Gå til innhold

Noen som kan fortelle om Ingeniørbataljonen?


Sonsol

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal på opptak til HBS til sommeren, og ønsker nå å få klarhet i hvilken bataljon jeg egentli ønsker å søke meg til. Jeg har tenkt å ta ingeniørutdanningen i forsvaret etter HBS, derfor lurer jeg på om det vil være relevant å være i Ingeniørbataljonen gjennom HBS?

 

Det jeg egentlig har lyst til er å gå langturer, ha det tøft, og å være ute i felten i et taktisk kamp-lag. Eller for å si det enkelt, jeg vil skyte, ikke bygge broer. Kan noen fortelle meg litt om tjenesten i Ingeniørbataljonen så jeg vet om det kan være aktuelt å søke seg dit? Alternativet er Panser- eller 2. bataljon tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at hvis du har tenkt til å gå forsvarets ingeniørhøgskole, så er det en befalsskole, og du har ikke lov til å gå det om du allerede har befalsskole.

 

MEN, du kan gå krigsskole etter befalsskole, og de har ingeniør-utdanning.

 

Bare for å klargjøre det.

 

Ellers kan befalsutdanning i ingbn være relevant for byggingeniørstudier i forsvaret (som jeg mener å huske at krigsskolen tilbyr), da noe av befalet i ingeniørbataljonen lærer veldig mye om å lage feltarbeider, og dette er så vidt jeg vet noe det fokuseres mye på for ingeniørlinja på KS. Men det kan også være verdifullt å ta all mulig annen befalsutdannelse, du lærer veldig, veldig mye som nok er nyttig som offiser uansett.

Lenke til kommentar

Er ingeniør ved KS som er aktuellt. Hvis det er sånn at befalsutdanningen i Ingbn ikke er veldig relevant for ingeniørutdanningen ved KS så blir det Panser- eller 2. bataljon på meg. Stormeskadrene og Kompani B og C høres veldig interessant ut. Har hørt det er vanskelig å komme inn der though, så jeg må vel ha noen fallback-planer.

Lenke til kommentar

Husk at hvis du har tenkt til å gå forsvarets ingeniørhøgskole, så er det en befalsskole, og du har ikke lov til å gå det om du allerede har befalsskole.

 

Dette er ikke helt riktig. Er du befal fra før, kan du godt ta forsvarets ingeniørhøyskole. Du slipper GBU-en, men du får ta fagutdanningen. Du får lønn under utdanningen, og hjelper resten av befalet på FIH.

Lenke til kommentar

Husk at hvis du har tenkt til å gå forsvarets ingeniørhøgskole, så er det en befalsskole, og du har ikke lov til å gå det om du allerede har befalsskole.

 

Dette er ikke helt riktig. Er du befal fra før, kan du godt ta forsvarets ingeniørhøyskole. Du slipper GBU-en, men du får ta fagutdanningen. Du får lønn under utdanningen, og hjelper resten av befalet på FIH.

Okei. Det var jeg ikke klar over. Var klar over at det var slik tidligere, men hadde det for meg at de hadde sluttet med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...