Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varekjøp blir 32 000. Men dere har helt rett, Finansleksikon har feil. Sjekket regnskapsboka, og den bruker (Gjennomsnittlig varelager * 365 dager) / Varekostnaden. Hvorfor de ganger med 365 dager i Finansregnskap, og 360 dager i Økonomistyring vet jeg ikke. Men du får bare holde deg til 360 dager dager da det brukes i pensumet ditt. :)

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med disse spørsmålene i Arbeidskrav 8? :)

 

 

Spørsmål 6

 

Nivået på skjulte reserver per 31.12. utgjorde for årene 20x1, 20x2 og 20x3 henholdsvis kr 140.000, kr 120.000 og kr 130.000. I bedriftens årsrapporter for de samme årene var driftsresultatet bokført med kr 1 600 000, kr 1 260 000 og kr 1 420 000. Hva var virkelig driftsresultat i 20x2? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk tusenskiller

 

 

Spørsmål 9

En elektrokjede tilbyr deg ”gratis” kreditt i tre måneder.Elektrokjedens tilbud om kreditt går ut på at du kun må betale et gebyr på kr 300 ved kjøp av en vare, men ingen renter, hvis det beløpet du skylder, blir betalt senest etter tre måneder.Anta at du kjøper en vare for kr5 300, betaler gebyret på kr 300, utsetter betalingen av varen, for så å betale kr 5 300 etter tre måneder. Hva blir den effektive renten i % per år for denne kreditten? Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele prosent.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Endret av Essab91
Lenke til kommentar

Er det mulig å ta en bachelorgrad i økonomi og ledelse (3år) først, for så å gå direkte på master (2år)? I tilfelle man er usikker på om man vil ta mastergraden i utlandet eller på BI/NHH. Hørte at man i så fall må ha B (4) - i snitt for å kunne få lov til å ta master (siviløkonom) på både BI og NHH etter 3 år bachelor. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Er det mulig å ta en bachelorgrad i økonomi og ledelse (3år) først, for så å gå direkte på master (2år)? I tilfelle man er usikker på om man vil ta mastergraden i utlandet eller på BI/NHH. Hørte at man i så fall må ha B (4) - i snitt for å kunne få lov til å ta master (siviløkonom) på både BI og NHH etter 3 år bachelor. Stemmer dette?

Selvfølgelig er det mulig å ta en bachelor for så å gå direkte på master...hva skulle liksom være alternativet? Eller tenker du på MBA?

 

Minstekravet for å komme inn på BIs materutdanning er vel et snitt på 3,5 (dvs svak B) fra bachelor. Dersom det er flere søkere med gpa over 3,5 enn det er plasser, så flyttes naturligvis grensen over minstekravet. Hva reelle krav var i år vet jeg ikke. For NHH var kravet i år ca. 4,1.

 

Merk at kravene for NHH ikke gjelder interne studenter ved NHH, og kravene for BI ikke gjelder de som er en del av BIs 5-årige siviløkonomstudie. Dersom du begynner på dette 5-årige løpet har du likevel muligheten til å ta ut en bachelor etter 3 år og heller ta master i utlandet.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mulig å ta en bachelor for så å gå direkte på master...hva skulle liksom være alternativet? Eller tenker du på MBA?

 

Minstekravet for å komme inn på BIs materutdanning er vel et snitt på 3,5 (dvs svak B) fra bachelor. Dersom det er flere søkere med gpa over 3,5 enn det er plasser, så flyttes naturligvis grensen over minstekravet. Hva reelle krav var i år vet jeg ikke. For NHH var kravet i år ca. 4,1.

 

Merk at kravene for NHH ikke gjelder interne studenter ved NHH, og kravene for BI ikke gjelder de som er en del av BIs 5-årige siviløkonomstudie. Dersom du begynner på dette 5-årige løpet har du likevel muligheten til å ta ut en bachelor etter 3 år og heller ta master i utlandet.

 

Ok, så man kan ta en bachelorgrad innen økonomi og ledelse (siviløkonom) på BI for så å ta master på NHH/BI/Utlandet for deretter å ta MBA. Men man er ''fullverdig'' siviløkonom etter å ha tatt bachelor+mastergrad uten noe behov for å ta MBA?

Lenke til kommentar

Ok, så man kan ta en bachelorgrad innen økonomi og ledelse (siviløkonom) på BI for så å ta master på NHH/BI/Utlandet for deretter å ta MBA. Men man er ''fullverdig'' siviløkonom etter å ha tatt bachelor+mastergrad uten noe behov for å ta MBA?

Riktig. MBA er noe litt annet, ikke knyttet til siviløkonomtittelen, og mindre vanlig her i Norge.

Endret av dmaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har begynt på, eller har hatt Jus eksamen (1året) tidligere her?

 

Jeg har bare lovsamlinga, satser på en stå karakter, å jeg har alle tidligere eksamener, da med svar til. ( dårlig prioriert,hardt intro på skolen, jobb osv har gjort at jeg må prioritere faget, da etter råd om det)

 

Fra 1-10, hvor hardt er faget?

 

 

Seriøst? 90 tusen visninger, 70sider med mennesker som kan neo om BI, å ikke ett svar? Tja.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Noen som har begynt på, eller har hatt Jus eksamen (1året) tidligere her?

 

Jeg har bare lovsamlinga, satser på en stå karakter, å jeg har alle tidligere eksamener, da med svar til. ( dårlig prioriert,hardt intro på skolen, jobb osv har gjort at jeg må prioritere faget, da etter råd om det)

 

Fra 1-10, hvor hardt er faget?

 

 

Seriøst? 90 tusen visninger, 70sider med mennesker som kan neo om BI, å ikke ett svar? Tja.

 

1.

 

Forretningsjus er det letteste faget du vil ha på bacheloren.

 

Markér paragrafer. Bruk boka/heftet for å svare på oppgavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har begynt på, eller har hatt Jus eksamen (1året) tidligere her?

 

Jeg har bare lovsamlinga, satser på en stå karakter, å jeg har alle tidligere eksamener, da med svar til. ( dårlig prioriert,hardt intro på skolen, jobb osv har gjort at jeg må prioritere faget, da etter råd om det)

 

Fra 1-10, hvor hardt er faget?

 

 

Seriøst? 90 tusen visninger, 70sider med mennesker som kan neo om BI, å ikke ett svar? Tja.

Ikke noe problem. Jeg leste en dag før, litt dumt. men fikk c. Du kan jo ha med alle hjelpemidler så vidt jeg husker. gjør tidligere eksamensoppgaver så står du garantert:)

Lenke til kommentar

Ikke noe problem. Jeg leste en dag før, litt dumt. men fikk c. Du kan jo ha med alle hjelpemidler så vidt jeg husker. gjør tidligere eksamensoppgaver så står du garantert:)

Prøvde en eksamen fra 2011 eller noe, fikk 4/4 på første, så tror eksamen vil gå bra.

 

Litt flau, men jeg tar å konte Markedsledelse første året. haha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...