Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mine erfaringer med veien til Kl.A


Vial

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det ikke egentlig være ganske åpenbart når man setter seg på og begynner å rulle igang om det er luft i dekket eller ikke? Ikke at det er usmart men det er jo noe man vil oppdage etterhvert og vel egentlig ikke så kritisk (sannsynligvis har du oppdaget det før du cruiser avgårde i 80). Syns dekk, lys, dempere og bremse var nok for min del - blir det noe mer tror jeg "mannen i gata" kommer til å gi mer faen i hele sjekken (som forøvrig er veldig viktig, mer enn 2 ganger fant jeg glassbiter som var trykt inn i dekket).

Lenke til kommentar

Vil det ikke egentlig være ganske åpenbart når man setter seg på og begynner å rulle igang om det er luft i dekket eller ikke? Ikke at det er usmart men det er jo noe man vil oppdage etterhvert og vel egentlig ikke så kritisk (sannsynligvis har du oppdaget det før du cruiser avgårde i 80). Syns dekk, lys, dempere og bremse var nok for min del - blir det noe mer tror jeg "mannen i gata" kommer til å gi mer faen i hele sjekken (som forøvrig er veldig viktig, mer enn 2 ganger fant jeg glassbiter som var trykt inn i dekket).

 

Alltids greit å sjekke.

 

Etter å ha vært inne på butikken en gang og skulle ut å kjøre igjen så merket jeg at bakparten på sykkelen var som en båt.

 

Når jeg kom hjem sto det den svære skrua rett inn i hjulet.

Om noen har kjøpt MC dekk før vet det hva dette koster, hehe. Kjedlige greier men men.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppkjøring på mellomtung i morra! Gru-gleder meg noe så hinsides. Det er ikke verdens ende om jeg stryker, men det er sure penger~

 

Jeg vet ikke helt hensikten med å skrive dette, siden sikkert ingen kommer til å skrive noe før jeg har hatt oppkjøring, men da har jeg iallefall sagt det til noen :p

Lenke til kommentar

Oppkjøring på mellomtung i morra! Gru-gleder meg noe så hinsides. Det er ikke verdens ende om jeg stryker, men det er sure penger~

 

Jeg vet ikke helt hensikten med å skrive dette, siden sikkert ingen kommer til å skrive noe før jeg har hatt oppkjøring, men da har jeg iallefall sagt det til noen :p

 

Tydligvis :p

Hvis det var idag du mente, åssen gikk det? :)

Lenke til kommentar

Joda. Var litt regn og våt vegbane. Bomma litt på krypkjøringa på 1. forsøk, men 2. gikk det plettfritt. Ruta var bare landevei omtrent. Det nærmeste jeg kom "bymiljø" var 2 rundkjøringer :p Fikk bestått, så jeg er fornøyd. Vanvittig moro med Husabergen i byen i dag! hehe

 

Fikk også lov til å låne sykkelen hjemom etter at jeg hadde kjørt sykkelen fra vegvesenet og til kjøreskolen aleine (3 mil). Så da fikk jeg kjørt litt 100-hesters Yamaha på kjente landeveier uten en regelrytter bakpå. Veldig rart at kjørelærern gikk med på det, siden sykkelen er regga som tung, men men... Moro med sykkel som gjør 100 på 1.giret, men Husabergen virker fortsatt en del sprekere ^^

Endret av Oppkast
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke om noen lærer fortere enn andre, eller om noen kjørelærere er mer pirkete enn andre, men jeg hadde ihvertfall min andre kjøretime her om dagen(første på vei), og det eneste kjørelæreren min sa var at jeg satt på blinlyset litt sent, ellers skulle jeg ikke ha noen flere timer i år, også ta langkjøringa neste år, sånn at jeg får frisket opp litt til jeg blir 16 og skal ha oppkjøring :)

Lenke til kommentar

Kanskje du skal finne deg en ny kjøreskole i løpet av vinteren, hehe.

 

 

I læreplanen så står det at det obligatoriske er 3 timer kjøring i trinn 2, og 4timers "sikkerhetskurs på veg" i trinn 4, det var vell dette han mente, og ikke lang kjøring.'

 

Så nei, trenger nok ikke og bytte skole.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Gøy å lese om erfaringer.. Jeg har nettopp satt inn sykkelen etter en flott sesong.

 

Jeg kjørte opp for 2,5 år siden, og jeg koste meg masse på oppkjøring. Jeg kjørte også med Tormod hos Tempo, og jeg er VELDIG fornøyd med det valget av kjøreskole. Både Petter og Tormod er SUPERDYKTIGE lærere :)

 

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte flytte oppkjøringen min, og fryktet at jeg måtte ha mange flere kjøretimer, men Tormod sa at jeg skulle gjøre det jeg kunne for å få en langt tidligere oppkjøring, og det fikk jeg.

 

Hadde oppkjøringen min som sistemann på en fredag, og var styggnervøs. Tormod og jeg kjørte litt i kjøregården på Risløkka før oppkjøringen, og da sensor kom var jeg litt roligere.

Full fokus da vi var i gang, og all kjøregårdkjøringen gikk fint, til tross for en fot som var nedi på krypkjøringen.

Det er ingen tvil om at de har lagd banene med mindre marginer på valle enn hva kravene er, og det er jo fint for oss som skal kjøre opp :D

 

Selve oppkjøringen gikk fint, og jeg koste meg i knallvær på sykkelen. Det var en flott tur, og sensor tok vistnok en "lenger tur enn normalt" fordi jeg var dyktig og været var flott. Vel tilbake på trafikkstasjonen, etter tur til sentrum og lørenskog fikk jeg bestått, uten noen andre kommentarer enn at det hadde vært ukas beste oppkjøring :love:

 

SVÆRT deilig å ha en dag der alt klaffet! Litt nedtur å sette seg på scooteren og kjøre hjem med A-lappen i lomma :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I min søken etter kunnskap når jeg nå skal ta klasse BE kom jeg over denne tråden. Her er det mye som minner om hvordan ting gikk for seg da jeg tok lappen på lett sykkel i 98. Jeg tror kanskje jeg har rekord i å få lappen på tung sykkel dog.

 

Jeg tok lappen hos Bike i Arendal. Karen som jobber der har en klisterhjerne som jeg aldri har sett maken til. Det var vel tre år siden jeg var innom sist (fikk lappen på lett sykkel), og mannen husket både navn, telefonnummer og personnummer, samt adresse og alt annet. Jeg bare nikket og måpte. Så sa han "kom hit ikveld klokken 22 så tar vi en time". Lettere forundret ankom jeg sent på kvelden, og vi kjørte en runde. Ca halv tolv så var vi tilbake til kjøreskole-brakka, og etter litt løs prat sa han "da sees vi på trafikkstasjonen i morgen klokken 09:00". Han hadde visst en elev som ikke kunne ta oppkjøring dagen etterpå, og han penset altså meg inn der. Kort fortalt så bestod jeg. Dvs fra start på første kjøretime for tung sykkel til jeg hadde lappen i hånda, så gikk det ganske nøyaktig 12 timer.

 

Oppkjøringen var en sak for seg selv, og kanskje litt av grunnen til at jeg med endel erfaring ble satt til å ta den. Etter tre år med lett motorsykkel så var nødbrems-øvelsen mer moro enn noe annet, og jeg øvde på hvor kort bremselengde jeg kunne få til fra 100km/t. Sensoren kom ut og hilste på kjørelærer, og brydde seg ikke særlig om skulle se noe mer. Deretter ble det spennende. De skulle teste ut en ny måte å bedømme kjøringen på, og spurte om jeg hadde noe imot at jeg både hadde en sensor bakpå, og tre sensorer + kjørelærer i bilen bak. Landeveiskjøring var ganske naturlig da heldigvis. Jeg kjørte så ei runde, og vel fremme så sa sensoren kort "godt kjørt, du får lappen", og så gikk han rett bort til bilen med de andre og begynnte en lang diskusjon. Det viste seg at folka i bilen hadde oppfattet opptil flere situasjoner hvor de mente jeg kjørte både for fort og uansvarlig, og med dårlig overblikk. Sensoren som satt bakpå kunne fortelle at fra sykkelen så var både overblikket godt, og alt føltes trygt og fint.

Ett viktig poeng her er at man på sykkelen faktisk sitter ganske høyt, ikke lavt slik som noen har nevnt tidligere i tråden. Bare se på en vanlig bil og hvor langt det er fra bakken til setet. Det er ikke spesielt langt. På sykkelen så er nok rumpa på føreren bortimot 30cm høyere fra bakken enn i en vanlig bil i utgangspunktet, så er jo kjørestilling i bil og på sykkelen ansvarlig for hvor høyt man egentlig ender opp.

De stedene hvor sensorene i bilen synes det var uoversiktlig var høyresvinger hvor innersvingen var stein/fjell/busker. Disse så jeg over og hadde full kontroll, mens de i bilen ikke så over dem.

Tror alle skal være glad at det prosjektet endte der.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje jeg har rekord i å få lappen på tung sykkel dog.

 

Jeg tok lappen hos Bike i Arendal. Karen som jobber der har en klisterhjerne som jeg aldri har sett maken til. Det var vel tre år siden jeg var innom sist (fikk lappen på lett sykkel), og mannen husket både navn, telefonnummer og personnummer, samt adresse og alt annet. Jeg bare nikket og måpte. Så sa han "kom hit ikveld klokken 22 så tar vi en time". Lettere forundret ankom jeg sent på kvelden, og vi kjørte en runde. Ca halv tolv så var vi tilbake til kjøreskole-brakka, og etter litt løs prat sa han "da sees vi på trafikkstasjonen i morgen klokken 09:00". Han hadde visst en elev som ikke kunne ta oppkjøring dagen etterpå, og han penset altså meg inn der. Kort fortalt så bestod jeg. Dvs fra start på første kjøretime for tung sykkel til jeg hadde lappen i hånda, så gikk det ganske nøyaktig 12 timer.

Da har du ikke fått alle de obligatoriske kjøretimene du skal ha. Det er krav på 2 ordinære kjøretimer før du begynner på det obligatoriske (disse to timene blir altså også obligatoriske). I tillegg skal du ha landeveiskjøring, veiledningstime og 3 timers teorikurs. Blir vel vanskelig å gjennomføre dette fra kl. 22 til 23.30 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...