Gå til innhold

Tatt i fotoboks!


napster1989

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg jaggu tatt i fotoboks..

 

Speedometer måleren i bilen viste 80km/t, da det skulle være 60km/t dum som jeg er.

Det rare er at boksen blendet meg med et rødt laserflash, og jeg var egentlig ikke nærmere enn 100 meter. Det var en bil forran meg, men vet ikke 100% om det var meg eller han som ble fotografert. Det var aldri noen blitz, da dette var i en mørk tunnel. Men det røde flashet kom kun ën gang.

 

Vi bilister har sikkert sett de heltrukkede linjer som går over veien rett foran en fotoboks, er det ikke her bildet blir tatt? - Jeg lå et sykke bak..

 

Kan det har vært at det røde flashet var en hastighetsmåler, og at kameraet faktisk tok bilde av meg uten blitz da jeg var kommet nærmere kameraet?

 

Hva er straffene for dette? - Har ringt rundt og fått høre ca. 4000.- Men mister jeg lappen???

 

Mvh

en fortvilet sjofør..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mister ikke lappen for 80 i 60-sone. Speedometeret ditt viser 10% for mye. Dvs du hadde 72.

I tillegg er det sikkerhetsmargin på 3km/t. 69 i 60-sone er ikke rare greiene.

 

Det er ved de tre stripene bildet blir tatt. Flashinga er i samme enhet som kameraet.

 

...edit:

Du får isåfall 1600 kr, dersom alt stemmer som det jeg har sagt nå.

I verstefall blir det 2900 kr.

Endret av Fradrik
Lenke til kommentar

Den ene gangen jeg ble fotografert av en fotoboks brukte den ikke den store, skumle, røde blitzen, men et lite grønt lys. Hvor jeg var i forhold til linjene vet jeg ikke, men både bilen og jeg var mer enn tydelige nok på bildene, og jeg hadde ingen interesse av å lure meg unna. 78 km/t i 70-sonen resulterte i 1600 kroner ut av kontoen.

 

Hvis målingen av deg viser 80 km/t i 60-sonen, får du 4200 kroner i bot og to prikker på førerkortet.

Lenke til kommentar

Speedometeret ditt viser 10% for mye. Dvs du hadde 72.

I tillegg er det sikkerhetsmargin på 3km/t. 69 i 60-sone er ikke rare greiene.

Det du sier om sikkerhetsmarginen er korrekt (jeg har blitt reddet av den) men det at speedometeret viser 10% feil kommer fullstendig an på bilen. Speedometeret i min bil viser rundt 2-5 km/t feil, avhengig av fart og dekkene jeg kjører med.

Lenke til kommentar

Speedometeret ditt viser 10% for mye. Dvs du hadde 72.

I tillegg er det sikkerhetsmargin på 3km/t. 69 i 60-sone er ikke rare greiene.

Det du sier om sikkerhetsmarginen er korrekt (jeg har blitt reddet av den) men det at speedometeret viser 10% feil kommer fullstendig an på bilen. Speedometeret i min bil viser rundt 2-5 km/t feil, avhengig av fart og dekkene jeg kjører med.

 

Ja, sikkerhetsmargine varierer veldig (kommer an på hvilke dekk man har og sånt). Men fra fabrikk med helt nye hjul skal det være ca 10% feilmargin.

Lenke til kommentar

Klarrt det, men 10% skal liksom være en sånn..standard.

Kvifor det?

 

Tatt fra en annen tråd her inne:

"Det er enkelt og greit fordi de ikke vil at bilen skal vise for liten fart. Hvis bilen din egentlig hadde 80 istedenfor 70 som speedo viste så ville bilprodusenten etterhvert få noen saftig søksmål\ meget dårlig rykte,f.eks i forbindelse med ulykker, 10km\t forskjell kan redde liv."

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at misvisningen er lagt til med vilje for å slippe eventuelle søksmål dersom speedometeret plutselig skulle vise for lite. Men dette med at det skal være 10% som standard er det vel neppe særlig belegg for å hevde. De fleste nye biler har bare 3-4 km/h misvisning når man kjører i 80 km/t.

 

Jeg ville også passet meg for å stole på internettfora som gode kilder. :)

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at misvisningen er lagt til med vilje for å slippe eventuelle søksmål dersom speedometeret plutselig skulle vise for lite. Men dette med at det skal være 10% som standard er det vel neppe særlig belegg for å hevde. De fleste nye biler har bare 3-4 km/h misvisning når man kjører i 80 km/t.

 

Jeg ville også passet meg for å stole på internettfora som gode kilder. :)

 

Nå skyter du deg i foten Tor Erik.... :)

Lenke til kommentar

10% feilvisning på speedometeret som "standard" tror ikke jeg stemmer heller :D

 

Tenk slik:

(I) Du kjører i 100km/t: skal feilvisningen være 10km/t da? (10% av 100)

 

Og så....

 

(II) Du kjører i 60km/t: dvs 6km/t feil på speedometeret (10% av 60).

 

Konklusjonen vil jo da bli at feilvisningen øker for hver økte km/t på speedomeret dvs. øker med økt fart :p

 

SVAR: Nei jeg tror nok heller feilen er den samme for hver km/t langs hele speedometeret som feks: 4km/t feil på 60km/t som på 100km/t.

 

WTF??

 

Ja du tenker helt riktig :) : speedometeret "hopper" altså da rett på fire så fort bilen er i tilstrekkelig bevegelse for å gi utslag på fartsmåler.

 

Så sier du: Meeen jeg mente jo 10% feil i gjennomsnitt av alle biler i hele veerden :!:

 

Dette blir helt jalla ettersom feilvisningen varierer betydelig fra bil til bil, her er det alt fra 2km/t til 8km/t feil, så å vise til gjennomsnitt her blir totalt feil.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Jeg for min del skriver ihvertfall "jeg tror" i stedet for å slenge rundt meg med en masse påstander og si "jeg vet" eller "det er sånn" uten å ha noe som helst belegg for det eller kilde å vise til.

 

Kom med en underbygget teori ovenfor, hvorfor jeg mener 10% feilvisning som en "standard" er ulogisk og virker som noe tatt ut av det blå :)

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Må understreke at jeg ikke er noen bilmekaniker eller har inngående kunnskap i speedometer eller justering av disse. Alt jeg kommer med her er og blir teorier.

 

Selv synes jeg det virker nok så logisk å programere inn fast fart.

 

Kan man legge inn feks 4 km/t i feilvisning så vil speedometeret tenke: 1km/t+4 2km/t+4 3km/t+4 4km/t+4 osv osv

 

Problemet jeg mener med prosent feilvisningen som nevnes her er ikke at speedometeret lett skal kunne legge til 10% av farten man kjører som en feilvisning.

Men snarere det faktum at bruker man prosentregning så øker som jeg nevnte feilvisningen med økt fart, dvs unøyaktigheten øker.

 

Eller sagt på en annen måte, jo fortere du kjører jo mer unøyaktig er speedometeret. Og hvis denne unøyaktigheten er hele 10% som en slags standard så blir jo det ganske stor variasjon.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at misvisningen er lagt til med vilje for å slippe eventuelle søksmål dersom speedometeret plutselig skulle vise for lite. Men dette med at det skal være 10% som standard er det vel neppe særlig belegg for å hevde. De fleste nye biler har bare 3-4 km/h misvisning når man kjører i 80 km/t.

 

Jeg ville også passet meg for å stole på internettfora som gode kilder. :)

 

Nå skyter du deg i foten Tor Erik.... :)

På hvilken måte? Jeg forklarer trådstarter hva jeg vet om emnet, og advarer på slutten mot at han skal ta alt han finner av informasjon her inne for god fisk. Det sistnevnte burde alle ha i bakhodet når man surfer rundt på nettet, spesielt på ulike fora som dette. Stoler du 100 % på anonyme forumbrukere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...