Gå til innhold

Beskylder lærebokforfattere for politisk hjernevask!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel de Rødgrønne skylder på Norsk landskap når det kommer til de dårlige veiene. pussig at Østerike har bedre veier en oss, den Norske skole er elendig, ikke så rart når vi blir servert med feil fakta, noe denne tråden har påpekt! mobbingen i skolen går opp når de Rødgrønne kommer i regjering, ikke rart når de Rødgrønne mobber selv!

De Rødgrønne påstår de er for miljø, men siden de trenger penger til det enorme pengesluket de har laget, så støtter de ikke miljø allikevel!

Lenke til kommentar
Ikke som jeg ser det. Lærerplanen er bare et minimumskrav til hva som skal stå i pensum. Skolene og lærerne står fritt til å undervise i andre ting utenom dette.

Læreplanen beskriver hva elevene skal lære. Hvis staten ikke skal få godkjenne bøker, så bør de vel også holde seg unna læreplanen?

Lenke til kommentar

Jeg går VG2 YF, og har som alle andre YF-elever samfunnsfag. Selv har jeg lagt merke til at det er en del såkalt "propaganda". Da spesielt under kapittelet "velferdsstaten". Jeg sier ikke at jeg er i mot velferdsstaten, men måten boka til dels lovpriser velferdsstaten får meg til å lure.

 

Har lagt merke til at det ofte blir en del vinkling som indirekte støtter venstresida. Samfunnsfag er etter min mening om å lære å se flere ting fra flere sider.

Lenke til kommentar
Ikke som jeg ser det. Lærerplanen er bare et minimumskrav til hva som skal stå i pensum. Skolene og lærerne står fritt til å undervise i andre ting utenom dette.

Læreplanen beskriver hva elevene skal lære. Hvis staten ikke skal få godkjenne bøker, så bør de vel også holde seg unna læreplanen?

 

Jeg mener man bør ha et minimumskrav til hva skolene skal lære bort til elevene. Hva med f.eks kristne skoler som kun har kreasjonisme på timeplanen og ingen evolusjonslære? Eller ikke naturvitenskap i det hele tatt? Jeg synes det er en grei ordning. Staten setter visse krav, men har ikke mulighet til å bestemme dette på detalj-nivå. Checks and balances.

Lenke til kommentar
Ikke som jeg ser det. Lærerplanen er bare et minimumskrav til hva som skal stå i pensum. Skolene og lærerne står fritt til å undervise i andre ting utenom dette.

Læreplanen beskriver hva elevene skal lære. Hvis staten ikke skal få godkjenne bøker, så bør de vel også holde seg unna læreplanen?

Jeg mener man bør ha et minimumskrav til hva skolene skal lære bort til elevene. Hva med f.eks kristne skoler som kun har kreasjonisme på timeplanen og ingen evolusjonslære? Eller ikke naturvitenskap i det hele tatt? Jeg synes det er en grei ordning. Staten setter visse krav, men har ikke mulighet til å bestemme dette på detalj-nivå. Checks and balances.

Jeg synes ikke kreasjonisme skal læres bort i det hele tatt. Det er religiøs propaganda, og hører ikke hjemme i lærebøkene. Hvis statens læreplan er grei, må det også være greit at staten stiller krav til innholdet i lærebøkene.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar
Snartenkt:

 

Hva er det egentlig du mener nå? Lærerplanen stiller da krav til hva bøkene skal inneholde.

Beklager hvis vi mistet tråden litt her.

 

Det vi diskuterer går tilbake til dette innlegget der du sier at statlig godkjenning av lærebøker er offentlig sensur.

 

Jeg mener at det ikke er det, og påpekte at staten allerede bestemmer hva man skal lære. Jeg mener også at det ikke må forekomme f.eks. borlæring av kreasjonisme. Dette må staten ha oversikt over, og de må slå ned på de som ikke følger læreplanen, og som ikke gjengir fakta etter retningslinjene i læreplanen.

 

Konklusjon: Statlig kontroll over selve lærebøkene er ikke offentlig sensur i noen større grad enn at man bruker offentlige læreplaner.

Lenke til kommentar

Nu tviler jeg sterkt på at hennes meninger er mer objektive enn de i den boken. Heller motsatt. Vi hadde ganske sterk fokus på kildekritikk oppigjennom, og diskuterte ofte påliteligheten til samfunnsfagbøkene og enkelte andre bøker. Derimot å trekke ut tre sitater

og kalle en hel bok for propaganda er ren propaganda i seg selv.

Hun har bare trukket frem noen eksempler. Det er nok ikke det enete hun har reagert på.

Lenke til kommentar
Snartenkt:

 

Hva er det egentlig du mener nå? Lærerplanen stiller da krav til hva bøkene skal inneholde.

Beklager hvis vi mistet tråden litt her.

 

Det vi diskuterer går tilbake til dette innlegget der du sier at statlig godkjenning av lærebøker er offentlig sensur.

 

Jeg mener at det ikke er det, og påpekte at staten allerede bestemmer hva man skal lære. Jeg mener også at det ikke må forekomme f.eks. borlæring av kreasjonisme. Dette må staten ha oversikt over, og de må slå ned på de som ikke følger læreplanen, og som ikke gjengir fakta etter retningslinjene i læreplanen.

 

Konklusjon: Statlig kontroll over selve lærebøkene er ikke offentlig sensur i noen større grad enn at man bruker offentlige læreplaner.

 

Jeg tror du misforsto meg. Jeg mente jo at lærerplanene ikke var offentlig sensur. Vi er vel egentlig ganske enige.

 

En kort oppsummering av lærerplanene: Staten sier hva som skal læres, men ikke hvordan.

 

Er noen mer interessert i dette, kan de lese mer om dette på Utdanningsdirektoratets sider.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Staten skriver kanskje ikke bøkene selv, men er nok nøye på hvem den godkjenner for dette. Tviler på at en økonomisk liberalist slipper til i samfunnsøkonomi eller en konservativ i samfunnsfagbøkene. Tross alt skal neste generasjon stemme rett!

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Of-topic

 

 

Ser at spøken om Stoltenberg og svenske veistandard i Norge er fjernet. Dog så kan jeg uansett påstå at om han har sagt det så har han kraftig feil. post-106180-1272393733,4134_thumb.png

 

 

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/faktasjekk/%26laquo;Visste-du-at-veistandarden-i-Norge-er-daarligere-enn-i-Botswana%26raquo;-916407.html

 

Påstanden om at Norge har dårligere veistandard enn Botswana er totalt feil (faller jo faenmeg på egen urimelighet, hvis du har vært i Botswana noen gang...)

Lenke til kommentar

vel de Rødgrønne skylder på Norsk landskap når det kommer til de dårlige veiene. pussig at Østerike har bedre veier en oss, den Norske skole er elendig, ikke så rart når vi blir servert med feil fakta, noe denne tråden har påpekt! mobbingen i skolen går opp når de Rødgrønne kommer i regjering, ikke rart når de Rødgrønne mobber selv!

De Rødgrønne påstår de er for miljø, men siden de trenger penger til det enorme pengesluket de har laget, så støtter de ikke miljø allikevel!

Så er det da kjent at Østerrike er at relativt lite land i forhold til Norge. Det er altså enklere og billigere å vedlikeholde alle veiene. Tror ikke grunnen til at norsk skole er fordi det er såkalt "politisk hjernevask", men av andre grunner. Om elevene mener "Befolkningsveksten er et problem" eller ikke, bestemmer ikke om elevene scorer høyt på f. eks. IQ-tester.

 

Vil ikke si at høyresiden bryr seg noe særlig om miljø heller. FRP benekter vel global oppvarming, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...