Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mor har blitt vrang angående våre avtaler vedr. vår sønn


multimann33

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er da en gutt på 28 år som nylig har gjort det slutt med samboeren(19) min. Hun har akkurat flyttet ut, da skjedde det veldig drastiske endringer på hennes oppførsel og meninger enn da vi var i forhold. Plutselig reiste hun til en kamerat av meg, som har begynt med en del rariteter igjen. Faren hennes har begynt å blande seg en del inn når det gjelder vår sønn. Både jeg og barnevernet har sagt klart og tydeli fra til han, at han skal holde fingrene fra fatet. Dette er mellom meg og min eks-samboer. Men over til problemet: Hun vil plutselig ha hele og fulle omsorgen for vår sønn, enda vi skrev under på papirer ved fødselen at vi har felles omsorg og i med at vi bodde sammen når han kom til verden. Han er ikke mer enn 11 måneder gammel. Hun har fått tettoppfølging fra barnevernet med både leilighet og uanmeldte/anmeldte besøk. Da det faktisk var jeg som meldte bekymring til barnevernet da det begynte å skjære seg mellom oss...

Men jeg er i dag veldig bekymret for min sønn, da jeg vet også at resten av familien også er under oppfølging av barnevernet. Samt en eks-svigerfar som er truende og gjort en del forsøk mot vold mot meg....Veldig bekymret for at barnevernet kommer for seint som de alltid gjør...

 

Med denne informasjonen hvor store er sjansene mine for å få daglig omsorg og henne med samvær?

 

Jeg: 28 år, fast jobb, bosted (eget hus), god økonomi, aldri hatt noen innblandinger i barnevernet fra liten, heller ingen vold eller kriminalitet inne i bildet. Ja, jeg har hatt en voldsomt sinne, men skader aldri noen.

 

Henne: 19 år, ingen skole, ingen jobb, kun attføring, innblandet i barnevernet siden lenge før myndighet (vet ikke hva det gjelder, men etter henne å bedømme så er det pga mobbing på skole) Resten av familien er også innblandet i barnevernet. (dvs lillebroren hennes og den nye "ste" lillebroren)

Endret av kennense
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg ser det og mine erfaringer:

 

Mor stiller alltid sterkest i slike saker. Du må passe på at de ikke "har noe på deg". Du sier selv at du har ett voldsomt sinne, få det under kontroll. Vis at du aktivt prøver å gjøre noe med det. F.eks psykolog - og dokumenter det.

 

Deretter tror jeg du må prøve å dokumentere det du anklager din tidligere samboer og svigerfar for. Få vitner, utsagt osv. Dra deretter til Barnevernet personlig, og krev (uten å hisse deg opp) å få pratet med noen.

 

Skaff deg også en god advokat som kan bli med deg. Det finnes mange advokater som spesialiserer seg innen familie- og omsorgsaker.

 

I forhold til bakgrunn og nåværende livssituasjon stiller du helt klart sterkest, men man kan aldri vite... LYKKE TIL!!

Endret av MB2
Lenke til kommentar

 

Tror du ikke barnemoren kommer til å dra det opp??

 

Hun kommer sikkert til å bruke det for det det er verdt.

Men hvis det ikke finnes noen spesifikke episoder som kan trekkes frem hvor TS ahr vært irrasjonell eller det har vært tilfeller hvor det har gått for langt så kommer hun vel ikke så langt med generelle påstander.

Lenke til kommentar

et tips er å få i gang en dialog med barnevernet, bare si det som du er at du er bekymret for helsa velferden til ungen din siden de er innblandet i hans oppvekst. Det er jo ikke uten grunn at de har blandet seg inn.. Uansett er det bra å ha et godt forhold til dem når ungen har blitt en «sak» i deres arkiver.

 

Når det gjelder samvær så skriv logg på hver gang du skal ha dette, uansett. Lag en logg der det står dag, klokkeslett når du hentet barnet og klokkeslett når du leverte barnet. Gjennomfører du ikke samværet av ulike årsaker så skriver du en egen kommentar om grunnlaget for dette. Dette er noe du kan legge frem senere hvis hun vil gå til rettssak om omsorgsstørrelsen.

 

Hvis hun har gitt deg delt foreldrerett (krysses av under fødsel, og står vel også på fødselsattesten. Uansett kan jo dette sjekkes opp), så kjemp hardt for denne retten.

 

Banreloven har et forslag til minimumsamvær, dette er ikke en rett du har til samvær. Dette skal vurderes inviduelt med tanke på barnets beste. Huska at samvær er for barnet sin del, og ikke foreldrene. Det er til barnets beste at det har kontakt med begge foreldrene. Har du ikke noe avtale om samvær, vil man ta utgangspunkt i barneloven. Siden dere har nylig gjort det slutt, så må dere også til megling slik som gifte da dere har vært samboere med felles barn. Under en slik megling vil man blant annet avtalefeste retten til samvær og omsorgsomfanget. Dere får heller ikke reist sak om amvar,omsorg osv. før dere har gjennomgått denne meglingen som er pliktig.

 

Uansett er det viktig at du viser at du bryr deg om barnet og dets helse/ velferd. Det er ikke noe poeng å slenge dritt om varnets mor og familie, det vil bare slå tilbake. Det beste er å ha en voksen og kultivert oppførsel. Og for guds skyld, det er ikke foreldrene som skal stå i sentrum i slike saker. Det er barnet.

Lenke til kommentar

 

Tror du ikke barnemoren kommer til å dra det opp??

 

Hun kommer sikkert til å bruke det for det det er verdt.

Men hvis det ikke finnes noen spesifikke episoder som kan trekkes frem hvor TS ahr vært irrasjonell eller det har vært tilfeller hvor det har gått for langt så kommer hun vel ikke så langt med generelle påstander.

 

 

Var det jeg mente :) Kom feil ut ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...