og fortjeneste oppe!? "Kundelojalitet" må vel være vanskelig i dag? Tenker dere noe i retning av happenings, foredrag, minikurs og slike ting for å bygge "fans"? :)

 

Forøvrig synes jeg butikken har blitt bra, (:)) jeg var litt for trøtt til å se meg skikkelig om, men jeg synes den delingen dere har gjort virket meget fornuftig. Likte veldig å komme ned til "utstyrhulen"! ;)Å jeg tror det er veldig sunt at vi fortsatt har litt konkuranse i by'n;) Men slapp av, jeg er JP-fan;)

Lenke til kommentar

i disse internett tider så må det være veldig vanskelig å holde priser nede og ant. kunder i butikk og fortjeneste oppe!? "Kundelojalitet" må vel være vanskelig i dag? Tenker dere noe i retning av happenings, foredrag, minikurs og slike ting for å bygge "fans"? :)

Hei bwyan,

 

hyggelig att du liker butikken og ja, det er sunn med konkurranse. Vi er marketsledende med 20%, men dvs att 80% (!) kjøper ett annet sted, der må vi jo gjør noe med .-)

 

* priser: ja, det er enn tøff bransje med syltynn marginer. Vi klarer oss fordi vi har sterk kontroll på kostnader og stor innkjøpsvolumen hjelper også sammen med ett god miks av Internett/butikk/hardware/fotoarbeide. Hadde vi ikke støtte fra alle disse 4 søyler, så hadde vi vert død i lang tid.

 

* kundeloyalitet: Dette ser vi egentlig veldig positivt! vi er jo i sterk vekst i en nedgående markedet. Hadde loyaliteten vert høyere i bransjen, så kunne vi ikke vokse på den måten...

 

* happenings/kurs: Helt klart, jeg er kjempeimponert av butikker som Fotovideo, Interfoto, Stavanger Foto, Ur og Foto Bergen og andre butikker som klarer å lage events i hele tiden. Her skal vi gjør noe. Vi har begynnt med kursing om CEWE FOTOBOK, vi har kurs i bruk av digitale kamera, men alt er på nybegynners nivå. Vi skal lager kurs for vidergående snart. Og så skal vi begynne med kurs for video og bilderredigering. Regelmessig messe med alle leverandører er planlagt og vi har også begynnt å kontakte fotoklubber for samarbeid. Men all dette tar tid å bygge opp...dessverre...

 

Tid for søving nå .-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

+1 til JPstoney og Marekatten. Det å komme til forumet og ta kritikken som den er, skorer mye hos meg.

 

Location og priser er bra, så jeg tror det blir nok kunder i fremtiden også :)

 

Mitt ønskeliste (for alle fotobutikker i Oslo) er:

1. Innbytte (Stavanger foto er helt rå på det)

2. Norsk versjon av MpixPro

3. Liten test studio (for å prøve kamera/objektiver).

 

Da blir jeg super fornøyd og loyal :thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...