Gå til innhold

Likheter mellom Buddha og Jesus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svarer jeg ja tar jeg feil

Svarer jeg nei tar jeg feil

 

I Jesus sin verden kan man hete Hitler og allikevel komme til himmelen. Men nå er det jo kanskje mulig at Hitler jobber med å oppnå Nirvana as we speak.

 

Uansett, begge budskapene er good shit når det kommer til å være ideale mennesker. Fjern gudefaktoren fra Jesus så har du en Buddha Light.

Lenke til kommentar

Begge predikerte vel at godhet belønnes og at ondskap kan tilgis (frelse for jesus og forbedring av karma for buddah). En forskjell er vel at jesus betyr snarveien til "himmelen" mens buddah symboliserer den lange veien (mange gjenfødelser) til "nirvana".

Endret av TechTiger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fjern gudefaktoren fra Jesus så har du en Buddha Light.

 

Fjerner vi gudefaktoren fra Jesus så får vi en av to ting. Enten er han sinnsyk fordi han tydelig sa at han var guds sønn og må da ha hatt personlighetsforstyrrelser. Hvis han ikke var sinnsyk så må han ha vært en notorisk ond løgner som har forført milliarder. Så jeg kan ikke se at han blir en god person hvis vi fjerner hans påståtte gudestatus.

 

Jaja dette er ikke tema men ville bare kommentere

Lenke til kommentar

Gudefaktor har åpenbart blitt missforstått. Beklager så meget for at jeg uttrykker meg uklart.

 

Uansett. Fra et historisk ståsted så sammenlignes her en person som man mener har levd med en person som mest sannynlig aldri har eksistert. Mao, Buddhas budskap har noe for seg fordi det er hans. Gudene må vite hvem som egentlig står bak budskapet til Jesus.

Lenke til kommentar

Så sinnssyke kan ikke være gode?

 

Jo de kan de :)

 

Jesus sa vel en del "gode" ting. Blant annet: "La alle dere som strever og har tungt å bære, komme til meg og jeg vil gi dere hvile".

 

Hvis Jesus var sinnsyk så kanskje han var god ja, men vi kan ikke regne med at vi virkelig hadde fått hvile av en sinnsyk person da han ikke har annlegg for å skille godt og ondt kanskje?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen likheter mellom Buddha og Jesus? Ifølge budskapene dere?

Ja, nøkkelordet er selvoppofrelse (self-sacrifice)

 

Både Jesus Kristus og Buddha var mot Egoet.

 

Både Jesus Kristus og Buddha var for indre fred.

 

Forskjellen er at Buddha sier man må bringe seg selv og alt til en ende for å få fred

Mens Jesus Kristus sier man må forvandle seg selv og derigjenom forvandle alt.

 

Det siste virker helt sikkert.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

De ti bud i kristendommen minner noe om the ten non-virtues i buddhisme, etter min mening. Både Jesus og Buddha er i mot drap, tyveri, begjær og utroskap. De er begge opptatt av moral, slik jeg forstår det. En dog kan det være at Jesus er noe mer hjerte-basert enn hva Siddharta er.

Endret av Petter Nordhagen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...