Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!

fanelli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksamensoppgavene er som regel rimelig like, så jeg jobba mye med de når jeg hadde faget. Husker dog at det var mye teori; det lønner seg med andre ord å ha rimelig kontroll.

Har enda et BØK2-spørsmål. I del 2 er det spørsmål om produktkombinasjoner - hvordan regnes disse ut? Husker ikke hvordan de gjøres, og får langt i fra konkludert med noe fornuftig når jeg ser i fasiten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan gikk det med folk på forretningsjus i dag? Selv synes jeg de første oppgavene var litt vrien, men ellers var de andre som forventet.

Skrevet

Følte det gikk ok faktisk, de første var ganske konkret bestemt i aksjeloven.

Dog syns jeg ikke noe om de erstatningsspørsmålene. Mistolker ofte paragrafene i hva som ligger i vesentlig mangel og forfeiling.

Hva kom dere fram til med de? Tror jeg konkluderte med ingen krav på erstatnings i første spørsmål med transport og krav til heving på den med teddybamsene.

Skrevet

7500 kroner på bakgrunn av loven om at ny erverver av enkel pengekrav/gjeldsbrev ikke får bedre rett ved avhending, men den var en av de oppgavene jeg måtte rushe å skrive ned noe grunnet miskalkulering av tid.

Skrevet

Er det noen som har noe gode notater på de etiske dilemmaene i engelsk?

negative og positive sider ?

F.eks. i dilmma 1, skal man støtte eller sparke deakin f.eks?

Dilemma 2: Hva er de beste grunnene for å beholde CSR? Hvordan forklare det for stakeholders

Dilemma 3: HVordan går frem for å velge?

Og er det noen som kan forklare litt nærmere hvordan man skal argumentere med deontologial view?

Skrevet

Er det noe krav til ordbøker som kan brukes i engelsken? Kan jeg bruke min Engelsk blå ordbok (E-N, N-engelsk) fra VGS, eller må jeg gå til innkjøp av en spesiell en?

Skrevet

Ja mener å hørt at det kun kan brukes engelsk-engelsk ordbok jeg også. Men i kursbeskrivelsen står det:

Examination support materials

One English-English dictionary and one bilingual dictionary may be used at the written examination.

Skrevet

Hvordan bør man lese til eksamen i Bedriften? Må man lese igjennom hele artikkelsamlingen og pugge alt det som står der, i tillegg til å lese og pugge det som står i The Company?

Skrevet

Er litt rusten i finans og økonomistyring 2 - er det noen som kan veilede meg gjennom hvordan utregningen av skatt og spart skatt blir gjort?

På forhånd tusen hjertelig takk.

post-247704-0-80389500-1353931717_thumb.png

Skrevet

Noen som kunne hjulpet meg med fremgangsmåten på disse tre oppgavene? Riktig svar er uthevet. Spørsmålene er hentet fra eksamen i finansiell styring Høst 2011.

Hørte ikke noe fra deg på den siste oppgaven??Skjønte du den?

Her kommer i hvertfall et kort løsningsforslag på den sisten. Dersom du ikke skjønner så si i fra så skal jeg prøve å forklare litt mer rundt det.

Hval ASA:

• * G/E=1--->We=Wg=0,5
  • * Forventet utbytte er 5 kr og skal øke med 2% i overskuelig framtid.
  • * Aksjepris er 25kr
  • Gjeldsbeta er 0,5

Aksjepris=Dividende/(egenkapitalavkastningskrav- forventet vekst i dividenden), altså: 25=5/(Re-0,02)---> Re=22% el. 0,22

Gjeldskostnaden regnes ut ved hjelp av KVM: Rg=0,01+0,05*0,5=0,035

Da kan vi bruke WACC til å finne totalkapitalavkastningskravet

Rt= 0,22*0,5+0,035*0,5=0,1275

Krill ASA

• * G/E =1,5 ----> We=0,4 og Wg=0,6
  • * Dividende 10 og forventet økning på 4% i overskuelig framtid
  • *Rg=5%

Bruker samme totalkapitalavaksningskrav da begge selskapene er i samme bransje og følgelig har samme eiendelsrisiko

0,1275=Re*0,4+0,05*0,6-----> Re=0,24375

Aksjekurs=10/(0,24375-0,04)=49,079

Skrevet

Er også nysgjerrig på hvordan jeg skal lese til eksamen. Er noen forelesninger jeg ikke har vært i, og jeg vet ikke helt om alt vi har hatt i disse står i pensumbøkene!

Skrevet

Håper ikke jeg forsøppler tråden deres nå, men har et par BI-spørsmål. Jeg skal ta masterstudiet i ØK.AD., og vurderer litt å gå på BI.

Noen som vet hvor jeg kan finne poenggrensene for 2011 for de forskjellige skolene? Og synes dere det er verdt pengene, når du har alternativet å gå på offentlig universitet og ikke betale? Blir jo ganske stort studielån etter 5 år.

Skrevet

Hørte ikke noe fra deg på den siste oppgaven??Skjønte du den?

Her kommer i hvertfall et kort løsningsforslag på den sisten. Dersom du ikke skjønner så si i fra så skal jeg prøve å forklare litt mer rundt det.

Hval ASA:

• * G/E=1--->We=Wg=0,5
  • * Forventet utbytte er 5 kr og skal øke med 2% i overskuelig framtid.
  • * Aksjepris er 25kr
  • Gjeldsbeta er 0,5

Aksjepris=Dividende/(egenkapitalavkastningskrav- forventet vekst i dividenden), altså: 25=5/(Re-0,02)---> Re=22% el. 0,22

Gjeldskostnaden regnes ut ved hjelp av KVM: Rg=0,01+0,05*0,5=0,035

Da kan vi bruke WACC til å finne totalkapitalavkastningskravet

Rt= 0,22*0,5+0,035*0,5=0,1275

Krill ASA

• * G/E =1,5 ----> We=0,4 og Wg=0,6
  • * Dividende 10 og forventet økning på 4% i overskuelig framtid
  • *Rg=5%

Bruker samme totalkapitalavaksningskrav da begge selskapene er i samme bransje og følgelig har samme eiendelsrisiko

0,1275=Re*0,4+0,05*0,6-----> Re=0,24375

Aksjekurs=10/(0,24375-0,04)=49,079

Jo virker fornuftig det der. Mange takk

Skrevet

Noen som hadde BØK 3421 i går og tror de har noen rette svar å dele før sen kommer ut?

Og til alle;

hvordan vektlegger de de forskjellige delene på denne eksamenen (finans og økonomistyring 2)?

På 1'eren vet jeg at det er 40% på del 1 og 30% på de to andre.. Hvertfall var det sånn før!

Takk for hjelp :)

Skrevet (endret)

Noen som skal ha mikro nå på onsdag? Evt, hvordan øver dere? De øvingsoppgavene er jo helt håpløse (fasittene er på 20-30-40 sider). Det er jo begrenset med tidligere eksamensoppgaver, men burde det holde å gå igjennom de som er tilgjengelig mange ganger? Bare glemme øvingsoppgavene?

Endret av Smas90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...