Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan er Fysikk 1?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer sterkt Fysikk 1, men jeg er litt usikker i og med at jeg valgte Matte 1P i VG1. Jeg har nå innsett at dette var idiotisk, men det var for å få en god karakter. Jeg ligger for øyeblikket mellom 5 og 6. Hvordan tror dere Fysikk blir? Er det vanskelig? Hvor mye må det jobbes og hvor mye talent kreves for 5 eller 6 i fysikk 1? Jeg har forresten valgt S1-matte for VG2. Litt feigt med andre ord. På forhånd takk!

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg valgte selv fysikk 1, og har nå fysikk 2. Jeg ser ikke på dette som et veldig vanskelig fag, det er egentlig bare veldig logisk. Jeg jobber egentlig ganske lite med det, og ligger likevel på 5. Jeg hadde R1 matte, og har nå R2 matte. Her går det ikke så veldig bra, da det ligger på 3-. Av personlig erfaring har jeg opplevd at Fysikk er veldig logisk, mens matematikk er mer på en "Sånn er det bare" stil. Det er ting jeg har lært i mattematikken som har vært nyttig i fysikken, og omvendt. Men husk at læreplanmålene er lagt opp til at du skal kunne lære deg og forstå det som er pensum. Med andre ord skal det ikke gjøre noe om du ikke har valgt vanskeligere mattematikk, siden det du behøver å lære i fysikk, vil du lære i fysikk. Så lenge du jobber med det selvfølgelig:) Men jeg synes du skal slå til med fysikk, for det er et veldig morsomt og lærerikt fag :)

Lenke til kommentar

I Fysikk 1 trenger du følgende matematikkkunnskaper:

- Formelregning. Kunne balansere faktorer på hver side av likhetstegnet.

- Enkel derivasjon. Fart, akselerasjon uttrykt ved funksjoner for eksempel.

- Enkel vektorregning, så enkelt at du lærer det underveis. Krefter i forskjellige retninger.

- Noe trigonometri. Pytagoras, sin/cos/tan til en viss grad. Se punktet over.

- Potensregler.

 

Ikke bli skremt av det over, det aller viktigste er logisk sans og å kunne se sammenhengen i fysiske fenomener.

Noen kapitler er ca. ren pugg, som for eksempel Astrofysikk og teknologi. Men også her er det noe matematikk :)

Lenke til kommentar

I Fysikk 1 trenger du følgende matematikkkunnskaper:

- Formelregning. Kunne balansere faktorer på hver side av likhetstegnet.

- Enkel derivasjon. Fart, akselerasjon uttrykt ved funksjoner for eksempel.

- Enkel vektorregning, så enkelt at du lærer det underveis. Krefter i forskjellige retninger.

- Noe trigonometri. Pytagoras, sin/cos/tan til en viss grad. Se punktet over.

- Potensregler.

 

Ikke bli skremt av det over, det aller viktigste er logisk sans og å kunne se sammenhengen i fysiske fenomener.

Noen kapitler er ca. ren pugg, som for eksempel Astrofysikk og teknologi. Men også her er det noe matematikk :)

 

Jeg må si meg enig i at formelregning er den absolutt mest brukte i Fysikk 1.

 

Etter hva jeg husker, trenger en kun trigonometri til ett kapittel, omtrent - Det andre kapitlet om interferens, hvis jeg husker riktig.

 

Geometri trenger du, forresten - I kapitlet om astronomi, areal av sirkler og bruk av dette i formler (beregninger på strålning etcetera fra stjerner)

 

Jeg hadde 1P mer eller mindre, og fikk/får til det meste i FY1, ligger dog et sted mellom 3+ og 4+, men usikker på om det har noe som helst med matematikken å gjøre.

 

 

Alt i alt, om du virkelig ønsker det og står på, burde Fysikk 1 gå greit, spesielt hvis du har en god lærer.

Lenke til kommentar

Gå for fysikken! For et år siden tenkte jeg akkurat som deg, at matematikken skulle stå i veien (siden jeg valgte S1, noe jeg angrer på :( ). Men jeg dedikerte mye tid til å jobbe med faget, også matematikken i det, og det endte godt. I år har jeg hatt FY2, og det har også gått bra.

 

Noe matematikk må du kunne (som nevnt tidligere), men alt i alt så er det fysikken som gjelder. Det er snakk om å ha vilje til å bruke tiden din på arbeid med faget. Både i fjor og i år måtte jeg sette av bitte litt mer tid til fysikken enn ellers i andre fag, for at matematikken skulle sitte inn også, med det ga uttelling :)

 

Om det viser seg å ikke være noe særlig, så skal det være mulig å bytte.

Endret av Saond
Lenke til kommentar

Ett ord: Dritkult! :D:D

 

Har fysikk 1 nå, og det er definitivt fysikktimene jeg gleder meg mest til å løpet av uken! (Har R1, Kjemi 1 og Bio 1 ellers) Det er veldig variert undervisning, og (hvertfall med min lærer) alltid åpent for diskusjon. Hvis noen lurer på noe (relatert eller ikke - bare det har med fysikk å gjøre) er læreren alltid klar for å svare på spørsmål. Det er dessuten masse forsøk uten spesielt omfattende rapporter! dvs. Masse praktisk arbeid\kosetimer\konkurranser\etc.!

 

Angående matematikk i fysikk 1:

 

Polynomderivasjon - griseenkelt når du ikke trenger å unne bevise regelen eller noe. Tar ganske nøyaktig 10 sekunder å lære seg.

 

Trigonometri - Kan være en fordel å ha vært inne på temaet før, men absolutt ikke nødvendig da det brukes svært lite, og kun det enkleste brukes. De tingene som brukes i fysikk 1 læres fort på et par minutter.

 

Potenser - Også lett, men kan hende du bruker litt tid på å bli vandt med tankegangen bak.

 

Vektorer - Jeg hadde mer bruk for det jeg lærte om vektorer i fysikk i matten enn omvendt. Ikke vær redd for disse, da bruken av disse i fysikk 1 er relativt enkel, og du slipper alle dealgebraiske reglene som omhandler vektorer.

 

Altså: Fysikk anbefales på det sterkeste!!!!!!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen som har noe mer å tilføye? Er sekseren vanskelig å oppnå? Jeg ligger på sterk fem i naturfag, og nær seks i matte.

 

Den er noe vanskelig, ja - Der er så veldig mange emner du må klare for å få 6, om du mangler noe evner i ett av emnene på en prøve, så kan sekseren fort falle bort. Fire eller til og med fem burde gå relativt greit om du leser og arbeider med oppgavene/følger med i timene.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe mer å tilføye? Er sekseren vanskelig å oppnå? Jeg ligger på sterk fem i naturfag, og nær seks i matte.

 

Den er noe vanskelig, ja - Der er så veldig mange emner du må klare for å få 6, om du mangler noe evner i ett av emnene på en prøve, så kan sekseren fort falle bort. Fire eller til og med fem burde gå relativt greit om du leser og arbeider med oppgavene/følger med i timene.

 

 

Ja, skjønner den :thumbup: Må si jeg har opplevd å miste sekseren et par ganger i ulike fag på prøver, fordi jeg mangler litt på et emne. Fort gjort å glemme noe.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Slik jeg husker det, så var det ikke mye regning i fysikk 1. Derimot, hvis man går videre med fysikk 2 så blir det mer av matten. For å nevne det hadde jeg både R1 og R2.

 

I dag gikk jeg sammen med min lillesøster for å vise henne hva fysikk 1 består av, og jeg så hvertfall en likning med cos (med kraftvektor i vinkel) da vi bladde gjennom læreboka. Fysikk 1 er nok et fag hvor man må begynne å tenke på en annen måte enn det man har gjort tidligere, og det kan kanskje komme som den største utfordringen.

 

I fysikk 2 husker jeg det var mye mer "av det gode". Likte fysikk 2 bedre. Man kunne komme seg igjennom visse deler av pensum bare man gjorde leksene i matte. En gang viste fysikklæreren oss hvordan vi skulle løse et matematisk problem som vi ikke hadde kommet til i R2, og da vi så kom til det i R2, så kunne noen av elevene jo det allerede! Men matten i de største delene av pensum var jeg allerede godt kjent med fra blant annet R1.

 

Vil nok anbefale R1 hvis du velger fysikk 1, og R2 hvis du velger fysikk 2!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...