Gå til innhold

Karbo- proteinpulver?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver med utholdenhetstrening og styrketrening. Trenger da pulver med høy andel protein og karbohydrat slik at jeg kan restituere med etter trening. Noen her som har tips? Kan godt være to produkt som jeg kan blande etter hvilken trening jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90+

Dunlab Major Carbs

Carbo Fuel Sitrus

Cell Max Appelsin

100 % Whey Protein Sjokolade

 

Har sammenlignet en del produktet, deriblant de to du nevnte.

 

Protein: 90+ hadde høyere proteininnhold pr. 100g (ca. 90%) enn 100% Whey Protein som har ca. 72%. I tillegg er koster 90+ 1,3 kr per gram protein, mens 100% Whey Protein koster 2,3 kr pr gram. Konklusjonen må være at du får mer for mindre hos 90+ proteinpulver.

 

Hos karbohydratpulverne ser jeg ikke store forskjeller i næringsinnhold, bortsett fra Cell Max som inneholder noe ribose-greier. Kanskje det er derfor den er dyrere enn de to andre karbsa.

 

Har funnet ut at 90+ er best av proteinpulverne men hvilket karb-pulver er best av de jeg har valgt ut?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si hvilken av karboene som er best, for det vet jeg ikke. Men fordelen med den jeg linket til er at smaken er nøytral. Så den kan fint blandes med proteinpulveret. De andre du linket til var med smak og kan tenke meg det kan bli en udigg opplevelse. Dessuten er nøytral carbs billigere.

Lenke til kommentar
Think you need a “recovery shake” post-workout? Think again. Unless you’re an elite athlete training twice a day and need to refill muscle glycogen as fast as possible for your next training session, “fast carbs” are a complete waste of calories. Your time (and money) is better spent with whole food carbohydrates that offer chewing resistance.

--Martin Berkhan

Lenke til kommentar

Viser han til noen form for dokumentasjon eller er det bare en påstand?

 

Hva næring angår er det jo ingen forskjell på karbohydratpulver og mat "med tyggemotstand" som inneholder de samme typene karbohydrat. Om det er nødvendig å fylle på med karbohydrat etter en treningsøkt om man ikke har en ny treningsøkt samme dag kan jo diskuteres.

 

Hva proteinet angår trenger alle, "pro athletes" og nybegynnere, protein for å bygge muskler, og det er kunstigst å få i seg litt rett etter trening, jf. blant annet www.tn.no som sier at treningseffekt kan øke med 25% om det inntas protein innen 30 min eter trening.

 

Edit: Tar bare frukt etter trening jeg også, men har man f.eks. et karbopulver bestående av fruktose og de andre former for sakkarid som frukt inneholder blir det jo det samme. Dog det ikke er spesielt stress å bare skaffe seg litt frukt.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Hvis man ser på kaloriene blir det likt. Men du får ingen metthetsfølelse av det og blir sulten fort etterpå, og resultatet blir at du lett overspiser (du kan spise så mye du vil for å bygge muskler, men kroppen kan ikke bruke alt ---> ekstra fett).

 

Det finnes plenty av dokumentasjon på Martin's side, leangains.com

Lenke til kommentar

Man får metthetsfølelse, dog ikke så lenge. Men det er kanskje akkurat det noen ønsker. Må man spise mye så er det en fordel.

Nei. Poenget med metthetsfølelse er at kroppen din forteller deg hvor mye næring du trenger. Det er ikke nødvendig å spise mer enn kroppen din har bruk for. Det lagres som fett, og jeg ser ingen fordeler med det.

 

Uansett, poenget var at man ikke trenger å kaste innpå karbohydrater etter trening så lenge glykongenlagrene er fylt opp til neste økt.

Lenke til kommentar

Metthetsfølelsen trenger ikke være avgjørende på om du får nok næring. Jeg kan spise meg mett og likevel gå ned i vekt. Da får ikke kroppen det den trenger.

Og jeg spiser meg mett og går opp i vekt. Da spiser du for mye salat og for lite fett, proteiner og karbohydrater.

Lenke til kommentar

Trener flere ganger per dag og trenger rask restitusjon.

 

Under utholdenhetsøkter som er av høy intensitet og som varer i relativt lang tid, noe som er den type trening jeg bedriver mye i både fotball og jogging, trenger kroppen ca. 1-1,5 g/kg kroppsvekt med karbs den første halvtimen etter økta. Jeg veier ca. 80 kg og trenger da 80-120 g karbs, og det sier seg selv pulver er mer praktisk enn å stappe i seg 3 bananer.

Lenke til kommentar

Metthetsfølelsen trenger ikke være avgjørende på om du får nok næring. Jeg kan spise meg mett og likevel gå ned i vekt. Da får ikke kroppen det den trenger.

Og jeg spiser meg mett og går opp i vekt. Da spiser du for mye salat og for lite fett, proteiner og karbohydrater.

Jeg spiser alltid mat rik på kalorier. Men jeg er også 2m høy og har et høyt forbruk. I tillegg er det flere grader av mett. Jeg har lært å spise meg forbi metthetsfølelsen. Det var vanskelig, men nå er det vane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...